ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Broman, Stina Caisa  (läst 960 gånger)

2000-01-01, 21:36
läst 960 gånger

Putte Skoog

Söker en av mina anor. Stina Caisa Broman född 1749 Södermanland. Hon lever sitt liv i Boo socken T-län (sydöstra Närke), med socknar som Regna, Vingåker mm. som nära gränssocknar. Det skulle vara bra om någon stött på henne så jag vet var i Södermanland jag ska fortsätta. Innan hon gifter sig så jobbar hon på prästgården i många år som piga.
 
Putte Skoog Örebro

2000-01-07, 15:16
Svar #1

Anna Johnson

Hej!
 
Jag har bland mina anor en Anders Andersson Broman, f. 1744-10-06 i Bro sn (Uppland -- enligt Socken-Sök ligger även Boo i Uppland).  
 
Jag har ej följt honom bakåt, men kanske finns det någon koppling. Han är dock skräddare, så det kan hända att han tog sig namnet efter socknen (men det kan ju andra också ha gjort). Det finns även flera andra Bro, dock ingen i Södermanland (enl. Socken-Sök).
 
Lycka till!
 
/Anna Johnson

2000-01-09, 11:39
Svar #2

putte

Hej Anna!
 
Tack så mycket för dit snabba svar.
Angående socknen så är jag helt rätt ute, det är Bo i Närke där jag har i princip alla anor på morfars sida i varje fall till 1700-talets början.
På Stina Caisa så står det bara Sörmland 1749.
Det kan ju hända att hon endast är född i Södermanland av föräldrar som flyttade sig fram i Sverige. Stannar din ana kvar i Uppland ? Finns det syskon eller annan släkt som du vet om och kanske de har flyttat från Uppland ?
Det skulle vara kul att få den här grenen utredd.
Är tacksam för alla pusselbitar jag kan få så att jag vet var jag ska börja.
 
MVH Putte Skoog Örebro

2000-01-10, 10:56
Svar #3

Anna Johnson

Hej igen!
 
Jag är släkt med Anders Andersson Bromans dotter Katarina (1768-1809). Andra barn: Greta (1773-?), Anders (1776-?), Anna Lisa (1777-79), Erik (1780-?) och Anna Lisa (1784-84). Jag har ingen aning om vad som hände med dem. Katarina levde i Medåker, och hennes barn bl a i Götlunda, så det är ju inte helt otroligt att det kan finnas en koppling. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mera -- denna gren är outforskad för mig också! Det enda jag kan rekommendera är att ta en titt i Bro sn fb för att se om Stina Cajsa finns där (det stämmer ju bra i tid med Anders) eller att titta på andra Bro.
 
/Anna Johnson

2000-01-13, 18:47
Svar #4

putte

Hej Anna!
 
Jag tackar för hjäpen och får väl titta på Bro sn när jag tar en resa till Landsarkivet.
Om jag hittar någon koppling så hör jag av mig.
 
MVH Putte Skoog Örebro

2018-01-28, 16:31
Svar #5

Utloggad Mona Kunelius

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-01-21, 19:42
    • Visa profil
Hejsan, är så nyfiken om du någonsin hittade något om Stina Caisa, då jag är släkt med henne genom hennes dotter, Christina "Stina" Hallén. // Nyfikna hälsningar, Mona

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna