ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nygrensläkten  (läst 952 gånger)

2003-06-16, 21:48
läst 952 gånger

Zandra Nygren

hej
jag har precis börjat släktforska i min släkt Nygren. Min farfar heter Erik nygren o är född 1925 och hans pappa hette Axel Nygren o mamma Emma Nygren... Skulle gärna vilja ha lite vidare hjälp hur jag ska gå till väga nu.....Jag bor i Eskilstuna. men hur ska jag få reda på vart alla andra kom ifrån o vart dom va födda???  
 
Tacksam för all hjälp jag kan få.
 
//Zandra

2003-06-17, 15:13
Svar #1

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Zandra!
 
Tyvärr så har du hamnat på fel plats,då här diskuteras enbart namnen som sådana, inte personerna som burit namnen.  
 
Du kan lägga din efterlysning under Landskap och Socken om du vet varifrån dina anor kom. Om det var Eskilstuna, så gå till Landskap Södermanland, klicka på socken och rulla ner tills du hittar Eskilstuna och klicka där.
Om du inte vet vilken ort/socken de kom ifrån men tror dig veta vilket landskap, så kan du lägga efterlysningen under Landskap t.ex. Södermanland och klicka på rubriken Spårlöst försvunna/ Landskap okänt.  
 
Ett annat alternativ är att din efterlysning läggs under Släktnamn/ Övriga släkter bokstaven N. Just nu finns där inget på namnet Nygren, så du får lov att skriva in namnet som rubrik först
 
Lycka till!
 
Mvh
Ann Little

2003-06-17, 15:50
Svar #2

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Namn som Nygren är så vanliga (finns i var och varannan socken) så jag rekommenderar inte 'Släktavdelningen' för just dessa.. Detta gäller de flesta 'naturnamn' som Bergström, Lundberg osv. -Då är landskapen det bästa att gå på - precis som Ann skrev också.
 
Se även till att få med allt du redan vet; det underlättar när någon skall försöka hjälpa till.
Jag passar också på att lägga in en länk här till lite information för nybörjare - Börja släktforska

2003-06-17, 18:41
Svar #3

Utloggad Mats Rännbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-01-11, 09:21
    • Visa profil
Hej Zandra!
Dessa kanske är din farfars föräldrar. Bodde de i Eskilstuna år 1971 ?
Hoppas att det kan vara till hjälp.
Lycka till med din släktforskning.
mvh Mats
 
============================================
1898-02-11
 
Nygren, Axel Emanuel
 
Åsg 1B
632 25  Eskilstuna
 
Kyrkobokförd i Fors Eskilstuna (Eskilstuna kn, Södermanlands län, Södermanland), distrikt 03, fastighet 09027. Mantalsskriven på samma ort.
 
Född 11/2 1898 i Kimstad sn(Östergötlands län, Östergötland).
--------------
Källa: Mtl Södermanlands län 1971
 
 
============================================
1899-01-15
 
Nygren, Emma Karolina
 
Åsg 1B
632 25  Eskilstuna
 
Kyrkobokförd i Fors Eskilstuna (Eskilstuna kn, Södermanlands län, Södermanland), distrikt 03, fastighet 09027. Mantalsskriven på samma ort.
 
Född 15/1 1899 i Årdala sn(Södermanlands län, Södermanland).
--------------
Källa: Mtl Södermanlands län 1971

2003-06-17, 20:05
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Ja, skulle det här vara rätt personer så är detta troligen föräldrarna till Emma; Södermanland finns klart för år 1900 i folkräkningen, men tyvärr inte Östergötland..
 
Husby Oppunda församling [1900]
Hemort: Råsjön
Län: Södermanland
SVARvolym: CL9802  Kort nr: 1
Sida: 1  Rad: 36
Karl Johan Sköld f. 1868 Forssa, Soldat
Klara Wilhelmina Jonsson f. 1871 Ripsa
Klara Josefina f. 1892 Årdala
Johan Bernhard f. 1894 Årdala
Oskar Herman f. 1896 Årdala
Emma Karolina f. 1899 Årdala
Karl Gunnar f. 1900 Husby-Oppunda
 
 
Tittar man sedan på räkningen 1890 finner man:
 
Årdala församling [1890]
Hemort: Mörtstugan (sold.torp f. n:o 462 Hökmora)
Län: Södermanlands län
SVARvolym: 000130  Kort nr: 7
Sida: 10  Rad: 8
Karl Johan (Karlsson) Sköld f. 1868 Forssa, Soldat
Klara Wilhelmina Jonsson f. 1871 Ripsa
Karl Arvid f. 1890 Årdala (tydligen har detta barn dött före år 1900)
 
Sedan kan vi flytta över denna diskussion till Södermanland: Efterlysningar istället; här ligger den ju som sagt inte helt rätt.
Mvh/Peter

2003-06-17, 20:22
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Vill man spekulera lite till (vilket alltid är roligt :-) så finns det bara en Nygren i Kimstad, Östergötland år 1890; dessutom heter han Axel, vilket ytterligare stärker att detta kan vara Axel Emanuel Nygrens föräldrar.. (Man ärvde ju ofta vissa namn) Detta par har 1890 ännu inga barn:
 
Kimstad församling [1890]
Hemort: Gibbetorp
Län: Östergötlands
SVARvolym: 000143  Kort nr: 11
Sida: 23  Rad: 5
Axel Albin Nygren f. 1864 Skärkind, Arbetare
Carolina Eufrosyne Nilsson f. 1859 Vårdsberg
(Både Skärkind och Vårdsberg är socknar i Östergötland)
 
-Men detta och även föräldrarna till hustrun Emma i föregående inlägg måste förstås bekräftas via kyrkböcker och liknande; men det är i bästa fall en bra genväg in i kyrkböckerna..

2003-06-17, 23:31
Svar #6

Zandra Nygren

Tack så mycket allihopa......jag är väldigt tacksam.!!!!:-)
 
Tack för en bra sida....
 
ska kolla upp allt detta o det verkar stämma med dom namnen...har pratat med min farfar o farmor idag så jag har nåt o gå på....
 
Tack så mycket
 
//Zandra

2003-06-18, 00:06
Svar #7

Zandra Nygren

hej igen..
vart har du fått reda på detta???nåt program?? skulle vara intressant o veta så jag kan fortsätta o leta vidare.....
 
TACK än en gång..
 
Zandra

2003-06-19, 20:59
Svar #8

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Zandra - eftersom denna diskussion står öppen så kan jag ju nämna att jag under Östergötland/Socknar/Skärkind skrivit till dig och försökt beskriva de källor som använts i uppslagen åt dig. Den cd-skivan som Mats använder här ovanför hade jag inte med där, det är en cd-skiva som Släktforskarförbundet givit ut som heter Sveriges befolkning 1970. Man kan ofta lista ut på den vilka som är släkt i en familj, eftersom den går på adresser, men den visar inte en säker familj med mamma-pappa-barn, den visar inte barn som t.ex. flyttat hemifrån och den ger inte fler generationer.
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna