ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Teodor Edlund, död Flen.  (läst 779 gånger)

1999-03-23, 18:49
läst 779 gånger

Marie Eriksson

Teodors far Okänd, hans mor hade en krog/pub i Stockolm. Enligt sägnen skulle Teodor ha tagit namnet Edlund. Han är troligtvis född i Stockholm kring 1860-talet. Gift med Julia Octavia Olsson i Flen, de fick 13 barn tillsammans. Alla barn är födda i Flen. Är det någon som kan hjälpa mig?

2005-10-31, 21:44
Svar #1

Utloggad Torbjoern Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2017-10-11, 23:40
    • Visa profil
Hej. Marie.
 
Jag tror jag känner till familjen Edlund som bodde i Flen.  
I Vigselboken år 1902 finns:
Sven Teodor Pettersson Edlund Född år 1879 Sågverksarbetare från Sparreholm och Dottern Julia Oktavia Olsson från Dalvik i Flen.
Julia var dotter till förre torparen och senare arbetskarlen Leander Olsson Född 1838 Död 1922 och Josefina Kristina Larsdotter Född 1839 i Biesta by, Lerbo. Död år 1917.
Jag vet inte om de verkligen hade 13 barn. Åtskilliga blev vuxna och några blev kvar i Flen.
De bodde i gamla Fattiggården som låg intill landsvägsbron över järnvägen mot Nyköping.
Edlund var ingen bra familjeförsörjare och Julia Edlund hade en tung börda att bära.
 
Hälsningar Torbjörn Eriksson i Eskilstuna.

2006-09-07, 12:38
Svar #2

Utloggad Marie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 10:05
    • Visa profil
Hej Torbjoern
Tack så jätte mkt för information, blev glad för jag har ej kunnat hitta något.
Har en massa sörmlandssläkt som jag letar på.  
Teodor Edlund Pettersson är min makes morsfarfar.
Mvh Marie

2006-09-23, 21:24
Svar #3

Utloggad Torbjoern Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2017-10-11, 23:40
    • Visa profil
Hej Marie!
 
Det finns många släktingar till din make i Flensområdet. Jag hade en skolkamrat i folkskolan, Leif Ture Edlund. Hans far var ett av barnen. En son, Lars Edlund, bodde i Australien.
När jag var barn bodde vi granne med en kvinna som hade varit gift med sonen Erik Edlund. Hennes yngsta son bor fortfarande i Flen.
Yngsta barnet var dottern Britta Sundin vars söner bor kvar i Flen.
 
Såg din förfrågan om Gottfrid i Stjärnvik. Jag berättade lite en gång, men vet vart mitt skrivande hamnade. Eller har du läst det?
Gottfrid var syssling med min morfar.
 
Hälsningar  
Torbjörn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna