ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kjellgren, Johan  (läst 811 gånger)

2000-01-23, 18:06
läst 811 gånger

Leif Mörkfors

Grosshandlaren Johan Kjellgren f 1810 fick år 1837 en dotter i Frankhyttan Tunaberg. Enligt gammal uppfit skall hans far varit en Johan Christiansson från Stockholm. Har någon ytterligare uppgifter om dessa män och eventuella hustrur ?

2000-01-23, 20:38
Svar #1

Bernt Bergkvist

Hej Leif
 
Vad jag hittat är inte mycket tjockare än vatten, men saknar man andra ledtrådar så kanske det kan vara något...
 
1823-02-22 dör Stadskassören J C Christiansson i en uppgiven ålder av 53 år av inflammation och feber.  
 
1826-10-28 dör en Stadskassörsänka A C Christiansson i Tystberga Prästgård av Pleuresie. Hennes ålder anges till 61 år. (Jag är inte det minsta förvånad att hon dyker upp i Tystberga, det är många människor av de högre samhällsklasserna som dyker upp där).
 
Om man då går till vigselregistret så finner man att dessa bägge två vigdes 1794-10-05 i Nyköpings Västra och J C får här sin uttydelse som Johan Christian. A C står för Anna Christina, Österlund i efternamn och titeln hushållerska. Johan saknar tyvärr titel här.
 
Söker man efter bägge dessas föräldrar så hittar jag inget som stämmer exakt, men män med fina titlar och släktnamn som heter Christian finns det gott om i dessa trakter.
 
Jag har hittat ännu en Kjellgren i min databas över döda (som tyvärr inte innefattar Tunaberg), och det är Vaktkarlen Johan Kjellgren som dör 1829-03-29 i nervfeber. Denne Johan var gift med Britta Kristina Beckman, och de han få åtminstrone tre barn.
 
Bland alla namn finns också en fosterdotter Sofia Albertina Kjellgren som gifter sig med en Fredrik Wilhelm Beckman och får flera barn innan han dör runt 1859-60 och gör sin havande hustru till änka.  
 
Det finns några Kjellgren som får barn i församlingarna runt Nyköping som kan vara barn till den förstnämnde Johan Christiansson. I Svärta finns en gruvfogde Samuel Kjellgren som med sin hustru Kristina Kindstrand får en son vid Förola Gruvstuga 1830-06-15, och många fler barn vid samma ställe.  
 
Det finns också en Kristian Kjellgren, men denne får tre barn mellan 1843 och 1852 och jag tror inte han är son till Johan.
 
Karduansmakare P Kjellgren med hustru Anna Margareta Björkkvist får däremot ett par barn 1829 och 1835 medan de bor i Nyköpings Västra.
 
Skall man leta ytterligare perifera uppgifter så finns det en rättare Kjellgren från Jonsberg (E)som gifter sig med en dotter Österlund från Stjärnholm, det finns mycket att söka efter.
 
Jag vet inte om jag hittat rätt, men kanske har du fått lite att gå på i alla fall, annars får du väl hojta till och ge lite kompletterande upplysningar så får vi se vart vi hamnar.

2000-01-24, 18:50
Svar #2

Leif Mörkfors

Det skulle kunna var rätt ! Får undersöka saken vidare ! Christensson skulle vara född i Stockholm och son till en Maria Börjesson !?
Leif

2000-05-12, 08:38
Svar #3

Utloggad Mats Carlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 23:10
    • Visa profil
    • www.carlin.no
Rättaren Kjellgren från Jonsberg var min mormors farfar och hette Gerdt Karl Kjellgren. Han var född 27.oktober 1826 i Nyköpings Nikolai, dog 1.december 1897 i Styrnäs, Västra Norrlands län. Han var rättare  vid Gottenvik i Jonsberg, son av Anders Nilsson & Greta Catharina Persdotter. Anders Nilsson var frälsebonde på Öster Aspa i Nyköpings Nikolai och föräldrarna hade rötter från Svärta som jag tyvärr inte hunnit utforska helt.
 
Gerdt Karl Kjellgren var 1.gång gift 1.november 1857 med Anna Sophia Österlund, som dog året efter, den 29.september 1858 i Jonsberg.  
 
Han var 2.gång gift 22.oktober 1859 i hennes 2.giftemål med Anna Katarina Månsdotter, född 27.januari 1822 i Jonsberg, död 17.mars 1898 i Styrnäs, dotter av Måns Carlsson & Brita Olofsdotter, med rötter från Vikbolandet. Anna Katarina hade tidigare varit gift med skräddaren Bengt Svensson Ålin (död 1856).
 
Gerdt var i tillägg till rättare en stund befallningsman på olika ställen rundt Nyköping.
   
Gerdts og Anna Katarinas son Karl Gustaf Kjellgren, född 5.februari 1860 i Jonsberg, död 23.april 1918 i Sundsvall, blev kyrkoherde i Sundsvall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna