ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nyköpingshus fogden  (läst 1550 gånger)

1999-11-19, 05:28
läst 1550 gånger

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Söker hustrun och anor till fogden och postmästare på Nyköpingshus slott, Zacharias Olofsson, som var f. ca 1605 och d. mellan 1660-67, omkring tiden om 1665 storbranden vid Nyköpingshus. Zacharias tjänade som postmästare i Nyköping från ca 1638 till 1660-talets, när hans son övertog tjänsten.
 
Zacharias var arrendator vid Drottningholm 1625-27, och arrendator om Väderbrunn kvarn i Nyköping 1644-46.  Han hade en gård, Kesäter i Vingåkers sn, från 1651 till han dog, när den övertagits av son Peter, och en gård, Norrby, som gick i arv till hans okänd hustru,som dog innan 7 aug. 1673, när Norrby övertagits av en Claes Olofsson (en bror till Zacharias?).
 
Barnen till Zacharias Olofsson ser ut ha upptagit efternamnet Wremen.  Bland hans kända barn är
sonen, Peter Zachrisson Wreman (ca 1630-95), som var postmästare vid Nyköping, fogden vid Kungsör i Västmanland, och slutligen borgmästare i Arboga.  Peter var g. m. Elsa Torbjörnsdotter om okänd ursprung. Zacharias också hade dottern, Maria Zachrisdotter Wreman, som var g. m. brukspatron Peder Wellamsson i Arboga, stamfar till brukspatronsläkten Petre.  
 
John Winblad von Walter
USA

1999-11-26, 00:59
Svar #1

Göran Johnson

Jag har tyvärr inga uppgifter om Zacharias Olofssons hustru eller anor. Petter Vreman blev dock borgmästare i Arboga 1674, 1695 upsade sit ämbete och feck årligt underhåll af K Maj:t 300 Dal. Silf:mnt. Samma år kom then af studier och resor berömlige Herren, Johan Petre.(Lohman: Arboga känning, 1737) Dina uppgifter om Peder Wellamsson i Arboga gör mig intresserad och nyfiken. Jag känner till en hel del om släkten Petre, dock inte någon med detta namn. Och han kan knappast vara stamfar till den svenska släkten, eftersom den härstammar från Georg Petre i Montrose och framförallt hans yngste son Robert Petre, Johan Petres far. Jag känner till fem Vilhelm eller Welam Petre men ingen med en son Peder??? Vad har du för uppgifter som styrker att Peder Wellamsson skulle ha anknytning till släkten Petre?

1999-11-26, 22:51
Svar #2

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Göran!
 
I Västerås stifts herdaminne, I eller II (tyvärr vet jag inte vilken volym), 1939 och 1971, av Gunnar Ekström, på sidor 845-46 finns det en biografi över prosten och kyrkoherden i Leksand, Kopparberg socken, Laurentius Danielis Siljeström (1662-1730).  På sidan 846 kan man läsa att kyrkoherde Siljeström var gift 1698 före 16 feb. (28) med Maria Pedersdotter eller Petre, d. i Vika 1740, begravd 17 aug. (29), dottern till brukspatron och bruksinspektor vid bruken i Lbg Peder Wellamsson och Maria Zachrisdotter Wreman (30),o ä e fodermarsken Arvid Wulff (28).
 
Bland barnen till kyrkoherde paret nämns sönerna Daniel, Olaus, Lars, Petrus, och döttrarna Maria, Catharina, och annan Maria.
 
Tyvärr har jag inte herdaminnet nära till hands, så vet jag inte förkortnings kod för herdaminnets källor.  Men de är: 28) VLDB 42 f 622-624; 29) L:I:5; och 30) Lnd KyA, F I:4, 1707.12.11; Lnd KyaA, A I:2a, 1704.
 
Jag vet en hel del om Peder Zachrisson Wreman, men har forskat, med inga tur, en hel del efter hustru Elsa Torbjörns ursprung och föräldrar.
 
Men tyvärr vet jag nästa ingenting på släkten Petre.  Men jag är ganske säker att man kan finna mycket på Petresläkten i Arboga stads historia, andra delen, från 1500-talets mitt till 1718, av Carl-Fredrik Corin.
 
Hoppas mitt dåligt självlärt Svenska kommer bli begriplig.

1999-11-27, 22:46
Svar #3

Göran Johnson

Tack John. Jag kan själv gå till källorna. Känner du möjligen till Johan Teodor Winblad, gift 1875 med Alfhild Petre, född 1848, troligen i Stockholm, dotter till Ludvig Rudolf Petre, 1817-1852 och Emilia Maria Mathilda Bäckström, 1823-1872? Jag har ställt frågan tidigare under annan rubrik men ej fått något svar.

1999-11-28, 22:46
Svar #4

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Göran!
 
Tyvärr har jag inte träffat Johan Teodor Winblad under min forskning.  Men om du tittar i Anbytarforum under släkten Winblad, den 17 och 22 oktober 1999, kan du läsa om några möjlig kandidator med efternamnet Winblad.

2006-09-03, 15:09
Svar #5

Martin Lindman

Hej John!
Din information är av intresse för mig som ättling till Jonas Gustafsson Lindman, f i Arboga ca 1620, rådman i Lindesberg. Enligt äldre uppgifter gift med Dorothea Wreman,dotter av slottsfogden på Nyköpings slott, Zacharias Wreman.
Var kan man finna fler uppgifter om denna släkt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna