ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson, Judith  (läst 582 gånger)

2006-05-09, 20:06
läst 582 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Leter med ljus och lyckta efter ytterligare en dotter till Fredrik Andersson och Clara Fredrika Lindström.
Barn:
Sigrid Maria f. 10.11.1876 i Blacksta
Svante Fredrik f. 1879 i Blacksta
Anna Erhardina f. 8.1.1884
 
Enligt uppgift från släktingar skall det ha funnits ytterligare en dotter Judith som eventuellt kan vara född i Oxelösund.
Har letat på Genline men inte kunnat finna henne inte heller på dödsskivan. Finns det någon med tillgång till Hfl som inte ännu är utlagt på Genline för Blacksta som kan hjälpa mig lösa problemet?
mvh/Christina

2006-05-09, 20:46
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Christina.
 
I folkräkningarna 1890 och 1900 bor familjen vid Hagstugan, Blacksta. Vid dessa tillfällen finns ingen dotter Judith. Hon kan ju ha hunnit födas och dö under mellantiden. Folkräkningen 1880 har inte hunnit fram till Blacksta ännu.
 
Per Thorsell.

2006-05-09, 21:14
Svar #2

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Tack Per för att du tittat.
Har en del funderingar runt Judith då jag själv kan dra mig till minnes ett kort som jag tror skall vara på Judith, så hon kan inte ha dött ung. Hon kan möjligen vara född som första barn, vilket ev. kunde lösas om Hfl fanns utlagda på Genline för den tiden, då skulle hon redan kunnat lämnat hemmet 1890. Har försökt leta under Södermanland på vigda men vet ju inte om föräldrarna vigdes i Blacksta eller någon annanstans, så det är som att leta efter en nål i en höstack.
mvh/Christina

2006-05-09, 23:12
Svar #3

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Kan det möjligen vara denna Judit som jag fann, när jag sökte i Sv Bef 1890 på Judit och född i Södermanland?
 
Post 213114
 
Anderson, Judit Sofia
Piga
 
f. 1872 i Blacksta (Södermanlands län, Södermanland)
 
Ogift kvinna, ensam i familjen
 
Stjernfallet N:o 12
Adolf Fredrik rote  6 (Stockholms stad, Uppland)
 
Mantalsbokföringsort: mnt.skr. i Blacksta
Kyrkobokföringsort: Blacksta Nyk. l.
 
Födelseort i källan: Blacksta Nyk. l.
 
Fadern hette ju Andersson i efternamn, och under senare delen av 1800-talet började det ju bli vanligt att barnen fick samma efternamn som fadern.  
 
Hälsningar
Ingegerd

2006-05-10, 08:07
Svar #4

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej Ingegerd,
Tack för ditt svar. Det kan mycket väl vara denna Judit som du hittat, klingar något i bakhuvudet om att hon kan ha bott i Stockholm, men när jag kollar under födda i Blacksta 1872 finns det ingen Judit Sofia som föds där. Du skriver födelseort i källan: Blacksta Nyk. 1. Betyder det att jag kanske skall leta under Nyköping istället, men i så fall var, Landsförsamlingen eller? Har ju också fått uppgiften muntligt från en släkting om att hon kanske var född i Oxelösund.
mvh/Christina

2006-05-10, 09:06
Svar #5

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Christina!
 
Nyköping l., som det står i Sv bef 1890 (jag har kopierat direkt därifrån) betyder säkert Nyköpings län, som Södermanlands län hette då.  
 
Otur att du inte hittar Judit i Blacksta födelsebok. Då har du råkat ut för samma sak som jag gjorde första eller andra dan jag släktforskade. Då sökte jag en kvinna som enligt hfl för Lid på 1830-skulle vara född i Sättersta. Men hon fanns inte där. Familjen hade kommit flyttande dit kort tid efter hennes födelse.  
 
Kanske Judit och hennes föräldrar kommit flyttande till Blacksta strax efter hennes födelse? Kom de från Oxelösund, blir det väl S:t Nicolai i Nyköping du får söka i, eftersom Oxelösund blev egen församling först ca 1950.
 
Flera av mina klasskamrater från folkskolan i Oxelösund på 50-talet står på bef-skivorna som födda i S:t Nicolai, Nyköping 1944.
 
Hälsningar
Ingegerd

2006-05-10, 09:54
Svar #6

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hej igen Ingegerd,
Jag har hittat henne!! hon föds i Bettna varifrån hennes far skulle komma, har dock inte hittat honom i födelseboken där. Då hon inte fanns i Blacksta tänkte jag nu när jag hade ett årtal att gå på att jag skulle söka i närliggande kommuner och det var hon, dotter till Fredrik Andersson och Clara Fredrika Lindström.  
Det var så rätt med den Judit du hittade, tack snälla för hjälpen en gåta löst.
mvh/Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna