ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Wirström, f 1866 28/4 i Nyköping - när dog hon?  (läst 1717 gånger)

2006-12-11, 02:25
läst 1717 gånger

Tina Stuve

Hej!
 
Söker dödsdatum och -ort för min sambos farmor, Maria Wirström, född 1866 28/4 i Nyköping västra.
Hon blev gift med statkarlen Karl Gideon Ekström, född 1870 26/6 i Kila. (Västm.land)
Söker i detta sammanhang även dödsdatum och -ort för Marias föräldrar.
Far: Plåtslagare Gustaf Wirström född 1828 16/11 Runtuna.
Mor: Karolina Charlotta Andersdotter född 1824 22/7 Björkvik.
Jag har än så länge bara födelsedatum på dessa personer, inget annat, så all info är välkommen!
 
Någon som vet något?
 
Vänliga hälsningar/
Tina

2006-12-11, 13:19
Svar #1

John Sidén

Hej Tina!
Gustaf Wirström överfördes 1870 till Personer som saknar bestämd hemvist i Nyköpings västra och det står att han avtjänar livstidsstraff för mord. Han blev benådad 1896-05-22 och avled 1898-12-18 i Nyköpings västra, han var då skriven på församlingen.  
Hans hustru Karolina Charlotta Andersdotter Wirström avled 1881-02-18 i Fattighuset Nyköpings västra.  
Maria med make och barn är enligt folkräkningen 1900 bosatta i Svedvi församling i Västmanland. Jag kan inte se när de avled.  
Med vänlig hälsning  
John

2006-12-11, 15:04
Svar #2

Tina Stuve

Hej, John!
 
Tack snälla!!! Vilka spännande (dock hemska, egentligen.....) uppgifter! Håhåjaja, det gick hett till förr i tiden......OCKSÅ!  
 
Går det att få reda på omständigheterna kring anklagelserna om mordet? Var kan man hitta sådant?  
 
Tacksamma hälsningar/
Tina

2006-12-11, 15:57
Svar #3

John Sidén

Hej Tina!
Det är ju skönt att han blev benådad innan han avled. Enligt församlingsboken AIIa:3 fol 1150 avtjänade han sitt straff, i alla fall då han benådades, i Centralfängelset i Malmö, det hänvisas till ett betyg därifrån. Centralfängelsets arkiv borde finnas i Malmö Stadsarkiv. Jag var inne på deras hemsida och tittade och det verkar som de har handlingar från Centralfängelset. Genom de handlingarna borde du kunna få rätt på vad Gustaf var dömd för och vilken domstol som utdömt hans straff. Mordet kan ha skett någon helt annan stans än i Nyköping.  
Med vänlig hälsning  
John

2006-12-11, 16:25
Svar #4

Tina Stuve

Hej igen, John!
 
Vilken guldgruva du är! TACK! Jag ska genast kolla upp Malmö Stadsarkivs sida........med språng!!
Återkommer.........
 
Vänliga och GLADA hälsningar/
Tina

2006-12-11, 16:43
Svar #5

Tina Stuve

Sådärja! Nu har jag mejlat till Malmö - få se vad det kan ge! Spännande!!  
 
Vänliga hälsningar/
Tina

2006-12-11, 21:30
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Tina,
plåtslagaren Gustaf Wirström, f. 16/11 1828 i Runtuna, dömdes 28/4 1868 av Göta hovrätt till livstids straffarbete för mord och rån. Tidigare ostraffad. Började avtjäna livstidsstraffet 1/5 1868 vid Centralfängelset i Malmö. Frigavs 22/5 1896.
 
Om du meddelar din e-postadress kan jag skicka frigivningsdokumentet men hans porträtt.
 
I SVAR:s databas med frigivna straffarbetsfångar finns ytterligare två Wirström - tillhör de samma släkt?
Anders Gustaf Wirström f. 14/3 1855 i Nyköpings Nikolai
Anders Petter Wirström f. 25/11 1851 i Björkvik
Hälsar vänligen
Maud

2006-12-11, 21:38
Svar #7

Tina Stuve

Hej, Maud!
 
Jisses - TACK!!!!  
Guuuu', så spännande!
 
Mejl kommer!
 
Vänliga hälsningar/
Tina

2006-12-11, 21:51
Svar #8

Tina Stuve

Hejhej!
 
Jo.......det kan dom nog göra.......höra till samma släkt, menar jag.......dom här Anders Gustaf och Anders Petter. Dom rör sig i samma områden och orter som mina Wirström:ar i alla fall, och namnet Wirström kan väl inte vara alltför vanligt, eller?  
Någon typ av släktskap finns säkert mellan personerna i fråga.
 
MVH/
Tina

2006-12-11, 23:08
Svar #9

John Sidén

Hej igen Tina!
Nu ska jag se om jag kan reda ut de här släktförhållandena:  
Det finns ingen Anders Gustaf född 1855-03-14 varken i Nyköpings västra eller Nikolai som är Nyköpings västra landsförsamling. Den ende Anders Gustaf Wirström jag kan hitta är han som föddes 1851-04-13 i Eksjölöt i Runtuna och var son till Anders Fredrik Wirström f 1825-01-08 i Runtuna och hans hustru Maria Christina Persdotter f 1810-07-11 i Råby-Rönö. Denne Anders Gustaf Wirström flyttade så småningom till Nyköping och bodde där enligt folkräkningen 1890. Jag har följt honom fram till 1886 i Runtuna församling och det står inget i husförhörslängderna om att han ska ha gjort sig skyldig till något brottsligt men det kan ju ha skett efter 1886.  
Anders Gustaf är kusin till din Maria Wirström. Hans pappa Anders Fredrik och den för mord dömde och sedan benådade Gustaf Wirström var bröder. Anders Fredriks och Gustafs föräldrar var smeden i Eksjölöt i Runtuna Erik Wirström f 1783-05-15 i Björkvik och hans hustru Maja Lena Persdotter f 1788-07-03 i Kila.  
Anders Petter Wirström föddes just det datum och i just den församling som Maud anger i sitt inlägg ovan. Han föddes i Hofsta värdshus i Björkvik och var son till Jakob Wirström f 1793-10-24 i Björkvik och hans hustru Magdalena Jonsdotter f 1810-12-26 i Årdala.  
Anders Petter var kusin till den för mord dömde och sedan benådade Gustaf Wirström. Hans far och Gustafs far var bröder. Farfar och farmor både till Anders Petter och Gustaf Wirström var rättaren Erik Salomonsson Wirström f 1753-08-11 i Björkvik och hans hustru Anna Persdotter Corell f 1756 bosatta i Virå Backstuga i Björkvik, Anna avled 1804, Erik avled 1814.  
Det är den typ av släktskap som finns mellan dina Wirström och de båda Wirström som Maud nämner i sitt inlägg.  
Varma hälsningar  
John

2006-12-11, 23:51
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Enligt SCB-utdraget av Nyköpings västra hfl 1880 var förre artilleristen Anders Gustaf Wirström f. 1855 född i Nyköpings östra. Det är noterat att han detta år undergår straff för 2:a resan stöld, vilket stämmer med frigivningsakten. Han ska alltså inte förväxlas med sin namne f. 1851 i Runtuna.  
 
Anders Petter Wirström som John hittat är däremot identisk med den smidesarbetare som  avtjänade 10 år och 5 dagar för mordförsök och snatteri på Långholmens straffängelse 1875-1885.
Hälsar vänligen
Maud

2006-12-12, 00:33
Svar #11

Tina Stuve

Hej på er!
 
John, så trevligt att se dej tillbaka i rutan ...tackar för din fina redogörelse ovan! Jag printar direkt............ska läsa och begrunda all värdefull info jag fått av er båda.
 
Kära nån - Anders Petter kan inte haft det så angenämt.....Långholmen var inge' najs plejs....fast det fanns väl knappast NÅGOT fängelse som var najs vid den här tiden!
 
Jag har ofta en önskan om att kunna gå tillbaka i tiden och få träffa alla gamla anor, sitta ner en stund och prata...........lära känna människorna.......tänk va kul det skulle vara!
 
Jag ger er båda en stor gonattkram och bugar djupt med mössan i hand - ni är toppen!  
 
Vänliga hälsningar/
Tina

2006-12-12, 06:53
Svar #12

John Sidén

Godmorgon Tina!
Den Anders Gustaf Wirström som undergick straff för 2:a resan stöld är född 1855-03-14 men inte i någon av Nyköpingsförsamlingarna utan i Ekebykrog i Runtuna. I födelseboken för Runtuna församling står ingen fader till Anders Gustaf antecknad men som moder anges pigan Carolina Charlotta Andersdotter f 1824-07-24 i Björkvik, hon som sedan (1856) gifter sig med Gustaf Wirström. Frågan är dock om inte Gustaf är Anders Gustafs far, dels bär sonen namnet Gustaf, dels är Gustaf Wirströms bror Anders Fredrik Wirström med hustru faddrar till Anders Gustaf. I senare husförhörslängder för Nyköpings västra står Anders Gustaf med som son i familjen utan att det särskilt markeras att han är son till hustrun före hennes äktenskap.  
Från husförhörslängden i Runtuna kan också noteras att när Gustaf Wirström ingår äktenskap med Carolina Charlotta bor han hos sin far Erik Wirström som då är änkeman och är bosatt i Skälbylöt i Runtuna, Erik Wirström avled 1856.  
Varma hälsningar och stort tack för kramen, den värmde. Du får en stor kram tillbaka!
John

2006-12-12, 07:48
Svar #13

John Sidén

Godmorgon igen!
Uppgifterna om Erik Salomonsson Wirströms och hans hustrus död har du fått på annan plats i Anbytarforum och de uppgifterna är riktiga, såvitt jag kan se. De uppgifterna jag gav dig igår kväll om när de avled stämmer inte vilket jag skyller på allmän trötthet.  
Men du kan ju kanske vara intresserad av att få veta lite om de båda Wirström som Maud hade hittat i SVARs databas över frigivna straffarbetsfångar.  
Anders Gustaf Wirström utvandrade till Nordamerika från Nyköpings västra 1884-04-12.  
Anders Petter Wirström återfinns enligt folkräkningen 1890 i Sandbykvarteret 9 i Östra Eneby församling i Norrköping, enligt folkräkningen 1900 bodde han då i lägenheten Beckershof i Norrköpings norra församling och hos honom bodde också hushållerskan Anna Sofia Andersdotter f 1865 i Sjögestad (4 km från där jag bor) och hennes fem barn (man kan kanske misstänka att Anders Petter är far till någon eller några av dem).  
Nu önskar jag dig en skön och fin dag.  
Varma hälsningar
John

2006-12-12, 15:52
Svar #14

Tina Stuve

Goeftermidda', John!
 
Intressanta inlägg - tål att titta närmare på, jag ska försöka reda ut alla trådar. Ska printa allt och sen sätta mej med alla uppgifter och se hur allt hänger ihop. Vi har kommit en bra bit på väg, tycker jag!  Och det är ju tack vare dej och Maud som jag nu har lite att sätta tänderna i!!
 
Wirström:arna verkar ha varit ganska mycket i farten och om sig och kring sig....det gäller nu att samla ihop gänget i en prydlig liten hög och se vad resultatet blir!
 
Jaså, bor du i Norrköping? Jag har anor där på min mormors sida. Jag har fastnat på ett ställe bland anorna och det är oerhört störande att inte komma vidare!!  
Namnen är förvirrande till att börja med.....en dotter fick ju oftast sitt efternamn av sin far i form av Larsdotter, Andersdotter etc etc, men inte min ana! Hon BORDE ha fått heta Persdotter, för hennes far ska heta Per Larsson men hon heter Asklund! Till råga på allt får hon en son (min mm mf), men denna son har ingen far!! Mutter, mutter.....
Ack, dessa fäder som lyser med sin frånvaro!  
 
Anan i fråga föder sin son i Norrköping, och hon bor där till sin död 1841. Sonen föds som sagt i Norrköping och bor där hela sitt liv, han dör 1878. Dessa personer kan jag inte gå vidare med, har du nån bra idé om hur jag ska göra? Jag har i min ägo Hedda Asklunds (det är henne allt gäller, alltså) bouppteckning, men där nämns inte någon fader.
Man undrar ju varför hennes son fick efternamnet Asklund.....och varför hon själv hade det namnet? Hette månne barnets far Asklund, tro? Sånt skulle man ju vilja veta!
 
Håhåjaja, detta blev MYCKET längre än jag tänkt....sorry!  
 
Printing-tajm.......
 
Allt gott!!
 
Vänliga hälsningar/
Tina

2006-12-12, 17:19
Svar #15

John Sidén

God eftermiddag Tina!
Nej, jag bor inte i Norrköping. När jag var liten bodde jag i den stad där Maria Wirström föddes, sedan har jag bott på lite olika platser och nu bor jag sedan sjutton år tillbaka i Mantorp som ligger sex mil från Norrköping. Sjögestad, där Anders Petter Wirströms hushållerska föddes, ligger i grannskapet.  
Idag har jag dock varit i den stad där Maria Wirström föddes och som även är min barndoms stad, det var trevligt.  
Du får, om du vill, gärna maila mig privat, john.sidn@telia.com
Varma hälsningar
John

2006-12-13, 06:48
Svar #16

Lars Larsson

Hej
 
Jag har en Anna Maria Wirström f.1785-11-03, hon är en vän till migs fm ff m och hon är Jacob Wirström f.1793-10-24 syster.Min vän bor för övrigt i Björkvik(D). Bara för info.
 
Mvh
Lars Larsson
Canada

2006-12-13, 07:00
Svar #17

Lars Larsson

Den Anders Petter Wirström som avtjänade 10 år på Långholmen. Vilka var hans föräldrar ?
 
 
Mvh//Lars

2006-12-13, 09:06
Svar #18

John Sidén

Hej Lars!
Anders Petter Wirströms föräldrar var, vilket jag skriver i mitt inlägg i måndags kväll kl 23:08 ovan, Jakob Virström och Magdalena Jonsdotter, bosatta då Anders Petter föddes i Hofsta värdshus i Björkvik.  
Med vänlig hälsning  
John

2006-12-13, 10:51
Svar #19

Lars Larsson

Hej John
 
Tack för info.
 
Jag tycker det är rörigt med släkten Wirström.
Jag började följa Anders Petter f.1851-11-25 och kom inte längre än till Viråns Bruk då han flyttade till Ringarum(E)1872.
 
Har du något förhållande med släkten Wirström eller hjälper du bara till.
Jag har Wirström ingift i min släkt på långt håll.
 
Mvh//Lars

2006-12-13, 11:40
Svar #20

John Sidén

Hej igen Lars!
Jag hjälper bara Tina men jag har faktiskt stött på Wirströmare i en släktutredning som jag gjort men de är, så vitt jag kan se, inte släkt med dig eller Tinas sambo. Men de kommer också från Virå bruk i Björkvik.  
Med vänlig hälsning  
John

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna