ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Mikaelsson  (läst 1596 gånger)

1999-07-31, 14:15
läst 1596 gånger

Camilla Eriksson

Hej!
 
Min mf ff ff ff far hette Erik Mikaelsson. Han var ca 1708- 12 dräng vid Åkra och 1712- 22 måg vid Kolbro, båda i Runtuna. Mellan 1722 och 1729 var han skattebonde vid Strand i Råby-Rönö, och uppges därefter ha flyttat till Årdala. Jag har inte kontrollerat mtl, men där finns inte det minsta spår av familjen i ministerialböckerna fram till 1760.
 
Erik Mikaelsson gifte sig 1712 5/10 i Runtuna med dottern Ingrid Eriksdotter i Kolbro, född 1692 11/5 i Sparsta, Lid. Makarna fick tillsammans följande söner (med tanke på att jag saknar spår av dem efter 1729 kan ju förstås något barn ha tillkommit):
Nils, f 1713 13/10 i Kolbro, Runtuna, d där 1717 10/1
Erik, f 1715 8/9 i Kolbro, Runtuna
Per, f 1718 5/2 i Kolbro, Runtuna, d 1781 27/0 i Spånga, Råby-Rönö
Lars, f 1722 12/11 i Strand, Råby-Rönö
Nils, f 1725 5/4 i Strand, Råby-Rönö
Olof, f 1728 15/5 i Strand, Råby-Rönö
 
Jag har återfunnit en bror, Nils, till Erik Mikaelsson. Tyvärr har jag pga datakrångel i nuläget inte tillgång till mina uppgifter om denne, men han var måg i Sundby, Råby-Rönö och sedan mjölnare vid först Christineholm i Helgona och sedan vid Tuve kvarn i Lästringe.
 
Häromdagen påträffade jag en möjlig far till bröderna, men jag har inte tillstymmelse till bevis för att så verkligen är fallet. Studier av relevanta kyrkböcker för Runtuna och Råby-Rönö har givit följande familjebildning:
 
Mikael Eriksson, ca 1688- 93 bosatt i Rösbol, Råby-Rönö. G m Karin Nilsdotter.
Han var son till Anna Mikaelsdotter, f ca 1617, d 1714 21/1 i Strångstugan, Runtuna, g 1:o med Erik Andersson i Storängen, Råby-Rönö och g 2:o med Nils Henriksson i Rösbol.
Mikael hade systrarna Ingeborg Eriksdotter (nämnd i hfl 1688- 93) och Brita Eriksdotter, f ca 1645 i Storängen, Råby-Rönö, d 1735 13/12 i Strångstugan, Runtuna, g 1:o ca 1667 i Runtuna med skräddaren Anders Persson, f 1629 24/5 i Kullberga? socken, Västergötland, drunknad 1690 25/10 i Kappstasjön och g 2:o ca 1692 i Runtuna med Lars Göransson, f ca 1662, d 1748 13/1 i Strångstugan, Runtuna. Båda Britas äktenskap var barnlösa.
Lars Göransson förekommer två gånger - 1713 och 1718 - som fadder till Erik Mikaelssons barn och Brita Eriksdotter var fadder 1715.
 
Jag har observerat två Erik Mikaelssöner under 1730- och 1740-talen, en i Bettna och en i Stigtomta, men ingendera förefaller stämma överens med min Erik.
 
Sitter någon inne med upplysningar som bekräftar eller kullkastar mina teorier, och har kanske någon till och med lyckats få död på Erik Mikaelsson och Ingrid Eriksdotter?
 
Camilla Eriksson

1999-07-31, 18:32
Svar #1

Camilla Eriksson

Hej igen!
 
I uppräkningen av Mikael Erikssons syskon lyckades jag glömma hans bror, Per Eriksson Kiulman, som åtm 1692- 96 var båtsman i Runtuna. Per Eriksson var gift med Brita Persdotter, och makarna hade bla sonen Erik, född 1692 7/8 i Runtuna.
 
Camilla Eriksson

1999-07-31, 19:06
Svar #2

Bernt Bergkvist

Hej Camilla!
 
Eftersom Mikael inte var ett särskilt vanligt namn så satte jag min dator på att helt förutsättningslöst söka efter Mikael… Och jag hittade alldeles för mycket :-) Hursom du får väl gallra bland dessa uppgifter och se vilka socknar som är intressanta. (Alla data är hämtade från Nyköpings-Oxelösunds släktforskarförenings register, och består av dödböcker, födelseböcker och vigsellängder)
 
I Bärbo föds det 1652-08-13 en gosse vid namn Mikael, hans far uppges heta Ruda, och det är allt jag vet om honom. Detta skulle kunna vara din anfader
 
I Dillnäs dör det en hustru Maria Mikaelsdotter efter 1755-07-22 men före 1755-10-21. Hennes ålder anges till 75 år, och hon var boende vid Krampa.  
 
I Dillnäs finns det också en Ingre (Ingrid) Mikaelsdotter, boendes i Harnersta som 1700-04-22 får ett (oäkta?) barn utan att någon far angivits.  
 
För att ytterligare komplettera samlingen tänkbara syskon i Dillnäs finns det 1695-12-28 en Anna Mikaelsdotter från Ytterbyn som gifter sig med änklingen Jöns Larsson i Källtorp
Alla dessa kan i teorin vara syskon till Erik och Nils
 
I Halla finns det en soldat Mikael som 1715 får sonen Johan i Grindstugan.
Jag tror det är ganska osannolikt att han är din anfader.
 
I  Lid finns det i slutet av 1600-talet en kommunister vid namn Mikael Onsberg. I födelseboken kan man utläsa att denna Mikael fick barn 1690-02-15 (Lisen), 1692-02-05 (Olof) och 1694-03-11 (Gustaf). Födelseboken börjar lite sporadiskt i slutet av 1687, och det är inte otänkbart att Mikael Onsberg kan ha fått fler barn, före födelsebokens upprättande. 1697-12-07 dör det en Märtha Nilsdotter Trenålandria i Strängnäs Stift. Hon begravs inte förrän den 1698-01-25, och hennes ålder är exakt angiven till 30 år, 11 månader och 6 dagar, i rimlighetens namn var det Mikael Onsbergs hustru. Något som talar för detta är att han 1698-11-03 gifter om sig med Britta Nilsdotter. Denne Mikael Onsberg dör i Lid 1699-02-17 och har då en ålder av 38 år. Han verkar dock vara lite för ung, och i synnerhet hans hustru, för att de skulle ha hunnit med att få minst två barn före 1687.
 
I Ludgo dör det en Erik Mikaelson Wildbuske med titeln Förafskedade soldaten 1735-03-30. Han bodde då vid Lötstugan. Inga anhöriga är angivna och jag saknar som sagt husförhörslängder. Hans ålder uppges till 64 år. Men vad jag har förstått så var din Erik inte soldat, och han verkar vara lite för ung.
 
I Ludgo dör det också en hustru Sara Mikaelsdotter 1745-02-07 utan angivande av anhöriga, bostad eller ålder.  
Troligen var hon hustru till Johan Persson, och de fick sonen Jakob (1714).  De dyker också upp i Spelvik, där de 1717-03-17 får ett dödfött barn, 1719-02-16 får de dottern Sara vid Landshammar,(hon dör endast 14 dagar senare) 1720-03-09 sonen Erik och 1723-02-18 återigen en dotter Sara vid Landshammar. En tänkbara syster till Erikoch Nils
 
I Lunda finns en Mikael som 1696-07-24 får dottern Karin. En bit ifrån dina anor, men åldermässigt stämmer han in att kunna vara din anfader.
 
I Lunda finns det också en Erik Mikaelsson som 1713-01-16 får dottern Kerstin vid Tybble Bruk. Troligen är denna Erik son till ovanstående Mikael, och därmed har de inte alls med dina Mikaelssöner att göra.
 
I Svärta dör det en änkehustru Sara Mikaelsdotter 1758-09-20. Hennes ålder anges till 75 år. Återigen en potentiell syster till dina två bröder.
 
I Svärta finns det en båtsman  Johan Mikaelsson som 1700-07-16 tillsammans med sin hustru Maria Persdotter får sonen Anders vid Augustintorp. Detta skulle kunna vara en bror till Erik och Nils.
 
Så långt om Mikael och deras söner och döttrar.  Jag tycker nog att din tänkbara ana är betydligt mer sannolikare än dessa.
 
Ett tänkbart Årdala, dit de flyttar 1729, är, om det är det som är problemet att hitta, en mycket stor gård/by som idag ligger i Flens kommun någon kilometer från länsvägen mellan Eskilstuna och Nyköping. Lite osäker på vilken församling det tillhör.
 
Ingrid Eriksdotter då? Det finns helt enkelt för många tänkbara för att det skall vara lönt att lista dem, och av de jag lite summariskt kollade så var det tyvärr ingen som dök upp i någon av ovanstående personers omedelbara närhet.
 
Bernt

1999-08-01, 11:56
Svar #3

Camilla Eriksson

Hej Berndt!
 
Tack för uppgifterna; jag ska definitivt kolla upp de båda Sarorna.  
 
Jag har en del kompletterande uppgifter om komministern Mikael Onsberg, vars första hustru var dotter till kyrkoherden Salvius i Kvarsebo. Troligen gifte de sig ca 1685, då Onsberg först prästvigdes och sedan blev pastorsadjunkt i Kvarsebo. 1689 blev han komminister i Lid. Jag misstänker nämligen att han är far till Anna Onsberg (död 1737 3/2 i Torpet, S:t Nicolai), gift med fogden Per Larsson Forsberg (död 1735 5/12 i Torpet, S:t Nicolai) vid Stjärnholm. Makarna hade åtm fyra barn: Jakob (f ca 1711, d 1779 6/6 i Nyköping), Petter, Maria Christina och Catharina (f 1727 10/6 i Torpet, S:t Nicolai) Forsberg. Syskonen tvistade 1749- 50 med sina f d förmyndare om försäljningen av Torpet, alias Snickartorpet, som Abraham de Besche donerade till deras far 1725. Förmyndarna var nämndemannen Jonas Eriksson i Räfshyttan och min ff mm mf mf f Erik Säblom/Sädblom i Åby, båda i Bergshammar, och även Eriks ursprung är dunkelt. Men det är en helt annan historia som knappast hör hemma under den här efterlysningen...
 
Åter till Erik Mikaelsson/Mikael Eriksson, där problemet är att jag inte har några som helst uppgifter om ifall Mikael alls hade några barn. Dessutom har jag ingen som helst åldersuppgift på Erik Mikaelsson, men rimligen borde han vara född ca 1680/1685. Jag ska kommande vecka närstudera Råby-Rönö AI:1 (särskilt första delen, 1688- 93) för att se om prästen har med redan mycket små barn eller om de nämns först när de börjar bli en 10-12 år. Där nämns nämligen inga barn till Mikael Eriksson, och han finns inte kvar i socknen 1700...
Med tanke på att Erik Mikaelssons bägge söner Per och Lars så småningom dyker upp i Rönö härad - Per ca 1742 som dräng hos morbrodern vid Kolbro i Runtuna medan Lars åtm 1753 var dräng vid Örsta i Lid (och 1753- 59 bonde vid Håssebo i Råby-Rönö), borde familjen återfinnas åtminstone i närheten av Rönö härad...
 
 
Ingrid Eriksdotter då... Jo, hennes anor går att följa ett par generationer bakåt:
 
f   Erik Hansson, f ca 1656 i Nyköping, d 1722 22/7 i Kolbro, Runtuna. Soldat ca 1681- 88 vid herr Kulhielms kompani för Sparsta i Lid, måg i Sparsta ca 1689- 95 och 1695- 1722 bonde vid Kolbro i Runtuna. G ca 1682 i Lid m
m    Karin Olofsdotter, f ca 1660 i Tomtsätter, Runtuna, d 1740 11/5 i Kolbro, Runtuna.
 
ff   Hans Månsson, d ca 1665 i Nyköping, skräddare i Nyköping. G m
fm   Kerstin Persdotter
mf   Olof Jönsson, f ca 1606, d 1708 13/10 i Sparsta, Lid (under slutet av 1600- och början av 1700-talet finns ett överraskande stort antal personer som är över 80 i Lid...), bonde i Tomtsätter, Runtuna och Sparsta i Lid. G m
mm   Ingrid Mårtensdotter
 
 
Årdala är en socken belägen i Oppunda härad, strax norr om Råby-Rönö.
 
Camilla

1999-08-03, 20:20
Svar #4

Camilla Eriksson

Hej igen!
 
I personalien efter Birgitta Eriksdotter, möjlig faster till Erik Mikaelsson, nämndes att hon ca 1660- 67 var piga hos sin moster i Glottra, Runtuna. Denna moster torde vara identisk med Karin Mikaelsdotter, gift med Per Nilsson i Glottra.  
Makarna är (hittills) endast kända via dottern Sigrid Persdotters personalie. Sigrid föddes enligt samma källa i Glottra 1645 15/9, och avled där 1692 18/10. Hon gifte sig 1664 med Per Jonsson(ca 1633- 1709 16/9), och hade med honom sex söner och fyra döttrar. Det är därför föga förvånande att de har ett stort antal efterkommande (Sigrid är min fm ff fm ff fm via sonen Olof, min mm mm fm mm fm via sonen Per samt min ff mf mm mm mm m via dottern Karin).
 
En tredje möjlig syster är Ingrid Mikaelsdotter. Hon var gift med Olof Andersson, och makarna bodde i Göksätter, Runtuna, då sonen Mikael Olsson föddes ca 1668. Han dog 1689, och var då dräng i Sätter, Runtuna.
Att jag är lite tveksam till släktskapet beror på att Mikael under några år var dräng hos Anders Persson i Strångstugan (som ju var gift med en eventuell kusin till Mikael), men att inget släktskap nämns dem emellan. Däremot uppges Mikael senare ha vistats hos sitt syskonbarn - alltså kusin - Anders i Solberga, Tveta.
 
M v h
Camilla

1999-08-14, 14:17
Svar #5

Camilla Eriksson

Hej igen!
 
Erik Mikaelssons bror, Nils Mikaelsson, var gift med Kerstin Olofsdotter. Deras dotter Katarina föddes 1718 20/8 i Sundby, Råby-Rönö, och bland faddrarna fanns Lars i Strångstugan, Runtuna. Det börjar onekligen luta åt någon sorts släktskap mellan Erik och Nils Mikaelsson och släktkretsen kring Mikael Eriksson...
 
Idag specialgranskade jag Råby-Rönös första hfl för att försöka fastställa vid vilken ålder barnen dök upp i densamma, men det resonemanget hör nog snarast hemma under socknar: Råby-Rönö.
 
Camilla

2000-08-05, 13:42
Svar #6

Camilla Eriksson

Hej igen!
 
Jag har under sommarens forskning gjort några nya rön angående Erik Mikaelsson och hans släktkrets.
Hans bror, Nils Mikaelsson, dog 1740 3/2 i L:a Tuve kvarn, Lästringe sn, och angavs då vara 52 ½ år gammal. Han var alltså född omkring september 1687. Troligen var han den yngre av bröderna.
 
Jag återfann dessutom Erik Mikaelsson och Ingrid Eriksdotter i Årdalas grannförsamling, Helgesta. På gården Väsby föddes makarnas dotter Anna natten mellan 8 och 9 maj 1730. Därefter finns - återigen - inget som helst spår av makarna i kyrkböckerna. Snart måste jag nog sätta mig med mantalslängderna...
 
Camilla

2010-02-09, 15:16
Svar #7

Camilla Eriksson

Under åren som gått har inte mycket nytt framkommit om Erik Mikaelssons och Ingrid Eriksdotters fortsatta öden.
Erik Mikaelsson var skattebonde i Väsby, Helgesta (D) till 1734, då han är noterad som afflyttad. Han bodde inte kvar i socknen 1735 (och heller inte i Ludgo, Runtuna och Råby-Rönö).
Ingrid Eriksdotter skulle kunna vara identisk med gamla hustrun med samma namn som dog 1772 9/2 i Håssebo, Råby-Rönö (D). Problemet är att åldern inte riktigt stämmer: åldersuppgiften i dödboken ger ett ungefärligt födelsedatum 1690 23/5. I Håssebo bodde sonen Lars Eriksson, som dog några dagar tidigare, 1772 31/1.  
 
Ovan nämnda dottern Anna var troligen piga i Prästtorp, Råby-Rönö 1751. Hon gifte sig sedan med Erik Olofsson (född 1723 18/7 i Gransta, Runtuna, död 1769 16/2 i Sjöändan, Ludgo). Makarnas äldsta barn, Brita, föddes 1753 3/12 i Edeby såg, Ludgo, och troligen gifte sig makarna också i denna socken eftersom någon vigsel inte påträffats (Ludgo vigda har en lucka vid denna tid). 1770 gifte Anna Eriksdotter om sig med skomakaren Per Larsson, och hon dog 1787 10/2 i Högsätter, Ludgo.
 
Annas sonson Erik Sjöberg (1794- 1828) är mer känd som skalden Vitalis.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna