ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindberg från Lid / Ripsa / Dunker ?  (läst 751 gånger)

2001-02-06, 13:55
läst 751 gånger

Utloggad Anna Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2016-10-20, 23:16
    • Visa profil
    • langt-bort-i-skogen.blogspot.com
Hej!
 
Jag söker efter en Lindberg som troligtvis var från Lid, Ripsa eller Dunker eller någon närliggande socken. Han gifte sig med Kristina Sophia Lundblad f. 1837 i Lid socken. Paret fick dottern Elin Augusta. Kristina Sophia flyttade (troligtvis efter Lindbergs död) till Tyskkrogen i Dunker, där hon var en klok gumma, och bland annat kallades Dunkersgumman och Tyskkrogamor.
Hoppas att någon vet något.
 
/Anna

2001-02-06, 16:10
Svar #1

Utloggad Peter Bernhardsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 260
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 23:21
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Jag vet att det finns lite skrivet om denna gumma. Jag har troligen sett det i en bok som handlade om Malma hed eller liknande. Det var ett foto och lite kort om hennes liv. Att jag la det på minnet beror på att farfar berättat om att hans mamma gick dit när hans bror fötts.  
 
/Peter B

2001-02-07, 09:20
Svar #2

Camilla Eriksson

Hej Anna!
 
Jag har för mig att det finns en artikel om henne i Runtuna-Lids krönika (en skrift som årligen utges av hembygdsföreningen i trakten), men tyvärr minns jag inte vilket år det var. Du kan säkert få bättre uppgifter om du kontaktar hembygdsföreningen.
 
Mvh
Camilla Eriksson

2001-02-08, 16:30
Svar #3

Utloggad Anna Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2016-10-20, 23:16
    • Visa profil
    • langt-bort-i-skogen.blogspot.com
Hej och tack för svaren!
 
Jag har faktiskt fått tag i några gamla tidningsartiklar både om Dunkersgumman och hennes mor Madame Lundbladh i Lid. Däremot verkar det svårare att hitta nånting om Dunkersgummans 1:a make, allt jag vet är att han ska ha hetat Lindberg. Gummorna har jag hittat i kyrkoböckerna, men jag vet inte riktigt vart jag ska börja för att hitta gubben.
 
/Anna

2001-02-09, 09:37
Svar #4

Camilla Eriksson

Hej igen Anna!
 
Eftersom du vet var och när Kristina Sophia Lundblad föddes, är nog det enklaste att följa henne i varje husförhörslängd från födelsen och framåt - förr eller senare borde hon gifta sig...  
 
Mvh
Camilla Eriksson

2001-11-08, 15:21
Svar #5

Utloggad Rune Ström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2008-04-24, 10:46
    • Visa profil
Anna Karlsson.
Var får jag tag på tidningsartiklarna om Madam Lundblad i Lid och hennes dotter Christina Sophia, de s.k. kloka gummorna i Lid och Dunker.
Hälsningar
Rune Ström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna