ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingrid Ekman, gift 1721 med Joakim Brander i Vingåker  (läst 1440 gånger)

2005-02-25, 11:52
läst 1440 gånger

Utloggad Dag von Arnold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 12:19
    • Visa profil
Hon gifte sig 1721 med Joakim Brander i (Vässtra?) Vingåker.
 
Hennes far lär vara Nils Påhlsson som var knuten till Sävstaholms gods.
 
Någon som känner till eventuella syskon, eller närmare uppgifter om hennes föräldrar. Eller var namnet Ekman taget eller om hon varit gift tidigare.
 
Jag är tacksam för alla trådar.

2005-02-25, 14:59
Svar #1

Utloggad Dag von Arnold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 12:19
    • Visa profil
Vill bara förtydliga förfrågan.
 
Jag är intresserad av samtida släktingar till Ingrid Ekman, eller från tidigare generationer.
 
(Ättlingar till ovanstående personer har jag hittat på nätet redan.)

2005-03-02, 21:05
Svar #2

Utloggad Dag von Arnold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 12:19
    • Visa profil
Lite mer information:
 
Nils Påhlsson finns angiven som arrendator till Sävstaholm.

2005-03-08, 19:55
Svar #3

Utloggad Dag von Arnold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 12:19
    • Visa profil
Jag har via FamilySearch hittat en
Nils Pålsson Ekman gift med
Elisabet Eckaea ELLER Ekenia
 
Jag skulle gärna vilja veta om ytterligare barn (förutom sonen nedan)
 
De hade en son
Pål Nilsson Ekman f. 6 maj 1701 Västra Vingåker, d. 12 jan 1780 V. Vingåker.  Gift 1721 i V. Vingåker med
Anna Persson f.1697, Österskär, 18 apr 1785, Österåker.
 
(Det står visserligen Österåker, Stockholm, men det kanske är Österåker Södermanland - Någon som vet?)
 
 
Jag har i ett annat inlägg efterfrågat Ingrid Ekman vars far jag angav till Nils Påhlsson. jag undrar om det kan bekräftas eller avvisas att denne Nils P. är densamma som den ovan?
 
 
Frågeställaren startade 8 mars 2005 en ny tråd under Efterlysningar betitlad Ekman, Nils Pålsson. Då det rör sig om samma personer som i denna tråd flyttades inlägget hit 13 mars 2009 (och den andra tråden, som kom att handla om en helt annan familj Ekman, döptes om).
Camilla Eriksson, moderator

2005-03-09, 18:59
Svar #4

Lena Johansson

Hej Dag!
 
En snabb sökning på FamilySearch: Det finns en Ingrid född 24 sept 1702 i Västra Vingåker med far Nils Pålsson Ekman och mor Elisabeth Eckaea. Även syskon till Ingrid finns angivna och föräldrarnas giftemål 1695 i Västra Vingåker.
 
Det kanske kan ge lite hjälp.
 
MVH Lena Johansson

2005-03-09, 23:51
Svar #5

Utloggad Dag von Arnold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 12:19
    • Visa profil
Tack Lena
 
Det är troligen Ingrids föräldrar. Jag hittade bara ett barn - Pål Nilsson Ekman med fru. Hittade du fler syskon?

2005-03-10, 17:41
Svar #6

Lena Johansson

Hej Dag!
 
Söker man på far Nils Pålsson, mor Elisabeth, region Sverige, province Södermanland på FamilySearch får man upp flera träffar på de angivna barnen; Bengt f 23/7 1696, Elisabet f 30/11 1697, Pål f 6/5 1701, Ingrid f 24/9 1702, Beata Margareta f 27/10 1703 och ? Nilsson f i maj 1707.
 
Hälsningar Lena

2005-03-15, 14:37
Svar #7

Utloggad Dag von Arnold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 12:19
    • Visa profil
Tack Lena,
 
Mycket intressant med dessa syskon.
 
Fast jag har en tilläggsundran.
Jag får nu fram samma barn du angett ovan på familySearch - men med mycket besvär.
 
Jag är ganska ovan med dessa sökninggar så jag kanske gör fel? jag går in på www.FamilySearch.org  
om jag nu skriver faderns fulla namn och moderns förnamn så får jag inte ange annat än 'All Countries' som land.
 
Om jag vid sökning på individ anger 'Sweden' som land så kan jag inte vidarespecificera ner till Södermanland.
 
Så jag undrar om du har något tips - det känns som jag söker på annan web-sida än du? Var kan man skriva 'region' och 'province'? (Jag har nu letat över en timme på hjälpsidorna utan att hitta rätt).
Dag

2005-03-18, 22:51
Svar #8

Lena Johansson

Hej Dag!
 
När du är inne på fliken Search på FamilySearch så finns det en kolumn med olika databaser till vänster.
Man står automatiskt i databasen för All resources, den är markerad.  
Om man vill söka på en region i ett land är det enklast att gå till (dvs klicka på) International Genealogical Index, den fjärde databasen i vänstra kolumnen. Där kan man också söka på en individ, far och mor mm. När man har valt Region=Sweden kan man söka på Province (=länen) i rutan till höger.  
 
Om du anger Father=Nils, Last name=Pålsson, Mother=Elisabeth, väljer Region=Sweden och därefter Province=Södermanland (och trycker på Search) borde du få upp deras barn i sökresultatet. Jag får upp 26 olika träffar totalt.
 
Lycka till med sökningarna! FamilySearch kan vara väldigt användbart som en första koll av eventuella familjesamband. Men allt man hittar där är inte korrekt, så man måste kolla upp uppgifterna vidare i andra källor.
 
MVH Lena

2005-03-19, 21:35
Svar #9

Utloggad Dag von Arnold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 12:19
    • Visa profil
Tack Lena - det blev väldigt mycket enklare med dina anvisningar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna