ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bertil Axelsson och Ingrid Pettersson??  (läst 693 gånger)

2007-08-31, 13:43
läst 693 gånger

Ester Wahlström

Jag försöker lära mig mer om vem min mormor och morfar var. Jag kände dem inte. Tänkte prova här om någon känner till nåt om dessa personer.
Min morfar Axel Rickard Bertil Axelsson föddes i Sköldinge 1901. Gift med Dagmar Ragnhild Flaminia Andersson, hon dog 1934. De fick 5 barn ihop. Då bodde de i Eskilstuna.
 
Min mormor Ingrid Pettersson född 1905 i Eskilstuna, gift med Karl Gustav Harry Grönberg. De skilde sig 1937.  
 
Mormor och morfar gifte sig 1940. De fick tre barn ihop. 1940 flyttade de också till Stockholm.
 
Är det någon som vet nåt om dessa personer??

2007-09-01, 10:51
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Du vet antagligen deras dödsår, men utifall du inte gör det så dog din morfar 16/2 1975 i Vällingby (född 19011116 i Sköldinge). Han var då frånskild sedan 27/8 1946. Rut Ingrid Albertina Axelsson, frånskild samma datum som ovan, dog 20/12 1985 i Hägersten. Född 25/12 1905. Eftersom kyrkböckerna i många fall upphör på internet ca 1900 har jag inte kunnat finna deras födelsenotiser och föräldrar. Men jag kan gissa (inte säker uppgift!) att din morfars föräldrar hette Karl Rikard Axelsson f 1879 i Tunaberg, Södermanland och Hilda Wilhelmina Brodin f 1881 i Näshulta. Karl är år 1900 gruvarbetare vid Oskarsgruvan i Sköldinge. De har en dotter född 1900, Berta Wilhelmina. Men detta måste man kolla med födelseboken för Sköldinge, som finns på Uppsala landsarkiv. Alternativt finns någon annan här på forum som har Cd-skivor eller mikrokort. Annars kan du skriva eller maila till landsarkivet och fråga om både din morfars och mormors föräldrar. Sedan kan man gå tillbaka och kolla deras bakgrund lättare.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna