ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bryngel Bark, soldat  (läst 873 gånger)

2003-05-19, 16:21
läst 873 gånger

Marianne Bjurström

Soldaten Bryngel Bark föddes 1756, förmodligen i Romelanda församling. Eftersom branden i församlingen ägde rum 1815 undrar jag hur jag hittar denne släkting. Om någon har kännedom om denne man, som hade bl.a. en dotter, vid namn Anna Maria,1791, Romelanda.

2018-12-13, 07:34
Svar #1

Utloggad Andreas Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 09:57
    • Visa profil
    • notiser.tärby.se

Hej!

Visserligen 15 år senare, men detta kan eventuellt vara av intresse för "Bark-forskare":http://bada.hb.se/handle/2320/10677

I "Borås Julen 1896-1967", ett register av Ingrid Andersson och Agneta Larsson (Bibliotekshögskolan 1979) finns namnet Bryngel Bark med:


Olovson, Emil: "Bryngel Bark : en berättelse fran ödemarken". - (1910, s. 10-11).

Huruvida det är något skönlitterärt eller det bygger på något verkligt vet jag inte, det behöver man nog få tag på "Borås Julen" från 1910 för att kontrollera.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna