ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vinterros, Stavsjöbruk  (läst 1920 gånger)

2000-11-24, 11:11
läst 1920 gånger

Gunilla Malmström

Söker efter uppgifter om Fredrik Vinterros, troligen från Stavsjöbruk.

2000-11-24, 12:18
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Du har inga uppgifter om när det skulle vara.
 
Följande har jag återfunnit i Födelseboksavskriften av Kila sn, hos Nyköping-Oxelösunds släktforskarförening.
 
Stavsjö nr 1, Emma Charlotta, född 1854 26/3, far: Bruksarbetaren A. F. Vinterros, mor: Ulrika Ch. Sten, 27 år
 
Stavsjö nr 48, Oskar Fredrik, född 1856 23/3, far: Bruksarbetaren A. F. Vinterros, mor: U. C. Sten, 29 år
 
Stavsjö nr 48, Gustaf Adolf, född 1858 27/5, far: Bruksarbetaren A. F. Vinterros, mor: U. Charlotta Sten, 31 år
 
Stavsjö nr 48, Karl Rikard, född 1860 18/4, far: Bruksarbetaren A. F. Vinterros, mor: U. Charlotta Sten, 33 år
 
Ur samma avskrift, fast gäller dödboken återfinns följande:
Stavsjö nr 48, son Gustaf  Adolf Vinterros, död 1860 9/1 av Kikhosta, 1 år, 7 månader
 
Mvh
Fredrik

2000-11-24, 15:10
Svar #2

Gunilla Malmström

Hej Fredrik!
Tack för din snabba information. Jag tror att jag har hamnat rätt. Har hittat en del papper efter min mor, med mycket ofullständiga uppgifter som jag nu försöker komplettera. Det som finns nerskrivet om Vinterros är följande:
Fredrik Vinterros (uppfann bakladdning på gevär)
gift med
Ulla
Barn:
Sofie, yngst, emigrerade till USA
Rikard
Tilda gift med Olausson som ägde fastigheter i Södertälje
Emma född på 1850-talet dog 1936
gift med Axel Mattias Book.
Jag tror alltså att den Emma Charlotta som du hittat är rätt.
Hon skulle då vara min mormorsmor.
Vore intressant att veta var A.F. Vinterros och hh U.C. Sten var födda, och när?
Mvh
Gunilla Malmström

2000-11-24, 17:02
Svar #3

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Gunilla
 
Jag får inga fler träffar på Vinterros i avskriften. Får endast en träff på Sten, och det är i början av 1700-talet. Ingen vigsel har heller återfunnits i avskriften.
 
Detta kan tyda på att ingen av dem är bördig från Kila sn. Husförhörslängden för Kila börjar 1768, så det är nog det första steget att gå till för att få en evntuell födelseförsamling till föräldrarna. Genom avskriften kan man få fram att modern heter Ulrika Charlotta Sten, Ulrika kan lätt bli en kortform, Ulla.
 
Vad fadern heter är då lite värre, då bara initialerna förekommer enligt dessa avskrifter. Husförhörslängden för Kila sn ger säkert ett bättre beskedd, men en kvalificerad gissning är Adolf Fredrik, genom att det första barnet heter Fredrik, och nästa heter Adolf. När barn har dubbelnamn från sent 1800-tal och frammåt, är det ofta som något namn härhör från någon av föräldrarna. Men mitt råd är att kolla i Husförhörslängden för Kila sn under 1850-talet.
Det gäller alltså AI:13 (1850-1855), AI:14 (1856-1860) och AI:15 (1861-1865).
 
Mvh
Fredrik

2000-11-24, 18:24
Svar #4

Gunilla Malmström

Hej Fredrik!
Tack för det jobb du har lagt ner. Nu vet jag var jag skall leta vidare.
Mvh
Gunilla Malmström

2000-11-25, 16:37
Svar #5

Utloggad Bo Olson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2009-05-09, 21:08
    • Visa profil
    • kallstugan.nu
Hej Gunilla !
 
Släkten Vinterros härstammar från soldaten för Vintergatans rote i Västra Vingåker Bonde Vinterros 1737-1788. Han är bl.a förfader till Hasse Alfredsson.
MVH
Bosse

2000-11-25, 18:00
Svar #6

Gunilla Malmström

Hej Bosse!
Tack för den intressanta upplysningen. Jag kommer väl dit så småningom när jag forskar bakvägen så att säga.
Mvh
Gunilla

2000-11-29, 12:15
Svar #7

Carina Darforth

Hej Gunilla.
 
Jag bor i Stavsjö och här finns ett torp som kanske är av intresse för Dig. Stafsjö Bruk ägde ett stort antal torp där de anställda bodde. Torp nr. 48 ligger strax förbi badplatsen här i byn. Vägen dit heter t o m Winterrosvägen och torpet ligger i slutet av vägen. Där bodde år 1913 Emma Charlotta (f. 1857) och Carl Richard (f. 1860) Winterros. Hur länge innan och efter detta år, de bodde där vet jag ej.
 
Jag har ett tidningsurklipp med foto från Norrköpings Tidningar. (7/3 1987) Där står att läsa om när Winterrosens dotter stod brud den 2 augusti 1913 vid torpet. Det var ett hejdundrande bröllop där hela bruksbefolkningen vid Stafsjö Bruk var inbjuden. Brudparet fick hästskjuts 2 mil till Sjukälla prästgård i Kila socken. Det blev även fotografering av brudparet och alla gästerna vid torpet av fotograf från stan. (Norrköping)  
Dottern som stod brud hette Adela Maria och brudgummen Kasper Johansson, yngste son till Emelia Johansson. Brudparet bosatte sig i Katrineholm där enda dottern Sonja fortfarande bodde kvar när detta tidningsurklipp publicerades 1987. Adelas bror Gustaf var gift med Vivan.
 
 
Historien om bröllopet finns även med i boken På väg genom livet av Karin Berggren från Norrköping. Vill du ha en kopia av tidningsurklippet? Hör av dig, jag har själv bara lånat det. Bakom torpet finns en metallplatta där Winterrosen själv lär ha inristat att han hade bla 9 barn.
 
Mvh Carina

2000-12-23, 01:16
Svar #8

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Gunilla!
 
Har du kommit längre?
Tidsmässigt skulle Fredrik t ex kunna passa in som bror till Hasse Alfredsons fmm, f 1820 och dotter till Erik Vinterros, gårdssmed i Hedenlund, V Vingåker.
 
När du hittat kopplingen kan du sedan kolla in Hasse Alfredsons antavla under  
>Kändisars härstamning >Alfredson, Hans
Där hittar du endel om Vinterrosanorna och jag kan sedan komplettera med nuläget i min utredning av denna del av hans antavla.
Ulf Berggren

2000-12-28, 19:14
Svar #9

Gunilla Malmström

Hej Ulf!
Jag har i HFH kollat att föräldrarna till Adolph Fredrik f 1828 är Erik Vinterros f. 1790-09-07 i W. Vingåker och hh Anna Maria Södergren f. 1788-02-02 i Lagmansö Vadsbro. Så jag är nog inne på rätt gren, så jag är tacksam att få ta del av de uppgifter som du har.
Mvh
Gunilla Malmström

2001-01-12, 23:18
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Som du kanske redan har sett på kändisavdelningen är det just denne Erik som Hasse Alfredson härstammar ifrån.
Där finns lite om Eriks raka fäderne.
Jag får återkomma med resten om hans förfäder, eftersom jag tyvärr inte kommer åt uppgifterna just nu, men det lär inte dröja länge.
Jag känner inte till fler förfäder till Anna Maria än vad som framgår på kändissidan, däremot kan jag komplettera med ytterligare detaljer, men det kan dröja något längre.
Ulf Berggren

2001-01-13, 08:19
Svar #11

Gunilla Malmström

Hej Ulf!
Jag ser med spänning fram mot dessa uppgifter!
Mvh
Gunilla

2001-01-20, 02:53
Svar #12

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag valde att ta alla kompletteringarna på en gång, och att lägga in dem som ett tillägg under Hasse Alfredsons antavla, där de alltså finns nu.
Där utgår det hela alltså ifrån Adolph Fredriks syster Maria Ulrika Vinterros.
Ulf Berggren

2001-01-20, 14:26
Svar #13

Gunilla Malmström

Hej Ulf!
Du är en ängel. Tack för alla uppgifter!
Ha en bra dag
Gunilla Malmström

2001-01-27, 16:25
Svar #14

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Hoppas du tycker likadant efter dagens komplettering...
För om du inte redan sett det, så kompletterade Pehr Hedenqvist snabbt under Hasse Alfredson, och jag har nu där lagt till hur ni därmed också är släkt med Göran Persson!
Ulf Berggren

2001-01-27, 21:28
Svar #15

Gunilla Malmström

Hej Ulf!
Ja som du vet så kan man inte välja sin släkt!
Men det är väldigt intressant. Tack för all hjälp.
Mvh
Gunilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna