ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öjerholm fra Nyköping  (läst 733 gånger)

2004-12-15, 11:09
läst 733 gånger

Per Åsander (Casper)

Søker informasjon om denne familien, bl a John Melcker Öjerholm f 1857. Han flyttet etterpå til Degerfors og emigrerte til USA i 1883 sammen med sin kone Mathilde, f Wiel.
Foreldrer: Anders og Charlotta (Christina?) og søsken Sten Erik og Carl Edward.

2004-12-17, 17:33
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Bruksarbetaren Anders Öijerholm vid Faktoriet var gift med Christina Charlotta Brunstedt. I registret över födelseboken för Nyköping Västra församling återfanns två söner till makarna:
Johan Melker, född 1857 29/7 och Sten Erik Alfred, född 1860 26/1. Dessutom återfanns i dödboken makarnas 1 år och 14 dagar gamle son Carl Edvard, som dog av bröstfeber 1856 12/7 och alltså borde vara född ungefär 1855 28/6.
Christina Charlotta Brunstedt angavs i födelseboken 1857 vara 28 år gammal.
 
Jag har stött på namnet Brunstedt i Nyköpingstrakten i ett flertal sammanhang, nämligen dels från inbördes obesläktade personer från gården Brunsta (idag Brunnsta) i Nyköping S:t Nicolai socken samt som soldatnamn för soldater från Brunsta rote i Bettna socken. Någon Christina Charlotta i lämplig ålder med anknytning till Brunsta kunde inte finnas i registret till Nyköping S:t Nicolais födelsebok. Vid Brunsta grenadjärtorp i Bettna bodde däremot grenadjären Carl Brunstedt med hustru Karin Jonsdotter vid denna tid (jag har uppenbarligen bara följt dem till 1830; dottern Margareta Katarina, född 1827 25/8, var gift med min fm mf:s farbror, Vilhelm Tunell).
 
Anders Öijerholm och Christina Charlotta Brunstedt skall enligt uppgift i födelseböckerna återfinnas på sidan 618 i hfl, och där bodde också jungfru Johanna Sofia Brunstedt 1858 21/11, då hon gifte sig med valsaren Carl Gustaf Eklund. Hon var då 28 år gammal. Två dagar senare, 1858 23/11, föddes makarnas son Carl Edvard, och då var hon 26 år gammal! Åldersuppgiften bör alltså tas med en nypa salt.
 
 
I Nyköping Västra församling återfanns också handlanden Peter Johan Öijerholm. Han gifte sig 1835 8/10 med 35-åriga demoiselle Ulrika Charlotta Sebell, men äktenskapet tycks ha varit barnlöst.
Peter Johan Öijerholm dog utfattig av slag 1847 3/11, i en uppgiven ålder av 44 år, 3 månader och 10 dagar.
 
 
Namnet Öijerholm borde rimligen komma från socknen Öja uppåt Eskilstunahållet.
 
Vad gäller Christina Charlotta Brunstedt så ska jag försöka komma ihåg att kolla upp henne i Bettnas födelsebok på måndag när jag har jouren hos Nyköping-Oxelösunds släktforskarförening...
 
 
Mvh
Camilla Eriksson

2004-12-18, 23:29
Svar #2

Per Åsander (Casper)

Takk for disse opplysninger. Fikk ikke Anders och Christina Charlotta flere sønner ? - har vært i kontakt med en eldre dame i USA som mente at det var 5 brøder Öjerholm som emigrerte .... -hun (90 år!) skal se om hun kan finne noe opplysninger om disse.
Sønnen Johan Melker ble gift første gang med Mathilde Wiel fra Fredrikshald (Halden) - hun ble forsøkt myrdet med arsenikk ! - av den svenske tjenestepiken Sophie Johannesdatter (som tidligere hadde klart å drepe Maren Johannesdatter, Niels Anker Stang og hans kone Cathinka. Sophie ble dømt til halshugning (den siste kvinnen her i Norge år 1876). Mathilde overlevte altså, giftet seg med JM Öjerholm og emigrerte til USA og ble boende i Texas. Hun døde i 1903 og hadde da skrevet en sjelvbiografi som ble utgitt i 1911 av JM Öjerholm - boken Vildblomster (som jeg har). JM Öjerholm giftet om seg i 1907 (?) med Olga Olsen - også hun fra Norge.
Dette er kort den litt spesielle, og ikke minst, spennende historien bak mitt interesse for Wiel / Öjerholm.
All informasjon om Öjerholm er altså av interesse for meg !
På forhånd takk !

2006-01-31, 18:18
Svar #3

Per Åsander (Casper)

Har fått spørsmål fra USA (fra Roots.web)om Emma Ojerholm fra Eskilstuna f. 1872 og som kom til USA i 1887 (til Stanton i Iowa).
Hun giftet seg med Levi (Lee) Newell .... og ble i Nebraska til sin død.
...... - jeg har ikke noen opplysninger om henne fra mine etterlysninger på Anbytarforum.
 
Er det noen som kan hjelpe ? ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna