ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Patroner Larsson i Södermanland  (läst 1166 gånger)

2003-02-08, 13:37
läst 1166 gånger

Kristina Blomdahl

Hej,  
 
Detta är en chansning, som så många andra efterlysningar. Tyvärr kanske informationen är knapp och svårtydd men jag försöker. Jag söker alltså en:
 
Anders Fredrik Larsson, f. 1860-09-23 i Vansö.
Han gifte sig någon gång 1903 med  
Hulda Erika Melander f. 1860-05-18 i Strängnäs.
 
Anders Fredrik hade en bror som var patron på Norrgården, Torstunaby runt 1897. Anders Fredriks bror hette Karl Johan Larsson f. 1856-?-?
Vansö.
 
Karl Johan Larsson gifte sig med en kvinna som hette Anna Sofia Andersson/Hallstedt.
 
Karl Johan och Andres Fredriks föräldrar var:
Karl Fredrik Larsson f. 1833-?-?, Kinger, Vansö.
Maria Karolina Larsdotter f.1833-?-? Hovgården.
 
Jag berom ursökt för att informationen är så otillräcklig. Jag återger den från ett brev som min farmor emottog från en Birger Hallstedt 1973.  
Han bad om information om min ana Anders Fredrik.
Nu skulle jag 30-år senare vilja ha kontakt med hans familj för att komplettera mina uppgifter.
 
Tyvärr tror jag att Birger Hallstedt f. 1910 är död. Fann honom inte på gula sidorna. Han bodde i Västerås runt 1973.
 
Birger angav två syskon, en Torsten Hallstedt och en Tora som gifte sig Richer.
 
Jag tackar tusen gånger på förhand för all info jag kan få!!!
 
Med vänliga hälsningar,
Kristina

2003-02-08, 19:27
Svar #1

Christine Åberg

Hej Kristina!
 
Tyvärr är alla syskonen Hallstedt döda.
Hugo Birger Torvald död 15/4 1996 i Enköping.
Torsten Axel Wilhelm död 16/11 1998 i Stockholm.
Tora Eugenia Ingeborg Richter död 13/7 1997 i Enskede, Stockholm.
 
Christine

2003-02-08, 23:46
Svar #2

Kristina Blomdahl

Hej,
 
Ja jag säger då det, typiskt att man ska vara ute sent om sider... *attans*. Så nära men ändå så långt bort!!!
 
Tack så mycket Christine för att du kunde tala om detta för mig! Hur gjorde du? Har du Svenska dödsboken?  
 
Finns det kanske uppgifter om barn till dessa tre?
Jag skulle så gärna vilja ha tag på Birger. Faktum är att jag skulle vilja ha chansen att be om ursäkt.  
 
Så typiskt är det, min farmors bror Carl Edvin var rätt, mot vissa utvalda personer, otrevlig. När denne Birger Hallstedt bad om släktforskar hjälp så bad Carl Edvin stackars Birger att dra * *. Birger kontaktade då min farmor. Detta har blivit en familjeskröna... Det är sättet man bearbetat Carl Edvins lynne - skämtat om det.  
 
Ja, här sitter jag nu. Rätt irriterad på Carl Edvin och fast i släktforskar modden!
 
Tips på en fortsättning någon?  
 
Med vänlig hälsning,
Kristina

2003-02-09, 13:28
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
1970 bodde Torsten Hallstedt på Åsögatan 192 i Stockholm. På samma adress bodde en möjlig son: Krister Hallstedt.
Du finner en Krister Hallstedt i Nacka på Gula sidorna.
 
1970 bodde Tora Richter i Johanneshov. På samma adress bodde den möjlige sonen Thor Richter.
Du finner även en Thor Richter i Enskede Gula Sidorna.
 
Något av detta kan kanske ge träff.
 
Per Thorsell.

2003-02-09, 20:02
Svar #4

Kristina Blomdahl

Per!
 
Jag blir SÅ glad!
Nu har jag en tråd att dra i.
 
Tack!
 
Med vänlig hälsning,
Kristina

2005-04-15, 18:13
Svar #5

Ann-Christin Axelsson

Jag undrar om någon har upplysningar om Ernst Aug. Pettersson (Hildenborg) möbelsnickare (fabrikör) från Malmköping?
(Han är född 1866 24 augusti i Lilla Malma osäkra uppgifter)

2005-04-16, 00:04
Svar #6

Christina Norén-S:son

Ann-Christin!
 
Har möbelsnickaren/fabrikören från Malmköping någon koppling till patroner Larsson i Södermanland? Om inte tror jag Du har mera att vinna på att efterlysa honom under egen rubrik under Södermanland: Efterlysning alternativt under Malmköping om Du vet att han bott där.  
 
Under patroner Larsson tittar den som vet eller söker något om patroner Larsson
 
 
Mvh Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna