ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tunabergsproblem?  (läst 628 gånger)

1999-08-07, 00:41
läst 628 gånger

Bernt Bergkvist

Jag har två möjliga Tunabergsproblem, inte så vanligt kanske efter Ulfs eminenta bok, men jag hittar bara inte dessa personer, varken i kyrkoböckerna eller i Ulfs bok. (Någon som vet, kanske rent av Ulf själv, om det kan tänkas komma en digital version av denna bok, så att en dator kan sköta sökningen istället för trötta ögon som efter något hundratal sidor säkert missat något väsentligt)
 
Hursom, 1819-01-10 föds det i Tuna vid gården Stora Källhult (Det finns en sådan gård i Tunaberg också, men det är inte samma) ett barn vid namn Maria Andersdotter. Hennes föräldrar är Anders Andersson, född 1784 och enligt uppgifter jag har sett möjligen i Tunaberg. Har dock inte funnit honom där eller någon annanstans. Den andra föräldern heter Maria Jansdotter och är född 1792-04-20, okänt var, men Tunaberg ligger bra till för henne också. Hennes föräldrar var Jan Jansson, född 1759, okänt var, men död 1812-07-16 i Tunaberg. Hans hustru hette Cajsa Andersdotter, född 1762, okänt var och okänt när och var hon dog. Någon som hittat dem?
 
Ett annat Tunabergsproblem jag har är Gustaf Andersson, född 1774-11-28 i Tunaberg enligt HFL, men hittar honom inte där. Han fick sonen 1808-02-20 i Tunaberg. Efter att ha försökt följa denna Gustaf bakåt, tappar jag bort honom efter att antal olika boställen. Någon som stött på honom?
 
För övrigt är min släkt internetifierad på home.swipnet.se/swetrot
 
Bernt

1999-08-13, 21:38
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
En digitaliserad version ligger nog långt borta, eftersom boken gjordes innan jag hade dator...
 
Däremot har jag åtminstone påbörjat en ny sammanställning av rättelser och tillägg, för
att såsmåningom lägga ut på min hemsida.
 
Och jag ska försöka se om jag kan hjälpa dig med dina båda problem.
Ulf Berggren

2000-06-26, 20:53
Svar #2

Bernt Bergkvist

Tänkte kanske att det kan vara bra att berätta om när man löst ett problem också, så att man inte låter otacksam när någon hittat något matnyttigt.
 
Problemet med Anders löste jag idag, han är identisk med den Anders som föds vid Nybygget 1784-05-09.  
 
Berra

2000-07-28, 23:30
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
OK, då återstår bara att titta på det andra problemet nån gång när jag får tid...
 
Den nya sammanställningen av rättelser och tillägg har f ö också försenats, pga omständigheter utanför min kontroll som innebär dubbelarbete och sådant ogillar jag...
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna