ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lilja - två bröder i kalkbrottet på Oaxen  (läst 610 gånger)

2003-02-03, 23:57
läst 610 gånger

Daniel Larsson

Hej!
 
Söker information om min mormors far och dennes bror, Otto och Axel Lilja, vilka arbetade i kalkbrottet på ön Oaxen i Himmerfjärden för snart 100 år sedan, d v s i början av 1900-talet.  
 
Otto var född i Karlskrona, Blekinge, 1882 och brodern Axel i Byske, Västerbotten, 1891. Med största sannolikhet anlände båda till Oaxen från Karlskrona (där Otto var utbildad marinsoldat). Otto lär ha arbetat där någon gång mellan 1903-1909 (möjligen tidigare) och Axel eventuellt samtidigt eller något senare.
 
Otto avled 1959 i Åseda, Småland. Vad som hände med brodern Axel är däremot mer osäkert. Det enda jag vet är att han lär ha dött 36 år gammal (omkring 1927), antagligen på Oaxen eller i närheten därav.
 
Min fråga blir därför; är det någon som känner till dessa båda herrar eller finns det möjligen något register över de som arbetat på kalkbrottet under årens lopp?
 
Vänligen och med hopp om hjälp,
Daniel

2004-04-15, 21:12
Svar #1

Utloggad Monika Lindqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2023-01-02, 12:16
    • Visa profil
Hej !
 
Nu har nog Daniel hittat sina källor vid det här laget, men jag vill ändå dela med mig av en skrift som jag dök på i jakten på min mf mm far Carl Gustaf Carlsson som var bergsprängare vid Oaxens kalkbrott i sin tidigaste form år 1852.
 
Oaxen - kulturhistoriska miljöbilder från ett kalkbrott. Av Carl-Henrik Ankarberg.  
Utgiven av Cementa Aktiebolag.
Du finner den här.
 
http://www.lansmuseum.a.se/industri/oaxen.pdf
 
Här finns att läsa om såväl industrins utveckling som om personal-och arbetsförhållanden vid Karta och Oaxen . Samt en del annat i Mörkö socken.
 
Mvh Monika Lindquist

2004-05-05, 11:57
Svar #2

Daniel Larsson

Hej Monika!
 
Tackar ödmjukast för ditt svar, i synnerhet då jag fortfarande inte hittat några bra källor. Mycket intressant läsning således! Tack!
 
Vänligen,
Daniel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna