ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Daniel Jönsson, funnen död ute på marken i Svärta socken 1845  (läst 843 gånger)

2003-04-05, 11:05
läst 843 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
I Adelöv sockens dödbok finns en anteckning 1845 i december om en av mina ev. anfäder: Daniel Jönsson, dräng skriven på socknen, född i Vireda den 11 mars 1820. Befunnen död ute på marken i Svärta socken av Nyköpings län. Se Landsh. Kung. för 3/Dec. Denna landshövdingekungörelse är enl gammal uppgift från VaLa ej bevarad.
 
Jag förmodar att det här handlar om Södermanland och är intresserad av alla upplysningar. Har någon tillgång till dödboken - kanske det står något med hänvisning till om detta blev ett mål i rätten. Den traditionella familjehistorien är rånmord, men jag är tveksam.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-04-05, 11:32
Svar #1

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Olle!
 
I Nyköpings-Oxelösunds släktforskarförenings register finns en notis om en död man som i Svärta den 16:e November 1845 funnits mördad vid ???-backen. Det finns inget namn på honom, och han begravdes inte i församlingen.  
 
Det är nog fråga om din anfader. För mer information får du nog låna hem dödboken och försöka läsa om det står mer där.  
 
Bernt Bergkvist

2003-04-05, 12:14
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Bernt!
Tack för uppgiften. Ja, självklart skall jag låna hem dödboken, om nu ingen därute råkar sitta och forska i den just nu och hinner före ;o) I Genline är det snålt med Södermanland...
Traditionen är att Daniel Jönsson blev ihjälslagen och att det enda man fick hem av hans tillhörigheter var en blodig näsduk och en psalmbok. Har några förvirrade uppgifter om att hans grav fanns på Vireda kyrkogård med ett vitt träkors, men finner honom ej begravd där.
Nu har Du emellertid gett mig en möjlig dödsdatum att undersöka. Det var ett stort steg framåt.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna