ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryttaren Erich Söderberg, född omkring 1726  (läst 717 gånger)

1999-01-06, 12:43
läst 717 gånger

Carl-Eric Malmström

På min morfars sida har jag fastnat på ryttaren Erich Söderberg. Han föddes ca 1726 och dog 1788.
Enligt värvningslängden värvades Erich som ryttare 1748-12-07. Hans soldatnr var SH-02-0051-1748. Han blev knuten till rusthållet i Sånnarp i Örkelljunga i Skåne i en tid när man i gränsbygderna gärna värvade ryttare från pålitliga svenskbygder. Erich gifte sig 1750 med Kjerstyna Andersdotter född 1734 i Boalt i Örkelljunga och död 1794 i Boalt i Örkelljunga. De fick barnen Anders Söderberg född 1751, Kjäl Söderberg född 1753 och dottern Else Eriksdotter född 1755. I värvningslängden noteras Erich Söderberg som född i Södermanland. Min fråga är om någon vet något om denne Erich Söderberg.
Hälsningar Carl-Eric Malmström, Västerås

2000-04-25, 11:20
Svar #1

Ingrid Berg

Av en ren händelse fick jag häromdagen veta att min anfader Erich Söderberg skulle stamma från Södermanland. Tänkte lägga in en efterlysning på honom idag! Söker du hans anor bakåt? Eller framåt? Eller vad vill Du veta om Söderberg?
Tydligen är vi släkt i alla fall och Du får gärna återkomma till ruingrid@hotmail.com
Hälsningar
Ingrid Berg

2000-04-25, 11:35
Svar #2

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej!
 
Problemet är nog, för att spåra denne soldat, så bör nog hans patronymikon hittas. Det är sannolikt att namnet Söderberg har han fått tilldelat som soldat namn, och går säkerligen i Södermanland under patronymikon.
 
Så för att hitta ledtrådar krävs nog att söka i domböcker, kanske hitta någon bouppteckning (om det nu har upprättats någon för honom) och liknande.
 
Annars är det nog som att leta efter en nål i en höstack, när man inte ens vet från vilken del av södermanland han kommer.
 
Mvh
Fredrik

2000-05-02, 11:19
Svar #3

Ingrid Berg

Vid Söderbergs regemente fanns det (enligt uppgift) två med det namnet, varav vi kan gissa att han redan hette Söderberg vid ankomsten till Skåne. Om han fått sitt namn vid inskrivningen borde hans patronymikon väl ha dykt upp någon gång?

2000-05-03, 23:13
Svar #4

Carl-Eric Malmström

Hej!
Anledningen till att jag kastade in frågan på Sörmland för nu 16 månader sedan var att jag tror att Söderberg i detta fall är ett familjenamn eftersom det fanns flera Söderberg i samma överstelöjtnantens kompani i norra Skåne vid samma tillfälle. Namnet Söderberg har för övrigt följt såväl min morfars som fars släkt i flera generationer i min fars fall intill nutid från 1700-talet. Namnet Söderberg är på intet sätt unikt men jag hoppas fortfarande att något på anbytarforum aktiv släktforskare med Sörmland skulle kunna ge mig en idé.
Hälsningar Carl-Eric

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna