ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sankta Anna sjukhus  (läst 491 gånger)

2002-12-27, 17:02
läst 491 gånger

Utloggad Jenny Moussa

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2017-08-12, 16:21
    • Visa profil
    • jennyslifeline.se
Hej!
Jag undrar vilken församling Sankta Anna sjukhus ligger i? Nångonstans i Södermanland tror jag. Någon som vet?

2002-12-27, 18:52
Svar #1

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Jenny!
 
Om jag minns rätt så ligger det på västra sidan av Nyköpingsån i Nyköping, och därmed så tillhör det Nyköpings Västra(St Nicolai församling.
 
Bernt Bergkvist

2002-12-30, 09:34
Svar #2

Camilla Eriksson

Hej Jenny!
 
S:ta Anna sjukhus låg i Nyköpings Östra (döda från sjukhuset skrevs in i deras dödbok, om än inte alla döda...). Däremot låg S:ta Anna kloster helt riktigt på den västra sidan om ån. Troligen hade klostret ägor på båda sidor om ån, därav förvirringen bland dagens lokalbefolkning. Betänk att dagens S:t Annegatan ligger på den östra sidan!
 
 
Mvh
Camilla Eriksson

2003-01-03, 13:54
Svar #3

Camilla Eriksson

Hej igen Jenny!
 
Hmm... det där med S:ta Annas placering i Nyköping är knöligt även för en Nyköpingsbo... Thams Beskrivning över Södermanland uppger att hospitalet låg i Nyköping Västra (men de döda från hospitalet skrivs in i Nyköping Östras dödbok!), och sjukhuset hade säkert ägor på båda sidor om ån.
Räkningar från och rullor över intagna på hospitalet finns för övrigt tillgängligt på Uppsala landsarkiv.
 
Mvh
Camilla Eriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna