ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grelsdotter, Margareta  (läst 500 gånger)

1999-07-16, 17:21
läst 500 gånger

Camilla Eriksson

Hej!
 
Bland min mormors anor finns Margareta Grelsdotter, f ca 1669, d 1748 22/10 i Eneby norrgård, Halla. Hon var gift (okänt var) med Erik Persson, d 1720 i Eneby norrgård, Halla.
Jag har påträffat ytterligare tre Grelsdöttrar kring Yngarens stränder, och funderar över om de möjligen är systrar (det är ännu bara en hypotes, som jag helt saknar bevis för).  
 
Maria Grelsdotter är omnämnd 1709 6/7 i Oppunda häradsrätts dombok, då hon och maken Johan Eriksson i Skräddaretorp, Vrena inprotokollerade ett inbördes testamente. Troligen var makarna barnlösa.
 
Änkan Gertrud Grelsdotter, f ca 1674, dog 1758 3/12 i Hvalsta nedergård, Bettna.
 
Det betalades 1758 4/6 testamentspengar efter änkan Brita Grelsdotter i Källstugan, Stigtomta. Hon är troligen identisk med Olof Erssons hustru med samma namn i Björkastugan, Stigtomta (antecknad i hfl AI:1, 1726- 45).
 
Alla upplysningar om ovannämnda Grelsdöttrar eller andra Grelssöner och dito döttrar tas emot med tacksamhet!
 
M v h
Camilla Eriksson

2000-08-05, 13:49
Svar #1

Camilla Eriksson

Jag har hittat en tänkbar far till ovannämnda Grelsdöttrar, nämligen Grels Joensson, ca 1695 bosatt vid Ekeby. Att i en sörmländsk dombok (i detta fall Oppunda) endast få Ekeby som ortsbestämmelse är ju något av en nitlott eftersom det är ett av de vanligaste ortnamnen i länet. Andra namn som nämns i sammanhanget, gör det dock troligt att nämnda Ekeby var beläget i Vrena. Han har uppenbarligen intressen i Skräddartorp, vilket gör det troligt att åtminstone Maria Grelsdotter är hans dotter.
 
M v h
Camilla

2015-11-12, 22:04
Svar #2

Camilla Eriksson

Margareta Grelsdotters ursprung är fortfarande en gåta, men hon ingår inte i min antavla. Kanske var hon gift med Erik Persson, men troligtvis inte. Hans hustru hette Margareta Andersdotter och var bördig från Berga i Björkvik. Makarna var bosatta i Sarpetorp, Björkvik fram till strax före sekelskiftet 1700.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna