ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Familjen Nylund, Eskilstuna  (läst 1021 gånger)

2002-06-26, 15:08
läst 1021 gånger

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej Alla Glada!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med info om en familj Nylund som ska ha bott någonstans nära Eskilstuna.
Hedvig Christina Olivia Edlund f. 1853-04-27
i Katarina Församling Stockholm Gifte sig med en för mig okänd Nylund. Vigselort och datum för mig okänt.
Jag har ett telegram sänt från Eskilstuna den 29/6 1933 sänt till Hedvig Christina Olivias bror med avsändare från Nanny, David, Stig och Mait - som troligtvis är barn till Hedvig Christina Olivia.
Jag har inte många ledtrådar att gå efter.
I Stockholm har jag tappat bort henne helt, så nu försöker jag här.
Hoppas på tur att någon känner igen denna familj.
 
Tack på förhand!
 
Mvh.
Victoria Lundberg

2002-09-09, 16:40
Svar #1

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej igen!
 
Jag har några nya fakta att lägga till mitt förra inlägg.
Jag har nu hittat Stig Nylunds födelse dag. Han föddes 1908 den 23 April. Och Mait Nylund föddes 1914 den 15 September.
Nanny Nylund var född den 15 November men jag har inget år på henne. Men eftersom hennes syskon föddes föddes runt 1908-14 kanske hon var född där emellan. David har jag inget på.
 
Hoppas på tur denna gång!
 
Tack på förhand.
 
Mvh.
Victoria

2003-03-31, 22:47
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Hej Victoria.
 
Jag har sett Din fråga tidigare, men nu, när jag såg den igen, trillade tioöringen ner.
 
David och Nanny Nylund är nog föräldrar till Stig och Mait. Om jag inte misstar mig, var David Nylund rektor för läroverket i Eskilstuna.
 
På 1870-talet hette chefen för Gasverket i Eskilstuna F. Nylund. Det är en tänkbar fader till David.
 
Du kan fråga Mait, som fortfarande heter Nylund i efternamn. Hon står i Gula Sidorna.
 
Per Thorsell.

2003-04-03, 19:04
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
När jag nu har börjat med Nylund i Eskilstuna, så får jag väl fortsätta. I Lärarmatrikeln på biblioteket fann jag:
 
Nylund, David Filemon, f. 1876-03-08 i Viker, Örebro län. Föräldrar: Komminister A. G. Nylund och M. Lovisa Svensson.
Gift med: Nanny H. Wahlström, f. 1881-11-15. Föräldrar: Fotograf A. Wahlström ohh f. Edlund.
 
Efter utbildning i Uppsala och tjänsgöring i Örebro och Södertälje blir Nylund från 1925 rektor vid Högre Allmänna Läroverket i Eskilstuna.  
 
Barnen är de ovan angivna, med namn och datum.
 
David Nylunds svärmor var alltså född Edlund.
 
Ur eget minne har jag, att han som rektor var ganska omtyckt och hade smeknamnet Buken. Orsaken till detta vet jag inte, för han var inte särskilt korpulent. Benämningen var kanske ärvd som ett soldatnamn, för rektorsexpeditionen kallades allmänt Bukhålan.
 
Bästa fortsättning är väl att söka Nanny Wahlström i Arkion 1890 och, förhoppningsvis, finna hennes mors ursprung.
 
Per Thorsell

2003-04-03, 21:52
Svar #4

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej Per,
Jag vill tacka dig så mycket för informationen du letat fram till mig. Jag måste säga att informationen är till mycket hjälp för mig. Jag hittar med hjälp av dig flera kopplingar mellan folk jag inte visste hörde ihop.
August Wahlström hade Fotografatelje i Arboga tillsammans med Mauritz Edlund, som är bror till Hedvig Christina Olivia Edlund. Så han arbetade alltså med sin svåger under en tid.
Genom att söka på Anbytarforum efter August Wahlström så fick jag en koppling till efternamnet Tersmeden. Jag har hört av släktingar att det skulle vara någon släkt och nu vet jag ganska säkert hur. Men Sten Sture Tersmeden som skrivit här på anbytarforum får gärna skriva något till mig. Jag ska försöka maila honom snart för att reda ut släktbanden.  
Mait Nylund ska jag även försöka att kontakta.
 
Så Per, som du ser har jag fått många nya ledtrådar som jag kan nysta vidare på från dig.
 
Tack så mycket!
 
Victoria

2003-04-03, 23:28
Svar #5

Utloggad Victoria Lundberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2022-03-16, 19:05
    • Visa profil
    • www.vickypix.com
Hej Igen,
 
Jag har prövat att maila till Sten-Sture Tersmeden men jag är osäker på om det kom fram. Sten-Sture! Du får gärna maila till mig om du ser detta och inte har fått mitt meddelande!
 
Mvh.
 
Victoria Lundberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna