ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Johannes Pilfelt  (läst 1806 gånger)

2004-02-16, 08:11
läst 1806 gånger

Ivar Ivarsson

I Lars Widdings bok EN TID FÖR HJÄLTAR finns en
löjtnant Erik Johannes Pilfelt. Jag undrar om denne Pilfelt var en son till Märta Posse och  
Olof Pilfelt på Lista gård. All information om
Pilfelt och Lista gård mottages med stor tacksamhet.

2004-02-16, 19:57
Svar #1

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Jag har inte läst Lars Widdings bok och vet inte om  hans hjältar är historiska personer. Vilken tidsålder rör det sig om? Olof Pilefelt, gift med Märta Posse, tillhörde den adliga släkten Pilefelt och levde i början av 1600-talet. Olof hade enl Elgenstierna ett barn, , Lars. Denne Lars kallas 1667 löjtnant, då han fick konfirmation på skattegården Lista (D), som tillfallit honom efter svärmoderns död 1665. Lars dog 1673. Någon Erik Johannes Pilefelt kan inte återfinnas i Elgenstierna. I Elgenstierna omtalas bl a löjtnant Johan Henrik P., död ogift i Polen år 1704, och Johan P, född 1643, löjtnant vid Jönköpings reg 1668 men i slutet av sin karriär överstelöjtnant. Denne Johan P. levde alltjämt 1713.
Mvh! Håkan

2004-02-18, 10:54
Svar #2

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
Ivar!
Nu var det många år sedan jag läste Lars Widdings böcker, men var det inte en soldat Pilfelt som gick över isen (Bottenviken?) från Finland tillsammans med sin syster? Kan det ha varit runt 1809?? Om jag kommer ihåg boken rätt så hamnade dom väl i Uppland någonstans? Jag trodde dock att denne Pilfelt var en påhittad person...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna