ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Catrina Olsdotter Lodin, född 1769 i Torpa fs, Södermanland ?  (läst 1277 gånger)

2000-05-16, 16:58
läst 1277 gånger

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Enligt Hedemora stadsförsamlings hfl var Catrina Olsdotter Lodin, född 1769-04-?? i
Torpa fs, samt gift 1796-12-06 i Torpa fs med Anders Hedenroth, född 1770 i Hedemora
stad. Catrina ankom 1796 från Torpa fs till Hedemora sfs och mannen 1796 från Köping.
 
I vilket landskap ligger Torpa fs, där Catrina föddes?
Är det i Östergötland, Småland, Halland, Södermanland eller Västergötland?
 
Har någon uppgifter om släkten Lodin? Är det möjligen ett soldatnamn?
 
M.v.h.
från Anders Lindström, Gävle

2000-05-17, 06:13
Svar #1

Anna Lodin

Jag har hort att Lodin ar ett Soldat namn, men ar inte saker. Jag har just borjat att bli intresserad av slaktforskning. Min farfar heter Einar Lodin och ar fodd 1916 i Vasby, men jag vet inte vad hans foraldrar hette eller var fodda.  
Hoppas att vi hittar mer om var slakt. Kanske vi ar slakt?!  
Mvh Anna Lodin

2000-05-17, 10:46
Svar #2

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej Anna!
Ja kanske vi är släkt, men det finns nog många fler släkter med namnet Lodin.
Mitt problem är att jag inte vet i vilket landskap Torpa fs ligger i, men jag
misstänker att det är i Södermanland. Så du har börjat att bli intresserad av
släktforskning. Då har du skaffat dig en mycket spännande och intressant
hobby ska du veta. Lycka till !
 
M.v.h.
från Anders Lindström, Gävle

2000-05-17, 11:31
Svar #3

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Det finns en släkt Lodin (Ledin) i Bergshammar sn, Södermanland. Se vidare i Anbytarofrum: Landskap - Södermanland - Efterlysningar - Lodin
 
Bl.a. finns en Fältväbel Petter Lodin där, gift med Sara Dahlbom, de är föräldrar till stadsmedicusen i Linköping, Johan Gustaf Lodin.
 
Mvh
Fredrik

2000-05-17, 12:42
Svar #4

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Hej Fredrik !
Har nu tittat på släkten Lodin i Bergshammar s:n (vilket jag hade missat), dock finner jag inget som binder samman denna släkt med Catrina Lodin. Nämnas kan att Catrinas brorsdotter Carolina Lodin, född 1802-08-17 i ”Kolbeck” fs, var upptagen under en kortare tid i hushållet på Långgatan i Hedemora stad.
 
Ligger Kolbäck fs i Västmanlands landskap tro?
 
M.v.h.
från Anders Linström, Gävle

2000-05-17, 13:16
Svar #5

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Anders!
 
Japp...Kolbäck ligger närmare bestämt ungefär mitt emellan Köping och Västerås, strax söder om Hallstahammar.
 
Mvh
Fredrik

2000-05-17, 14:35
Svar #6

John Sidén

Hej Anders!
Torpa församling ligger i Kungsörs kommun i Västmanlands län men tillhör landskapet Södermanland. Fram till 1952 tillhörde Torpa och moderförsamlingen Kung Karl Strängnäs stift men överfördes då till Västerås stift. Kyrkoböcker för Torpa församling bör finnas i Landsarkivet i Uppsala. Torpa kyrka är en mycket vacker liten tornlös medeltidskyrka med vägg-och takmålningar från skilda tidsperioder. Torpa ligger ungefär 2 mil från Köping och det är därför mycket troligt att Catrina Olsdotter Lodin var just från detta Torpa.
Med vänlig hälsning
John i Veta

2000-05-17, 15:09
Svar #7

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Tack för hjälpen!
Min misstanke om att det var Torpa i Södermanland som Catrina var född i verkar ju stämma, så nu blir det (under hösten) ett lån av mikrokort från SVAR.
 
M.v.h.
från Anders Lindström, Gävle.

2004-06-06, 20:45
Svar #8

Billy Lodin

Hej anna lodin!
jag och min bror/dennis visade denna sida för vår morsa,som heter anneli lodin hennes farfar hette också einar lodin...lite konstigt.hon är 46 år så hennes farfar borde också ha vart född ungefär då dvs 1910-20 ?? eller är det samma person ;) nej troligtvist inte men...
Vem hade du hört av att lodin var ett soldat namn och kan man få mer info om var lodin kommer ifrån?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna