ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: HJÄLP! Både fader o moder okända!  (läst 802 gånger)

1999-08-04, 15:46
läst 802 gånger

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Min farmors far hette Nils Adolf Erik Lundgren och föddes 1910 i Åker sn. I kyrkboken står det fader och moder okända, men längst ut i kanten på moderns rad står året 1888 inom parantes. Nils vistades sedan på barnhem i Mariefred i ungefär 1 år och hamnade sen som fosterson hos Anton och Hilda Lundgren, Haga, Mariefred. Enligt ett papper i min ägo, där Nils beviljas att få bära namnet Lundgren 1914 står det att hans födelsenamn skulle varit Chagerholm, men ingen verkar känna till något annat om detta. Hilda Lundgren skall ha sagt en gång till min farmor att Nils föräldrar varit två lärare som fått barn och ej var gifta, vilket ju inte alls gick för sig. Sen hade farmor fått veta att det skulle funnits ett brev i kyrkohandlingarna som förklarar vem Nils var. Hjälp mig någon! Hur går jag till väga för att luska ut mer och vart vänder jag mig.
 
Carolina

1999-08-04, 18:17
Svar #1

Carl Szabad

Carolina: Beträffande namnet Chagerholm ska det antagligen vara Schagerholm, som förekommer i Gesäters sn i f d Älvsborgs län. Det kan vara en idé att följa personerna i den släkten. I CDn Sveriges Dödbok finns en som är född där 1885 9/4 med det efternamnet. Skaffa födelseboken samt husförhörslängden för den tiden, följ familjen framåt och se om någon passar in på beskrivningen.
 
Har du kollat födelseuppgiften i originalboken? Om du bara använt SCBs avskrift kan det saknas vitala uppgifter i den.
 
Det kan också finnas inneliggande handlingar i kyrkoarkivet, som du också nämner, men då måste du fråga om det på pastorsexpeditionen.

1999-08-06, 12:42
Svar #2

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Hej!  
Tack för tipset. Jag har pratat med UL och de tittade i originalboken åt mig och där stod följande ett brev som förklarar vilka barnets föräldrar är bevaras i en ficka i pärmen på denna bok. Fickan finns men inget brev, så det var ju en himla otur.
 
Har beställt material från Gesäter så  vi får se om det ger något. Men något som jag inte förstår är varför namnen inte skrevs in i boken om det ändå fanns alla uppgifter, eller var det så att vem som helst fick se i boken, men då kunde de ju läsa brevet också, eller?
 
En annan sak är också att Nils, som oäktingen hette, aldrig blev formellt adopterad, utan stod  som fosterson hela tiden, men tog alltså deras efternamn och inte Schagerholm. Jag har svårt att tänka mig att det namnet är taget ur luften.  
 
Finns det handlingar att titta på när det gäller utplacering av fosterbarn? Kan barnhemmet ha något intressant papper tro?

1999-08-06, 13:28
Svar #3

Carl Szabad

Carolina: Det kan finnas uppgifter i barnavårdsnämndens handlingar i Åkers sockenarkiv,  som borde finnas i Strängnäs kommunarkiv i dag.

1999-08-09, 14:43
Svar #4

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Fröjd och glädje. Fick i dag brev från UL och det visade sig att de hittat en anteckning om modern i husförhörsbilagor i Åker sn. Hon hette Ellen Märtha Berniee Schagerholm och föddes 26/11 1891 i Långhanshyttan, Fernebo sn i Värmland. Så nu är hon inte längre okänd för mig. Jag anade ju att namnet Schagerholm inte var taget ur luften.
 
UL ska ha ett stort tack och det är verkligen sådana här tillfällen som gör att man älskar att släktforska.
 
M v h!
 
Carolina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna