ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlslund  (läst 2217 gånger)

2006-03-17, 23:27
läst 2217 gånger

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Karlslund, Nyköping ca 1915
 
Var Karlslund en del av Nyköping eller var det en gård eller inrättning av något slag? Min mor bodde där hos en släkting när hon var liten och mormor arbetade på Slagstaskolan i Fittja.
 
Tacksam för svar.
Karin

2006-03-18, 12:18
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Enligt svenska ortsnamn finns det 3 Karlslund i nuvarande Nyköpings kommun. Samtliga gårdar. Den närmaste ligger 1,7 km öster om Arnö inte långt från havet med gott om båtar. En ligger vid Runtuna 3 mil norrut. Hon fick åka buss till stan eller till Tystberga för att åka tåg. Den tredje ligger i Kila 6 mil västerut. Gränsande mot skog och berg i Kolmården.
Runtuna och Kila är egna församlingar.

2006-03-18, 15:14
Svar #2

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Tack Torbjörn.
Då återstår det att fundera ut vilken jag ska välja. Detta var mellan 1915 och 1920. Kort och brev har bara Karlslund, Nyköping som adress. Min mormor pendlade inte utan de som arbetade på Slagsta bodde där med eleverna.  
 
Jag får gå vidare.
Karin

2006-03-18, 18:39
Svar #3

Bernt Bergkvist (Swetrot)

Hej Karin!
 
Karlslund, Nyköping kan nog inte vara något annat än det första alternativet som Torbjörn anger. Därifrån är det bara några kilometer in till Nyköpings centrum, och postadressen i början av 1900-talet var Nyköping.
 
På Eniros kartor finns Karlslund utsatt på kartan, det ligger på vägen ut mot Strandstuguviken.

2006-03-19, 00:21
Svar #4

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Hej Bernt!
 
Tack för den hjälpen! Vet du om Karlslund var en vanlig gård eller om det kunde ha funnits hus eller lägenheter som man kunde hyra. Jag är så nyfiken på hur min mor hade det som barn eftersom hon fick bo hos släkten för att mormor skulle kunna försörja dem innan de kunde förena sig med morfar i USA.

2006-03-19, 16:59
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Beträffande Karlslund, Nyköping.
 
Jag vill anmäla en delvis avvikande åsikt. Det Karlslund som ligger söder om Nyköpingsviken tillhörde S:t Nicolai socken och hade postadress Oxelösund.
 
Karlslund, postadress Nyköping låg enligt Södermanlands Läns Kalender 1911 i Nyköpings stads Östra Område. Det är en s. k. lägenhet, dvs inte en bondgård, utan sannolikt ett mindre boninghus för en eller några få familjer.  
 
Tomtytan var c:a 1000  kvadratmeter och taxeringvärdet 1910 var 1000:-. Karlslund ägdes då av snickaren K. J. Karlsson.
 
Stadsbyggnadskontoret eller Nyköpings Museum kan nog lämna uppgifter om det exakta läget, möjligen har de också bild på huset.
 
Per Thorsell.

2006-03-19, 18:59
Svar #6

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Tack Per!
 
Jag får skriva ett brev till museet. Det vore toppen att få ett kort på huset.
 
Karin

2006-03-20, 00:28
Svar #7

Utloggad Sten Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:14
    • Visa profil
Beträffande Karlslund.
 
Om jag inte missminner mig har det funnits ett Karlslund i Påljungshage, som ligger ca 3 km norr om Stora torget i Nyköping och vid norra utfarten på E4. Området består av ett tjugotal villor byggda i mitten på 1900-talet, men dessutom av ett par äldre byggnader av torpkaraktär och med - åtminstone förr - några uthus till. Ett av dessa torp tror jag hette Karlslund och det skulle också stämma bra med Per Thorsells beskrivning.
 
Idag är det gatuadresser i området, men på t ex 1950-talet angavs adresserna här med enbart villa- eller gårdsnamn plus Nyköping. Även detta stämmer alltså bra med Pers uppgifter.

2006-03-20, 08:22
Svar #8

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Karlslund igen. Citat ur brev.
Detta skrev min då tioåriga mor 2/2 1919. Det har avsändare Britta Asker, Karlslund, Nyköping
........I onsdags hade vi skridskolov och då var jag i en backe som kallas Oxbacken. Jag har aldrig sett någon så stor och hög kälkbacke.
...
Vi var och såg på Tomtebobarnen i Östra Folkskolan det var tavlor till Elsa Beskows bok om tomtebobarnen.
...
Så på eftermiddagen var vi och hörde på en före-läsning om Skagen och såg på schioptikonsbilder det var så roligt.
 
Kan dessa platser bekräfta eller vederlägga någon Karlslund?
 
mvh
Karin

2006-03-20, 08:55
Svar #9

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Karin, platserna bekräftar Per Thorsells uppgift om östra delen av staden.
 
Mvh
Ingegerd
(född i Helgona, Nyköping)

2006-03-20, 09:29
Svar #10

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Karin!
 
Det finns åtta olika Karlslund inom Nyköpings kommun enligt Lantmäteriets karta.
 
Det Karlslund som beskrivs ovan är troligen det som visas i nedanstående karta.

 
MVH
 
Sam

2006-03-20, 10:21
Svar #11

Utloggad Sten Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:14
    • Visa profil
Karlslund igen.
 
Jag vill bara bekräfta att det har funnits ett Karlslund i Påljungshage, men jag kan naturligtvis inte veta om det är det Karlslund Karin söker. Däremot är anknytningen till t ex Oxbacken mycket naturligare därifrån än från det ställe som anges på kartan ovan. Se dessutom Pers klargörande ovan om vad som avses med Nyköpings östra område. Fram t o m 1940-talet gick också barn från Påljungshage i Stensborgs skola, och den låg endast ett rejält stenkast ifrån nämnda backe. Till skolan färdades dessa barn på en grusväg genom skogen och det var inte längre än att man redan från skolstart vid sju års ålder cyklade själv till skolan.  
 
Om det är som jag tror skulle detta gamla Karlslund idag ha en gatuadress på Påljungs väg, men där är jag inte helt säker.

2006-03-20, 11:02
Svar #12

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Jag hittade ett Karlslund ca 10 km norr om Nyköpings centrum.
 

 
MVH
 
Sam

2006-03-20, 11:02
Svar #13

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Hej igen!
Många bud om Karlslund, men jag lutar själv åt Påljungshage när så många markörer pekar ditåt.
 
Går det att hitta i folkbokföringen? Min mor bodde hos sin faster Isa Asker(avliden) och hon bör finnas i kyrkböckerna för Nyköping under den tiden. (1918,1919,1920). Var kan man få tag i dessa? I Nyköping eller på något Landsarkiv?
 
Det känns så tråkigt att inte ha ställt alla dessa frågor för 40 år sedan.  
 
Tack igen alla ni som försöker leda mig rätt! Jag är mycket glad.
 
Karin

2006-03-20, 12:37
Svar #14

Utloggad Sten Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:14
    • Visa profil
Om förutsättningen är, som ju Karin har angett, att postadressen var Karlslund, Nyköping och året någon gång 1915-1920, så torde det vara ganska meningslöst att söka Karlslund på platser som på den tiden inte hade särskilt mycket att göra med staden och postadressen Nyköping. Att det idag finns ett antal Karlslund inom kommunen Nyköping torde inte ha någon som helst bärighet för dåtida förhållanden.  
 
Däremot är en belägenhet inom Helgona sn fullt tänkbar för att inte säga sannolik.
 
mvh
Sten (uppväxt just i Helgona sn)

2006-03-20, 13:04
Svar #15

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
På Arkion-SVAR 1900 års folkräkning finns det ett Karlslund i Sankt Nicolai församling. Se avbildningen nedan.

 
MVH
 
Sam

2006-03-20, 13:12
Svar #16

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Nu dök ett nytt namn upp - Helgona socken. Betyder det att om man söker i kyrkoböckerna, så ska man leta i Helgona församling?
 
Jag bor tvärs över landet och har ingen lokalkännedom om Nyköpingstrakten.
 
mvh
Karin

2006-03-20, 14:02
Svar #17

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Det är troligen Helgona socken du ska söka i. Jag registrerade Helgona i Namn åt de döda-projektet och minns att det var en del avlidna som bodde vid Påljungshage. Helgona har ingen egen sockenkyrka utan har på något sätt (kan inte förklara juridiskt) sen långt tillbaka hört ihop med Nyköpings Alla Helgona (= Östra) församling. Min mor, som var jämnårig med din mor (10 år gammal 1919) gick i Stensborgs skola och konfirmerades i Alla Helgona kyrka. Hon bodde lite längre bort mot Runtuna-hållet och hamnade därför i en annan skola.  
 
Helgonas kyrkböcker finns på landsarkivet i Uppsala.
 
Mvh
Ingegerd

2006-03-20, 16:22
Svar #18

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det näst enklaste sättet att kontrollera detta, torde vara att beställa hem mikrokort över SCB-utdragen för folkräkningen 1920. Dessa finns hos SVAR. Den rätta församlingen bör vara Nyköping Östra. Beställningsnummer är C00936.
 
Det allra enklaste är, om någon med gångavstånd till biblioteket i Nyköping eller Eskilstuna gör jobbet och meddelar resultatet här.
 
Per.

2006-03-20, 17:13
Svar #19

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Jag får faktiskt instämma med Per, att det nog ska vara Nyköpings Östra. Jag drar mig till minnes, att jag har sökt i SVAR-katalogen efter mikrokortsnummer för att få fram uppgifer om personer i min mors fosterhem i Helgona i början av 1900-talet, och då hänvisats till Nyköpings Östra.
 
Ber om ursäkt om jag virrat till det för dig, Karin!
 
Men den som går till Nyköpings bibliotek och söker mikrokort blir hänvisad till Åhuset på Östra Trädgårdsgatan, nära länsmuseet och Nyköpingshus. Biblioteket har tyvärr ingen släktforskarhörna.
 
Mvh
Ingegerd

2006-03-20, 18:21
Svar #20

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Jag måste återligen rikta ett stort bamsetack till alla som engagerat sig i detta egentligen lilla problem. Det har fått mig att rota i gamla lådor och jag fann då ett gammalt trasigt fotoalbum vari jag hittade ett skolkort från Nyköpings Elementarskola för Flickor klass IIA 1920 med min mor med.
 
Jag får beställa microkortet, så löser det sig nog.
 
Mvh
karin

2006-03-20, 18:32
Svar #21

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det var ju tur att jag inte började gå i riktning mot Nyköpings bibliotek! Nu vet jag att det inte hade lönat sig.
 
Per i Linköping.

2006-03-20, 19:37
Svar #22

Utloggad Sten Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:14
    • Visa profil
Lycka till med sökandet Karin. Av detta har ju blivit en rysare som man gärna skulle vilja ha svaret på!  
 
Själv skulle jag vilja göra ett besök på den plats i Påljungshage jag har föreslagit som ett möjligt svar. Inte heller det låter sig dock göra så lätt.
 
F ö har jag nu genom personliga kontakter och med stöd av ortnamnsregistret kommit fram till att av nuvarande 19 (tror jag) bebyggda fastigheter i Påljungshage, det i början på 1930-talet fanns 3 st och med namnen Eriksberg, Karlsro och Karlslund. Alla tre anges som avsöndringar från Brandkärrs gård i Nyköpings norra utkant.
 
mvh
Sten i Borlänge

2006-03-20, 22:15
Svar #23

Utloggad Karin Ekeroth

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 674
  • Senast inloggad: 2012-01-29, 22:10
    • Visa profil
Hej igen. Ja, det var då tur att du, Per, inte gav dig iväg till fots från Linköping till Nyköpings Bibliotek och inte kunnat leta. När jag tittar på kartan ser jag att det skulle ha blivit en bra promenad.  
 
När det blir sommar har jag för avsikt att besöka en del platser jag letat upp. För några år sedan var jag i Vreta Kloster, Skeda och Vårdsnäs och trampade där mina förfäder vandrat. (Låter pekoralt! Med kul är det.) Jag har precis lärt mig lägga in bilder, så ni får en bild av min mors klass. Hon har nummer fyra. Jag skriver inte ut namnen på de andra.
 
 

 
 
Mvh
Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna