ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Detta kan vara ett barnbarn till Oscar I ?  (läst 1387 gånger)

2006-01-20, 23:46
läst 1387 gånger

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hertha Maria Elisabeth Zetterström, f. 1863 i Eskilstuna. Enligt muntlig tradition i släkten var hon dotter till Gutav Adolf Zetterström och Oscarina Högqvist som var dotter utanför äktenskap med Emilie Högqvist och Oscar I.
 
Går det att hitta Hertha Zetterström i några födelseböcker från E-tuna. Vilka står då som hennes föräldrar ?
 
Mvh Göran

2006-01-21, 01:24
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:57
    • Visa profil
Hertha Maria Elisabeth Zetterström, född 14 juli 1863 i Eskilstuna; föräldrar snusfabriksidkaren Axel Ludvig Walfrid Zetterström (född 1833 i Stockholm enl. Sveriges Befolkning 1890 - det året bodde han med familjen i Uppsala och kallas f.d. grosshandlare) o.h.h. Charlotta Carolina Ericsson (enl. Sv. Bef. 1890 född 1834 i Rogsta sn i Hälsingland). Se även Eskilstuna A I B:17, p. 194; Zetterström och hustrun är synbarligen vigda 17 nov. 1861 i Västerås.
 
Emilie Högqvist hade tre barn: med Storbritanniens charg? d'affaires i Stockholm, John Bloomfield, dottern Tecla, född 1833, samt med Oscar I sönerna Max, född 1839, och Hjalmar, född 1840. Några andra barn är inte kända.

2006-01-21, 02:07
Svar #2

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej
Tack ska du ha.
Enligt (http://historiska-personer.nu/min-s/p67e5bee2.html) skall det finnas en dotter u.ä med Emilie Högqvist som heter Oscarina ! ! ? Dotter till Oscar I.
 
Denna Oscarina lär enl. släktsägen vara gift med en i Anckarströms släkt. Där skall namnet Zetterström vara inblandat.
 
Jag har hittat Hertha i Säffle SVAR 1900
Hon mötte kungen där och vägrade niga, hon bara nickade för hon var av samma kungasläkt. Hur mycket ska man tro på släktsägner. ????
 
Det som fattas är kopplingen mellan Oscarina och  Hertha Zetterström, eller om det finns yttterligare ett släktled.
 
Mycket är ju nu mycket spekulationer, men det är skoj att höra vad hörsägen och Elgestierna leder till.
 
Mvh Göran

2006-01-21, 11:42
Svar #3

carina helander

Vad händer med Oscar I söner Max och Hjalmar, finns det nutida ättlingar till dem?

2006-01-21, 18:13
Svar #4

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Göran!
 
Släktsägner ska du alltid ta med en mycket stor nypa salt. I synnerhet om de rör kungligheter eller andra kända personer.
Min släkt påstods till exempel härstamma från Schagerströmarna på Borgvik i Värmland (släkt med Selma osv) och prästsläkten Kernell från Östergötland (med kompositören Adolf Fredrik Lindblad i familjen). Inget av detta visade sig vara sant när jag grävt lite.  
Till yttermera visso hade vi en ingift dam som antogs vara illegitim dotter till antingen Karl XV eller Oscar II. Modern skulle varit husa på en herrgård som kungen gästade och blev bortgift med kusken som påtog sig faderskapet mot ersättning. I själva verket var kungadottern mellanbarn i stalldrängsfamiljen! Det enda som var rätt var herrgården. Fast hon hade haft ett intressant liv ändå, med arbete i S:t Petersburg bland annat.
Så lyssna till historierna, undersök fakta själv och var noga med källor och dokumentation. Det är trots allt roligare att ha rätt släktingar än kända sådana.  
 
Hälsningar
Marianne K

2006-01-21, 23:45
Svar #5

Utloggad Göran Löfstedt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1126
  • Senast inloggad: 2019-01-23, 03:44
    • Visa profil
Hej Marianne.
Kan du mejla mig ska jag förklara hur jag släktforskar.
 
Mvh Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna