ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jan Jansson i Lunda/Halla/Kila ???  (läst 1146 gånger)

2005-09-16, 22:01
läst 1146 gånger

Utloggad Clas Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 17:37
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker efter Jan Jansson född 1772 i Lunda enligt HFL-notering. Jan gifter sig senare med Brita Persdotter född 1771 i Lunda. Paret anges få sin första son Jan Peter 1796 i Kila (HFL).
 
Jag kan inte hitta rätt vare sig på Jan eller sonen Johan Peter. Kan heller inte hitta var Jan och Britta gifter sig någon gång före 1796.
 
Britta anges flytta från Lunda till Kila 1795, hittar henne inte i Kila.
Familjen anges också inflyttad från Kila 1797, hittar dem inte i Kila.
 
Kan någon hjälpa mig.
 
/Clas

2005-09-17, 06:05
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Hej Clas!
 
Var bor familjen sedan?  
 
Det finns förstås ett antal tänkbara förklaringar till varför de inte återfinns i angivna böcker.  
Utan deras senare vistelseort kan jag inte följa dem bakåt via Genline...

2005-09-17, 10:29
Svar #2

Utloggad Clas Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 17:37
    • Visa profil
Hej!
 
Familjen flyttade till Lunda från Kila (enligt notering) 1797. Senare flyttar man till Vrena och Halla där jag på båda orterna hittat familjen. Jag har däremot att följa familjen bakåt i tiden. Andra barnet föds 1799 i Lunda innan dess känner jag inte till något om Jan, däremot en del om Brita.
 
/Clas

2005-09-18, 13:45
Svar #3

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Möjligen en liten hjälp på vägen...
 
Jan Jansson och Brita Persdotters andra barn, dottern Maria Kristina, föddes 1799 3/3 i Hälltorp, Lunda. Familjen anges då inflyttad 1797 från Kila, med sonen Johan Peter, född därstädes 1796 20/9 - eventuellt 30/9. Jag gick igenom Kilas födelsebok 1795- 97 utan att finna ett spår av Johan Peter eller föräldrarna.
 
Familjen flyttade 1800 till Västra Ängstugan i Vrena (D), och bodde där till 1820.  
Familjen utökades under denna tid med sönerna Anders, född 1803 8/8, och Karl, född 1805 11/10.
 
1820 flyttade familjen till Ottetorp i Halla, och där dog Jan Jansson 1821 22/8. Brita Persdotter flyttade då till sonen Johan Peters familj i Perstorp, Halla, och dog där knappt ett år senare, 1822 5/8.
 
Detta var knappast några nyheter. I hfl för Lunda anges endast födelseår för makarna, men i Vrena uppges att båda var födda i Lunda. I Halla har så födelsedatum tillkommit. Brita Persdotter uppges vara född 1771 6/2, men återfanns i födelseboken 1771 8/2, i Mogetorp - också kallat Motorp - i Lunda.
Jan Jansson angavs vara född 1772 6/% i Lunda (månaden var minst sagt svårläst). Jag gick igenom Lunda C:2 under 1772 för att se om någon tänkbar Jan eller Johan föddes under året.  
 
1772 6/6 föddes Johan Nilsson och Katarina Nilsdotters son Johan i Gältesta, Lunda.
Efter en del efterforskningar framkom följande familjebild:
Johan Nilsson, född ca 1737, var dräng i Hvalsberg då han 1768 23/10 gifte sig i Lunda med dottern Katarina Nilsdotter i Gältesta, född där 1744 8/9.
Förutom ovan nämnde Johan hade makarna också sonen Nils, född 1770 17/6 i Gältesta.
Johan Nilsson dog 1773 23/4, och 1775 26/12 gifte Katarina om sig med änklingen Per Månsson från Stora Hagersta. Deras son Peter föddes 1779 20/11 i Gältesta, men 1782 flyttade familjen till Krastaåsen i Tuna, där Per Månsson blev torpare.  
Katarina Nilsdotter dog 1790 24/1 i Krastaåsen och Per Månsson 1791 6/12.
Katarinas son i första giftet, Jan Jansson, flyttade 1788 till Svert:. Troligen avses socknen Svärta, strax norr om Nyköping.
 
Katarina Nilsdotter var enda barnet till Nils Nilsson (född ca 1704 18/6, död 1752 12/7) och Anna Karlsdotter (född ca 1708, död 1778 30/3). Det var bådas andra gifte - vigseln ägde rum 1743 16/10 i Lunda, och Anna gifte senare om sig med Jan Eriksson, född ca 1730.
 
 
Så långt var allt väl. Det visade sig dock att ytterligare en Johan föddes 1772 i Lunda; 6/8 i Tybble mellangård. Fadern var i födelseboken angiven som Anders Jansson, med Jan i Jansson överstruket och ersatt med Jan ovanför!
I husförhörslängden hette han dock Jan Andersson och var gift med Maria Henriksdotter. Han var enligt hfl född 1738 6/1, men det korrekta födelsedatumet är 1738 4/1. Johan Andersson föddes som nummer åtta i en barnaskara på elva och var son till gästgivaren Anders Andersson och dennes hustru Maria Jonsdotter i Vreta, Kila.
Eftersom jag själv härstammar från deras näst äldsta barn, dottern Maria, har jag givetvis forskat en hel del kring dessa personer.
Johan Andersson fick dispans från Jönåkers häradsrätt för att redan som 18-åring ingå äktenskap med dottern Katarina Andersdotter i Jäder norrgård, Lunda. Sedan hon dött knappt 30 år gammal gifte Johan om sig med Maria Henriksdotter. Hon uppges i hfl vara född 1738 28/9, och förutom Johan hade de också sonen Anders, född 1769 4/7 i Tybble mellangård.
Familjen flyttade 1774, och jag har ännu inte fått fatt på dem.

2005-09-18, 17:51
Svar #4

Utloggad Clas Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 17:37
    • Visa profil
Hej Camilla och tack för ett stort arbete.
 
Då återstår alltså att följa de båda Johan framåt i tiden. Johan från Gältersta i Svärta och familjen från Tybble möjligen i Halla som är min notering för flyttmålet 1774.
 
Dessutom finns alternativet att söka igenom Kila hfl för någon eller båda av nedanstående alternativ.
 
Brita Persdotter inflyttat 1795 från Lunda (gjorde det häromdagen sökte då endast efter noteringen Lunda 95 i inflyttningskolumnen.
 
Familjen Jan Jansson och Brita Persdotter utflyttat 1797 till Lunda.
 
Jag får ta en ny sittning vid datorn snarast.
 
Tack för all hjälp hittills och hör av dig om Du hittar något ytterligare.
 
/Clas

2005-09-19, 10:56
Svar #5

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Clas!
 
Jag kanske var otydlig i mitt förra inlägg (det blev ganska långt och jag rusade dessutom upp och ner till tvättstugan under tiden det skrevs).
 
Gältersta - idag kallat Gällsta, men jag föredrar den gamla stavningen för att undvika förväxling med gården Skällsta - ligger i Lunda, och inget annat.
Den Johan Johansson som föddes i Gältersta och växte upp i Tuna, flyttade troligen till Svärta församling. Men Svärta är stort - ca 400 sidor...
 
Och Tybble ligger i Lunda. Något Tybble finns inte i Halla. Jag får leta och se om jag hittar något spår efter Johan Andersson med familj. Jag misstänkte att de försvann till Östergötland, och då möjligen Kvarsebo eller Kvillinge där Johan hade släkt. Jag har heller inte hittat Maria Henriksdotters födelsenotis i någon av socknarna runt Lunda, och trodde att hon möjligen kunde vara född i norra Östergötland.  
Johan Anderssons pappa, Anders Andersson, var nämligen extremt grälsjuk och var inblandad i ungefär en tredjedel av alla tvistemål vid Jönåkers häradsrätt. Han bråkade med sina släktingar - han t.o.m. misshandlade sin syster vid ett tillfälle - men jag har inte hittat något mål där han tvistat med sin hustrus släkt. Om det fanns någon släkt i Jönåkers härad så hade han garanterat tvistat med dem, så hon borde därför inte vara född i Jönåkers härad... Spåren leder också till Östergötland i ett mål där Anders har lovat bort sin knappt 15-åriga dotter Maria till en mjölnarson från Tuna och de inblandade fäderna därvid bytt gårdar med varandra - den tillbytta gården låg nämligen i Kvillinge.

2005-09-19, 12:31
Svar #6

Utloggad Clas Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 17:37
    • Visa profil
Hej Camilla!
 
Då får jag väl också förtydliga mig,
 
Jag var själv inne på din linje i fredags och kollade upp möjliga Jan i Lunda och hittade samma som Du dessutom ytterligare en i Drakstugan, han dog dock året efter om jag minns rätt. (sitter inte med tillgång till mina anteckningar för tillfället).
 
Jag såg då att Gältersta ligger i Lunda. Det jag menade var att söka igenom Svärta, då de troligen flyttade dit. Mycket jobb men ....
 
Det andra är att jag tror mig ha noterat att familjen vid Tybble flyttade till Halla 1774.
 
/Clas

2005-10-24, 17:11
Svar #7

Utloggad Clas Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 17:37
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag söker efter uppgifter om dessa båda personer. Enligt noteringar i husförhörslängder föds Jan 1772 i Lunda socken i Södermanland och Brita föds 1771-02-08 (bekräftat) i Mogetorp i Lunda. Parets första barn Jan Peter anges vara född 1796 i Kila socken i Södermanland. Jag kan inte återfinna dem där, jag har dessutom letat igenom angränsande socknar både vad gäller födelse 1796 eller däromkring och vigsel 1796 eller något tidigare. Jag kan inte hitta dem.  
 
Vill därför ha hjälp! Har någon stött på dessa personer i någon socken i Södermanland?  
 
/Clas
 
 
Inlägget flyttat 25 mars 2009 från en därefter raderad tråd betitlad Jan Jansson (f 1772) och Brita Persdotter (f 1771). Frågeställaren hade på tre olika ställen sökt upplysningar om samma personer.
Camilla Eriksson, moderator

2006-04-11, 15:33
Svar #8

Utloggad Clas Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 17:37
    • Visa profil
Hej!
 
Söker födelseort för Jan Peter Jansson född 1796. Son till Jan Jansson f 1772 (kanske 6/6 eller 6/8) i Lunda och Brita Persdotter f 8/2 1771 i Lunda. Enligt noteringar i senare husförhörslängder skall sonen Jan Peter vara född i Kila i Södermanland. Han återfinns dock inte där. Jan Peter var parets första barn, åtminstonne överlevande, vilket innebär att paret bör ha gift sig runt 1794-1796 platsen för detta är också för mig okänd.
 
Jag hoppas nu att jag kan få hjälp att beta av socknarna kring Lunda och möjligen finna ovanstående uppgifter.
 
/Clas
 
 
Inlägget flyttat 25 mars 2009 från en därefter raderad tråd betitlad Jansson, Jan Peter - Född 1796, men var?. Frågeställaren hade på tre olika ställen sökt upplysningar om samma personer.
Camilla Eriksson, moderator

2009-12-13, 10:01
Svar #9

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Sent omsider kommer här en liten uppdatering .
 
Den Jan Jansson som föddes 1772 6/8 i Gältesta, Lunda (D) återkom tämligen omgående till modern och styvfadern i Krastaåsen, där han blev fördubblingsbåtsman och fick namnet Glada. I Tuna AI:4 [1790- 1800] är han struken med noteringen död. Han är inte noterad för husförhör och saknas i Tuna dödbok, varför han torde ha dött i tjänsten, troligen under 1790.
 
Det ser alltså ut som om den Jan Jansson som var gift med Brita Persdotter är identisk med gossen född i Tybble mellangård.
Hans mor, Maria Henriksdotter, föddes 1738 20/9 i Ekstugan, Kila. I födelseboken anges inget namn för det flickebarn som Henrik Nilsson och Kerstin Persdotter fick det datumet. I Lundas hfl anges Maria Henriksdotter vara född 1738 28/9, och bland faddrarna till Peter 1769 fanns sonen Per Henriksson i Holmen och pigan Ingeborg Henriksdotter i Vreta, båda platserna i Kila. Per och Ingeborg var barn till Henrik Nilsson och Kerstin Persdotter.
 
 
Mvh
Camilla

2009-12-14, 07:48
Svar #10

Utloggad Clas Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 17:37
    • Visa profil
Hej Camilla!
 
Tack för informationen. Skall snarast sätta mig ned med dessa personer pånytt!
 
/Clas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna