ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Person Fogel(Fougell)  (läst 673 gånger)

2003-08-16, 21:25
läst 673 gånger

Anders Olsson

Hej!
Jag är ny på det här men har en envist släktforskande mamma som har forskat i snart 40år.(Mer eller mindre heltid och då gärna i/om Östergötland, båtsmän och Valloner.)
 
Efter som hon vägrar ta till sig datorer så får väl jag hjälpa till lite då.
 
På min farfars sida fanns en rusthållare som hette Erik Persson Fogel, Född ca. 1655, Död 1/2 1728. Han bodde hela sitt vuxna liv i Sköldinge sn. i Södermanland och på gården Kölsta. (Som fanns kvar i mina släktanor ända fram till år 1811.)
Gifte sig med Ingeborg Larsdotter 9/3 1684 i Lerbo sn. i Södermanland.
 
Jag undrar om det finns någon mer som möjligtvis har stött på honom under sin forskning, eller känner till något om denne rusthållare, och som i så fall skulle vilja höra av sig om det?
 
Jag skulle bli oerhört tacksam om så är fallet.
 
Jag har själv lite uppgifter om honom via Riksarkivet och Krigsarkivet som ni i så fall kan få ta del av.
 
Vad jag mest undrar över är hans ursprung samt var han kan ha fått namnet Fogel(Fougell) i från.
 
Mvh. Anders Olsson

2003-08-17, 08:28
Svar #1

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej Anders,
 
Enligt DISBYTs databas finns denna Erik Fogel med. Uppgifterna är inlämnade av en Ragnar Jonsell i Jönköping 1999. Han har inte några föräldrar till Erik men det är ju ett tag sedan så om du kontaktar mig direkt kan du få hans adress, telefonnummer och mailadress.
 
mvh
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna