ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldaten Gabriel Skeppstedt  (läst 991 gånger)

2002-02-23, 17:15
läst 991 gånger

Utloggad Jan Sahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2008-12-18, 21:26
    • Visa profil
    • www.silverbasharpa.se
Hej! Sörmlandsforskare.Jag söker uppgifter om Soldaten Gabriel Skeppstedt Björnlunda sn.
Kanske har Evert Wahlberg skrivet något om denna soldat,men jag har ej tillgång till hans böcker.
Hoppas någon kan ge mej någon uppgift.
 
MVH Jan Sahlberg

2002-02-24, 12:43
Svar #1

Camilla Eriksson

Hej Jan!
 
Vid en hastig titt i Nyköping-Oxelösunds släktforskarförenings QA-register fann jag följande uppgifter om Gabriel Skeppstedt (jag hoppas att det är rätt Gabriel, vilket är svårt att veta då du inte uppgett några årtal i din fråga...):  
Gabriel Skeppstedt gifte sig 1779 10/10 i Gryt sn med pigan Maria Katarina Andersdotter i Solberga. Han anges vara soldat för Skeppets rote, vilket säkerligen ska vara Skeppsta (det korrekta rotenamnet finns givetvis i hfl för Björnlunda, vilken är skaplig för den här tiden).
Vid Kvarntorps soldattorp i Björnlunda föddes 1781 1/3 Gabriel Skeppstedts och Maria (inte Maria Katarina, men det senare namnet kan ju förstås ha blivit bortglömt) Andersdotters son Per. Modern uppges då vara 24 år gammal.
I Björnlundas dödbok saknas Gabriel Skeppstedt, men han torde vara död eller bortflyttad före 1792, då det finns en ny soldat (Lars Skeppstedt) på roten.
 
Jag hoppas du har någon användning av uppgifterna, som givetvis bör kontrolleras. Tyvärr innehåller QA-registren en del underligheter.
 
 
Mvh
Camilla Eriksson

2002-02-25, 09:47
Svar #2

Utloggad Jan Sahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2008-12-18, 21:26
    • Visa profil
    • www.silverbasharpa.se
Hej Camilla !
Tack ska du ha för ett snabbt och bra svar.Uppgifterna ang.vigsel och fs var nya för mej och nu vet jag var jag ska söka vidare.Att det är rätta personerna (föräldrarna) framgår av att jag har uppgifterna på sonen Per,som är min dottersons ana på farsidan.
 
MVH Jan Sahlberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna