ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Leonard Larm, född i Bokenäs 1826  (läst 469 gånger)

2003-07-11, 18:58
läst 469 gånger

Ulrika Olsson

Vet inte riktig var jag skall lägga denna fråga, men den passar kanske här?
 
Jag letar efter Carl Leonard (Amundsson) Larm född 28 juni 1826.
Han flyttade till Uddevalla som 13-åring. Utflyttad från Bokenäs 28 nov 1839.
Jag hittar honom inte i inflyttningslängden för Uddevalla. En bit av sidan för december 1839 saknas (trasig och utbytt mot blankt papper), och det är väl troligt att hans inf.notis skulle ha stått där.
 
I vilket fall så fann jag honom i Emigrantens Emisjö-del.
Där står det att han rymt från en brigg vid namn Hebe i New York. Detta skall ha skett under 1847-01 (betyder 01 januari?).
Där står att han är född i bokenäs, men också att bokenäs är hans hemförsamling... (borde det inte ha varit uddevalla, jag har iaf inte sett något mer av honom efter att han flyttat)
 
I vilket fall så undrar jag hur jag kan finna spår efter killen i USA, om han nu stannade där.
 
Hans far dog 1846 och i bouppteckningen (2/2 1849) för fadern så näms Carl Leonard som myndig och seglande (ej närvarande).Kan det vara så att familjen inte ännu vet om att Carl Leonard har rymt? Eller har han mönstrat på någonstans igen?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna