ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saltsjöbaden. Gerda Moll f 1849.  (läst 692 gånger)

2000-12-11, 00:35
läst 692 gånger

Utloggad Katarina Löfroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.moll.se
Gerda Moll förestod 1882 en liten Hemskola i stockholm i prof Carl E. Rogbergs hem. Hon var bosatt i saltsjöbaden liksom sina båda syskon victor f 52 och Thilda f 54. Systrarna var ogifta men Victor, vice häradshövding, var gift 2 ggr och fick 1905 en dotter Gertrud med tyra Lönnblad f 1870.
Vilket år dog Gerda? Ev finns en familjegrav i Saltsjöbaden? (inventering är ej klar)
Tacksam för all hjälp
Katarina löfroth

2000-12-11, 13:19
Svar #1

Johan R:son Sjöberg

Hej Katarina,
 
Det går nog bättre om du efterlyser Gerda under Landskap: Uppland: Socknar: Saltsjöbaden.
 
Med vänliga hälsningar
Johan R:son Sjöberg

2000-12-11, 13:33
Svar #2

Utloggad Katarina Löfroth

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
    • www.moll.se
Tack Johan för korrigeringen.
hälsn
Katarina Löfroth

2000-12-11, 14:05
Svar #3

John Sidén

Med all aktning för den kunskap min vän Johan har om Stockholms läns församlingar så måste jag nog rätta till hans tillrättavisning i detta fall. Katarina efterlyste Gerda på rätt plats eftersom Saltsjöbaden 1913-05-01 utbröts ur Nacka församling och tillhör landskapet Södermanland, låt vara i den del av detta landskap som tillhör Stockholms län. I serien Sörmländska kyrkor är sålunda den märkliga Uppenbarelsekyrkan i Saltsjöbaden nummer 116. När jag för mer än 35 år sedan i Oppebyskolan (nuvarande Släbroskolan) i Nyköping lärde mig mitt dåvarande hemlandskaps städer var Nacka en av dessa. För övrigt tillhörde både Nacka och Saltsjöbadens församlingar Strängnäs stift fram till 1942 då de kom att ingå i det nybildade Stockholms stift.  
Med vänlig hälsning
John

2000-12-12, 12:22
Svar #4

Johan R:son Sjöberg

Aj då! Ber så hemskt mycket om ursäkt...

2000-12-16, 17:56
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Landskapsgränsen mellan Södermanland och Uppland är inte precis solklar här. Med ledning av bl a Kartor över det medeltida Sverige och dess ortnamn och Sveriges församlingar genom tiderna kommer man fram till följande:
 
Brännkyrka socken (ursprungligen kallad Vantör) hör till Svartlösa härad i Södermanland. Ur Brännkyrka utbröts på 1600-talet kapellförsamlingen Erstavik och på 1640-talet kapellförsamlingen Nacka.
 
År 1558 bildades församlingen Danviks hospital och Sicklaö genom utbrytningar ur Storkyrkoförsamlingen (Danvik) och Solna (Sicklaö) i Uppland. Denna församling upplöstes 1887, då Danvik överfördes till Katarina församling och Sicklaö till Nacka.  
 
1887 upphörde också Erstaviks kapellförsamling och införlivades med Nacka.  
 
Samtidigt med utvidgningen med Erstavik och Sicklaö 1887 upphörde Nacka att vara kapellförsamling och blev en egen socken.
 
Ur denna Nacka socken utbröts 1909 köpingen Saltsjöbaden, som 1913 också blev egen församling.
 
Summering: Den 1887 bildade Nacka socken bestod alltså av två delar, en södermanlandsdel (f d Nacka och Erstaviks kapellförsamlingar, ursprungligen utbrutna ur Brännkyrka) och en upplandsdel (Sicklaö, närmast från den upplösta församlingen Danviks hospital och Sicklaö, men ursprungligen utbruten ur Solna).  
 
Den egentliga stadsbebyggelsen i Nacka ligger alltså i den del som ursprungligen hörde till Solna i Uppland, medan det 1909/1913 utbrutna Saltsjöbaden ursprungligen hörde till Brännkyrka i Södermanland.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna