ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mårtensson, Mårten, född ca 1728 (?), gruvkarl i Tystberga  (läst 1826 gånger)

1999-03-09, 22:26
läst 1826 gånger

Eva Leksell

När Mårten Mårtensson dör 1798 16/11 i Gruvstugan, Tystberga står det i dödboken att han var 70 år. Fast i den enda husförhörslängd som finns från hans livstid, på 1790-talet, ser födelseåret nästan ut som 1736. Skulle vilja veta var denne gruvkarl kom ifrån (han är inte född i Tystberga). Kanske från något annat gruvområde i Sörmland? Greta Mårtensdotter (f ca 1726 och död 1769 i Lövhagen, Tystberga) antar jag är en syster. En annan syster måste vara Maria Mårtensdotter. Tidigaste uppgiften om någon av dem är 1755 då Mårten och Maria är dopvittnen. Då är han dräng i Långängstugan och hon piga där. Är det någon som vet något om de här personerna?

2002-11-25, 21:39
Svar #1

Lena Fischbach

I min släkt har det alltid talats om en soldat från Finland som tröttnade på kriget, satte sin familj i en släde och for över isen till Sverige. Det skulle ha varit min ffmff Mårten Bergström, sockenskräddare i Bälinge, men nu har jag konstaterat att han var föd i Tystberga och son till ovanstående Mårten Mårtensson. Färden över isen måste alltså ha skett tidigare. Ett tips kan alltså vara att leta efter denna familj i Finland. Kanske var 1736 året då de kom till Sverige. Jag har tittat i de finska böckerna on-line och tänkbara familjer finns.

2002-11-26, 21:25
Svar #2

Eva Leksell

Spännande uppgifter - och tänk att det kan komma svar på en efterlysning ännu mer än tre år senare! Innan jag svarar mera ordentligt måste jag se igenom vad jag har om Mårten Mårtensson och hans släkt. Det kan i alla fall inte vara han som var soldaten från Finland men kanske hans far. I så fall måste kriget i fråga ha varit hattarnas krig med Ryssland 1741-43.

2002-12-03, 21:01
Svar #3

Eva Leksell

Lena, jag trodde du skulle vara intresserad av att få veta mera om Mårten Mårtensson och hans familj. När du inte svarar blir jag ju tveksam. Men eftersom jag ändå gick igenom vad jag har funnit i Tystberga kyrkböcker med flera källor så lägger jag  ut en del här. Stor hjälp, särskilt i fråga om Maria Persdotters anor (inte medtagna här), har jag fått av Tommy Linder, Tystbergakännare.
 
Mårten Mårtensson, f beräknat 1728 (enl db 1798), d 1798 16/11 i Gruvstugan, Tystberga
 
Gift 1) 1758 12/11 i Tystberga med
Sara Persdotter, f 1741 i Tystberga, d 1766 8/5 i Gruvstugan, Tystberga, dotter till gruvfogden Peter Bure.
Barn:
Stina f 1759 22/6 i Tystberga, d 1763 27/2 i Holmtorp, Tystberga
Anders f 1764 1/8 i Holmtorp, Tystberga
 
Gift 2) 1766 14/9 i Tystberga med
Maria Persdotter, f 1745 24/11 i Röhäll, Bälinge, d 1826 i Gruvstugan, Tystberga. Dotter till Per Andersson och Ingeborg Andersdotter, som flyttade till Högsätter, Tystberga, sedan till Gruvstugan, Tystberga.
 
Barn, födda i Gruvstugan, Tystberga:
- Mårten (Mårtensson) Bergström f 1768 24/2
- Greta Mårtensdotter, f 1770 18/8, d 1851 19/4 i Folkärna (dödsort Östervåla, Uppland)
- Peter Mårtensson) Stenström, f 1773 24/2
- Stina Mårtensdotter, f 1776 24/9
- Ulrika Mårtensdotter f 1778 25/12
- Johan Mårtensson, f 1781 7/12
- Erik Mårtensson f 1788 29/2
- Sara Mårtensdotter, f 1788 29/2
 
Mårten Mårtensson bör haft systrarna: Greta, Maria och Elisabet (Lisa).  
 
Greta Mårtensdotter
 
F beräknat 1724 eller 1725 (enl db), d 1769 i Lövhagen, Tystberga. (Nämnd första gången i Tystberga 1758 som dopvittne, ”hustru i Lövhagen”.)
 
Gift med Jonas Jonasson, f 1720 (enl hfl Tystberga 1794-1800 - då var han omgift).
 
Barn:
- Anders Jonasson, f 1747 (inte i Tystberga), skräddare. Dömdes till döden för att ha förgiftat sin hustru med arsenik (hon överlevde); domen mildrad till ett par års fästning, om jag minns rätt. (Se ”Förgiftningen” av Tommy Linder i Sockenmagasinet nr 7, Tystberga hembygdsförenings årsskrift 1993.)
- Lars Jonasson, f 1760 1/11 i Lövhagen, Tystberga  
 
Greta nämns i Sättersta socken en gång när hon var dopvittne som ”Nylandspigan Greta Mårtensdotter”. Kan syfta på landskapet Nyland i Finland. Något Nyland i närheten av Sättersta finns i alla fall inte. (Uppgifterna från Tommy Linder.)
 
Maria Mårtensdotter
 
Förekommer första gång i Tystberga som dopvittne 1755, var då piga i Långängstugan.
Gift (inte i Tystberga) med Jöns Andersson, rättare
Barn födda i Långängstugan, Tystberga:
- Greta f 1758 7/12
- Maria  f 1765 9/7
 
Maria Mårtensdotter flyttar senare till Helgona sn där mannen är torpare på olika gårdar (enl Tommy Linder)
 
Elisabet Mårtensdotter
 
Nämnd som dopvittne i Sättersta sn. Antagligen identisk med ”hustru Lisa” i Långängstugan som var dopvittne i Tystberga.
 
Det du skriver om soldaten som kom över isen med sin familj ihop med att Mårtens syster Greta står som Nylandspigan kan alltså betyda att syskonen kommit med sina föräldrar (eller åtminstone sin far) från landskapet Nyland i södra Finland. Och de enda krigsår som då kan vara aktuella är 1741-43. Det borde gå att ta reda på om Östersjön var så pass tillfrusen att det gick att ta sig över isen.

2002-12-04, 07:49
Svar #4

Lena Fischbach

Hej Eva
 
Självklart är jag intresserad av all information om Mårten Mårtensson och hans familj, tänkte bara att du behövde litet tid att se igenom dina underlag.
 
Det var mycket intressanta uppgifter du har och de ger ju ett visst stöd för de muntliga berättelserna om att familjen ursprungligen kom från Finland. Själv har jag ju först nyligen upptäckt att berättelsen inte gällde Mårten Bergström, som jag hört, utan sannolikt hans farfar. Här öppnar sig mycket nytt för mig och jag är mycket tacksam för all hjälp!
 
Jag ber att få återkomma med frågor när jag hunnit sätta mig in i ovanstående - så här dags är tiden tyvärr för knapp!
 
Hälsningar
Lena

2002-12-04, 17:48
Svar #5

Eva Leksell

Hej Lena
 
Ja, då så. Det var roligt att få veta att du vill  
fortsätta. Du får gärna ställa frågor om det ena  
eller andra och kanske har jag svar eller  
åtminstone början på ett svar.
 
Mårten Bergström följde jag ett tag i Bälinge.  
Han bodde i ett nybygge som kallades  
Mårtensberg  
och det kan vara det Mårtensberg som finns  
på  
kartan nu.
 
Mer blir det inte just nu.

2003-02-20, 22:52
Svar #6

Lena Fischbach

Hej Eva
 
Äntligen dags att ta tag i släktforskningen igen. Tack än en gång för dina intressanta uppgifter. Jag skulle förstås också vara intresserad av information om Maria Persdotter som skulle vara min ff mf fm.
 
Vad tror du om att söka efter Mårten Mårtenssons föräldrar och eventuellt ytterligare syskon i socknarna runt Tystberga och Bälinge? Du kanske redan har prövat det?
 
Mårtensberg har jag hittat på den karta över trakten som jag har skaffat - hoppas kunna ta en titt på plats under sommaren.  
 
Om du är intresserad av Mårten Bergström delar jag gärna med mig av den information jag har.
 
Hälsningar
Lena

2003-03-04, 20:30
Svar #7

Eva Leksell

Själv har jag sökt en del i socknarna runt Tystberga efter Mårtenssöner och Mårtensdöttrar utan att hitta något användbart. Tommy Linder har nog bättre överblick över dessa socknar och av honom fick jag några uppgifter (som jag skrev tidigare). Nu när man kanske vågar anta att familjen kom från Finland någon gång omkring 1742 kan man ju söka efter fadern i dödböcker från den tidpunkten och 10-15 år framåt i tiden. I Tystberga dödbok finns han i alla fall inte.
 
Om Maria Persdotter får jag återkomma senare.
 
Det är roligt om vi kan hjälpas åt att komma vidare.

2003-03-05, 20:52
Svar #8

Utloggad Tommy Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2017-08-19, 10:42
    • Visa profil
Hej Lena och Eva
 
Maria Persdotter var dotter till:
Pär Andersson, döpt 29/7 1722. Född i Bråfall-stugan, Bälinge socken. Son till brukaren Anders Pärsson och Ingrid Andersdotter på Högsätter.  
Gruvarbetare och bosatt på Gruvstugan i Tystberga socken 1751-1770. Därpå bosatt på Stora Holmtorp som gruvfogde till 1783 då han kom tillbaka till Gruvstugan. Död av bröstsjuka. Begravd 24/6 1787. Gift 16/10 1743 i Bälinge med
Hustrun Ingeborg Andersdotter, född ca. 1716. Jag behöver kolla upp mina uppgifter om henne men jag har för mig att jag kunde koppla henne till att vara dotter till brukaren på Trumsta i Bälinge socken. Utflyttade som änka till sonen i Bredsätter.
Deras barn:  
Anders, född 23/7 1744 i Röhäll, Bälinge socken.  
Maria, född 24/11 1745 i Röhäll, Bälinge socken. Gift med Mårten Mårtensson.
Pehr, född 1/3 1748 i Högsätter. Död ung.
Jonas, född 24/6 1749 i Högsätter.
Pehr, född 5/10 1751.
Lars, född 7/10 1753. Brukare på Råå.
Eric, född 3/12 1755. Torpare på Bredsätter. Ingrid, född 4/1 1758. Gift med brukaren på Ekekulla.  
Johan, född 14/11 1759.  
   
Per Andersson i sin tur var son till:
Anders Persson, döpt 3/10 1697. Född vid Högsätter i Tystberga socken. Torpare på Bråfallstugan i Bälinge socken 1720-1726. Därpå brukare på Högsätter i Tystberga socken 1726-1760. Död av halssjuka. Begravd 8/6 1760. Gift 1/11 1720 i Bälinge med
Hustrun Hustru Ingrid Andersdotter, döpt 6/1 1699. Född i Stora Oglöt, Bälinge socken. Begravd 1/1 1786. Död i Hökkärrstugan av ålderdom.
Deras barn:  
Pehr, döpt 29/7 1722. Född i Bråfallstugan, Bälinge socken.    
Anders, döpt 16/8 1724. Född i Bråfallstugan, Bälinge socken.  
Jonas, döpt 15/10 1727. Grufkarl på Grufstugan och Ödesbacken i Tystberga sn.
Kerstin, döpt 7/6 1730. Gift med brukaren på Tomtekulla och Hökkärrstugan i Tystberga sn.
Erik, döpt 21/7 1732.  
Ingrid, döpt 28/8 1737.
Ingeborg, född 9/9 1739. Gift med nästa brukare på Högsätter.
Johan, född 14/8 1741. Begravd 21/8 1743.  
 
M.V.H. Tommy

2003-03-07, 23:48
Svar #9

Lena Fischbach

Hej Eva och Tommy
 
Spännande att hitta all denna information så här på fredagskvällen. Stort tack!
 
Eva, det vore intressant att se om vi med förenade krafter kunde komma någon vart med Mårten Mårtensson ursprung. Du besitter säkert bättre kunskaper och större erfarenheter på det här området än jag (har inte hållit på så länge) men jag är förstås intresserad av att hjälpa till. Maila mig gärna om du tycker att det är enklare.
 
Tommy, jag har förstått att du är Tystberga-kännare och vet det mesta om denna trakt. Såg att du skrivit en artikel om gruvdriften i Tystberga och försökte beställa ett ex av skriften. Mailet kom dock i retur, så nu passar jag på och frågar dig var den finns att få. Och tack än en gång för alla uppgifter!
 
Hälsningar
/Lena

2003-03-12, 20:48
Svar #10

Eva Leksell

Det var bra, Tommy, att du lade ut Maria Persdotters släkt. Jag hade visserligen fått uppgifterna av dig tidigare, men när de ligger här kanske fler intressenter stöter till. Artikeln om gruvdriften i Tystberga tycker även jag låter intressant.
 
Lena, jag tror det är bäst att använda e-post för att diskutera hur vi kan gå vidare med Mårten.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna