ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter Runbohm och Benedicta Tobiaedotter  (läst 1057 gånger)

2000-05-02, 18:09
läst 1057 gånger

ola larsson

Tacksam för upplysningar om löjtnanten vid Södermanlands regemente Petter Runbohm,
stupad vid Poltava 1709, och hans hustru
Benedicta Tobiaedotter.
Petter Runbohm värvades som förare vid Majorens
kompani 1682, och var bosatt i Långvik, Östra
Vingåker, Olofstorp, Västra Vingåker och  
Plastorp i Blacksta.

2000-07-02, 23:00
Svar #1

Sven Wallerstedt Billdal

Bäste Ola!
Petter Runbohms hustru var dotter till borgaren Tobias Bengtsson i Halmstad. De hade åtminstone följande barn:
* Tobias, f 1687, d 1792 19/2; stabskapten och livdrabant.
* Petrus, f c 1692, begr 1707 31/3 i Blacksta.
* Jonas, fältväbel.
* Greta. - G m ryttaren i Löta, Bettna fs, Johan Frost.
Hj. hlsn!
Sven Wallerstedt, Billdal

2000-11-03, 13:09
Svar #2

ola larsson

Bäste Sven!
Ett mycket senkommet -av skilda orsaker- tack för ditt svar! Det lustiga är att jag veckan innan ditt inlägg inkom, kunde konstatera Bengta Runbohms anknytning till Halmstad tack vare noteringen i Oppunda häradsrätts dombok vid vintertinget 1711.
Till barnaskaran kan tilläggas dottern Christina född 1684, gift med mjölnaren i Genne kvarn, Östra Vingåker, Lars Nilsson Forsman. Dessa var vid 1710-talets början bosatta i Plastorp, Blacksta.
Hjärtliga hälsningar!
Ola Larsson

2000-11-26, 22:08
Svar #3

Sven Wallerstedt Billdal

Bäste Ola!
 
Tack för Ditt svar och för uppgiften om dottern Christina! Jag får väl tillstå att jag inte har gjort någon systematisk utredning beträffande Runbohm och Frost, men jag har ändå gjort en del noteringar, när jag av andra skäl plöjt igenom Oppunda häradsrätts protokoll. Givetvis borde jag i mitt förra inlägg ha angivit mina källor. Jag hänvisar i första hand till protokollen från dels extra-tinget 1711 (1/12?), folio 276 baksida, där Halmstadsursprunget omnämns, dels sommartinget 1724 6/6 ? 25, folio 249 baksida, som klargör Tobias? och Jonas? härkomst. Vad gäller Tobias avled han ej 1792, som jag angivit, utan 1772 (ursäkta!). Närmare uppgifter om honom finns för övrigt i Lewenhaupts bok om Karl XII:s officerare.
 
Vad gäller Bengtas ursprung i Halmstad måste jag tillstå att jag inte har någon helt säker släktledning. Den ende borgare med namnet Tobias som jag hittat i Halmstad vid genomgång av Märta Hähnels publikationer hade dock Bengtsson som fadersnamn, vilket därmed gör det högst sannolikt att det måste vara denne som är Bengtas far. Den gård som Bengtas föräldrar bebodde bör vara identisk med hustomt nmr 157 på kartan från 1698 (Se Märta Hähnels bok Halmstads domböcker - rådstuguprotokoll 1681-1683, tryckt 1961, sid. 14-15! I samma bok omnämns f. ö. Tobias Bengtsson på sid. 225).
 
Förhoppningsvis har detta givit Dig litet mer kött på benen. Om jag stöter på något mer skall jag försöka höra av mig! Jag vore förstås också mycket tacksam för mer information från Dig när/om Du kommer på något mer och om varför Du intresserat Dig för denna släkt!
 
Hj. hlsn!
 
Sven

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna