ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trolleboda  (läst 670 gånger)

2012-06-18, 19:52
läst 670 gånger

Utloggad Karin Jegelius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 716
  • Senast inloggad: 2023-04-04, 09:54
    • Visa profil
I Bettna finns på 1700-talet en gård (plats?) som heter Trulsboda.
Jag kan inte hitta den på CD'n svenska ortsnamn och inte heller bland historiska kartor. Finns det nån som känner till var denna plats ligger (låg) i förhållande till några andra idag existerande platser? Ligger den nära gränsen till nån annan socken?
Tack på förhand från Karin

2012-07-25, 12:44
Svar #1

Utloggad Mats O Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-06-13, 11:46
    • Visa profil
Karin
 
Tittar man i Bettna AI:2b så står Trulsboda tillsammans med Tunbro Krog. I alfabetiska registret hos Lantmäteriverket så hittar jag Trolleboda i Bettna. Söker jag då på Trolleboda så hittar jag en Avsöndring (04-BET-631). Enligt den kartan så ligger Trolleboda till väster om Tunbro som har Tuntorp till öster om sig. Alla dessa har sjön Yngaren till söder om sig.
 
Jag gissar att Trulsboda och Trolleboda är olika namn på samma ställe.
 
Sök på Tuntorp, Bettna, Flen i Eniro så ligger det mellan Sjöholmen och Tuntorp.
 
Mvh Mats

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna