ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fam. Ström; Åleström och Bränninge i Tveta fr.1854  (läst 643 gånger)

2000-07-05, 12:50
läst 643 gånger

Utloggad Pernilla Bollman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 675
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 21:33
    • Visa profil
Anders Gustaf Andersson Ström (f.1823-04-04 i Nyköping Nicolai, död 1887-03-29 i Tveta) och Gustafva Thunberg (f.1825-12-31 i Åker död 1901-02-14 Kungsholmen Sthlm), gifte sig 29 okt. 1854 i Tveta. De är min morfars morföräldrar. I tillägg till min mf m Hilda Amalia Ström f.1865-06-21, fick de fem barn varav tre (vad jag vet) uppnådde vuxen ålder. Det är ättlingar till dessa jag söker:
· Gustaf Rudolf f.1858-03-13 i Tveta
· Johan Emil f.1871-05-07 ibm
· Wilhelmina Josephina f.1860-07-25 ibm,  
g. Grönwall. Kallad Moster Mina i Hilda  
Amalias familj. Enl. min morfars syster hade Moster Mina en dotter vid namn Sigrid Grönwall som arbetade som pälssömmerska och som påkläderska vid Operan i Sthlm. Sigrid hade en son Kurt tillsammans med en man som ville att de skulle åka till Amerika tillsammans, men Sigrid ville inte lämna sina föräldrar, och stannade kvar och uppfostrade pojken själv. Detta är allt jag vet om Hilda Amalias syskon.
Enl. morfars syster omnämnde Hilda Amalia sin far som ”vallonsmeden”. Hans släkt kom från trakten kring Tunaberg, och jag har inte kommit tillräckligt långt tillbaka för att kunna avgöra om det öht finns några vallonanor i hans familj. Troligtvis hade detta påstående om vallonanor att göra med att Anders Gustaf och spec. dottern Mina var väldigt mörka (igen enl. hörsägen). Vad jag vet var Anders Gustaf inte ens smed. I hfl står han som dräng och statdräng, men var enl. morfars syster trädgårdsmästare (kanske trädgårdsarbetare i så fall ?).  
Till slut en enkel fråga för Tvetakännare; Hilda Amalia flyttade 1882 ”till Stadsförsamlingen” - betyder det Södertälje ?
Alla upplysningar emottages med största tacksamhet !
Hälsn. Pernilla

2000-07-05, 12:56
Svar #1

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Sannolikt betyder det Södertälje stadsförsamling ja. Fanns (eller även finns) en Södertälje landsförsamling också.
 
Mvh
Fredrik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna