ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prosten Franzén, ev Floda församling och hans son, som också var präst, ev i samma församling.  (läst 1250 gånger)

2003-01-02, 17:51
läst 1250 gånger

Britt Marie Wetterstrand

Är det någon som har dessa präster i sin forskning? Jag är bl a intresserad av deras förnamn och födelseår samt i vilken socken och vilket år den äldre Franzén var verksam.

2005-07-24, 13:10
Svar #1

Raija Sabelström-L

Britt Marie!
 
Här uppe har jag skrivit mina kunskaper utav släkten Franzén. Frans Michael Franzén, biskop i Härnösand. Menar du den släkten? Läs mera där!
 
Hälsar  
Raija

2005-07-24, 17:33
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Eftersom frågan är ställd under Södermanland, borde den gälla en präst Franzén i Floda utanför Katrineholm, eller eftersom det står 'ev.' i alla fall en präst i Södermanlandsdelen av Strängnäs stift.  
 
I Biografisk matrikel över Svenska Kyrkans Prästerskap 1970 finns två präster Franzén i Strängnäs stift.  
 
Ivar Franzén, född 11/6 1901 i Mellösa, död 29/2 1972 i Nyköping var under mer än hälften av sin tjänstetid verksam i Nyköpingstrakten (Runtuna och Nyköpings Östra).  
 
Rudolf (Rolf) Franzén, född 19/11 1911 i Södertälje, död 20/5 1996 i Flen var verksam i Helgesta och Nyköpings Västra innan han 1/1 1950 blev komminister i Ripsa och 1/4 1957 kyrkoherde i Helgesta. Att döma av uppgifterna i Matrikel för Svenska Kyrkan 1983 stannade han i Helgesta tills han gick i pension, för vid hans namn står 'tk, fd kh i Helgesta'.
 
Det verkar alltså var en Franzén av betydligt äldre årgång än de jag lyckats hitta, som du, Britt-Marie, är ute efter. Jag har även tittat i Supplement till Biografisk Matrikel för 1970, där det minns knapphändiga uppgifter om de präster som fanns med i matrikeln för 1934 men saknas 1970 pga dödsfall eller avgång från prästämbetet. Men jag kunde inte hitta någon där som passade in på frågan.
 
Att det inte är fråga om psalmdiktaren Frans Mikael Franzén är nog ganska klart, för han var såvitt framgår av Kunskapens Bok aldrig verksam i Strängnäs stift.
 
Britt-Marie, kan du lämna uppgift om prästens förnamn och ungefärlig verksamhetstid, så är det lättare att leta i äldre källor. Har du namnet och är säker på att det gäller Strängnäs stift, är det kanske ännu bättre att du frågar under Herdaminnen.
 
Källa förutom matriklar: Sveriges dödbok 1947-2003.
 
Mvh
Ingegerd

2005-07-24, 19:28
Svar #3

Ellert Peterson

Jodå, Frans Michael Franzén tjänstgjorde visst i Strängnäs stift, nämligen som kyrkoherde i Kumla-Hallsbergs pastorat. Han utnämndes 1810 och tillträdde 1812. År 1825 blev han kyrkoherde i Clara i Stockholm, och han tillträdde som biskop i Härnösands stift 1834.

2005-07-24, 20:10
Svar #4

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack, Ellert! Det var ju faktiskt ganska många år i Kumla-Hallsberg! Jag drog tydligen för snabba slutsatser av det jag fann i Kunskapens Bok.  
 
När jag läser om Britt-Maries inlägg, ser jag också att förnamn efterlyses. Ungefärligt decennium vore i alla fall värdefullt att få.  
 
Mvh
Ingegerd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna