ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hällefors bruk  (läst 2869 gånger)

2005-05-16, 15:03
läst 2869 gånger

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hejsan. Jag behöver hjälp med geografin. Jag har funnit en massa släkt Hellström som arbetat på Hällefors gjuteri, Lilla Mellösa. När jag söker orten hittar jag Hällefors bruk men även Hälleforsnäs bruk. En del säger att ngt ligger i Närke, annat i Lilla Mellösa. Kan ngn vänlig person reda ut begreppen åt mig? Eskilstuna, Närke, Örebro, Flen, det är väldigt många bud.
Tack på förhand,
en förvirrad
AnnBritt

2005-05-16, 15:38
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Nej, det är inte så farligt förvirrande. Det finns två Hällefors (eller Hellefors) Bruk, båda startade på 1600-talet.
 
Det ena ligger i Lilla Mellösa, Södermanland, numera en del av Flens kommun. Det har framför allt varit styck- och grytgjuteri. När järnvägen anlades gav man den närbelägna järnvägsstationen namnet Hälleforsnäs efter gården Näs på samma plats. Hälleforsnäs är nu också namnet på det tillhörande samhället. Gjuteriet är numera i stort sett nedlagt, men det finns ett gjuterimuseum i de gamla lokalerna. Det finns gott om gamla gjutare på 1700- och 1800-talet som heter Hellström. Kyrkböcker för bruket finns alltså i (Lilla) Mellösa i Sörmland.
 
Det andra Hällefors Bruk ligger i Västmanlands Landskap och Örebro Län. Det var ett stort järn- och stålverk långt fram i tiden. Hällefors är numera egen kommun, därför påstår många, att det bara finns ett Hällefors.
 
Per Thorsell.

2005-05-16, 16:44
Svar #2

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack snälla Per för snabbt och tydligt svar. Nu fattar även jag :-)
Det där med kyrkböcker för bruket låter intressant...var finns dom? På vanligt riksarkiv eller i Lilla Mellösa?
Jättetack.
Vänliga hälsningar,
AnnBritt

2005-05-16, 20:53
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Bruksfolket finns i de vanliga böckerna för Lilla Mellösa, husförhörslängder mm. Du kan låna dem på mikrokort från SVAR eller se dem på Genline.
 
Om Du ger mig namn och födelsetid på någon lämplig Hellström, så kan jag se efter om vi är släkt.
 
Per Thorsell.

2005-05-16, 23:19
Svar #4

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Per. Det här är kul. Ja, mina Hellströmare...
1) Ulrika, född 1856-03-27
2)Carl Fredrik, född 1823-08-01
3) Gustaf, född 1798-04-06
4) Eric Perhsson Hellström, f 1753-08-05
5) Petter (Pehr) Ersson Hellström, f 1730-12-17
6) Eric, född 1707
 
Nr 1 Ulrika är mina barns farfars mormor.
Vore kul om du hittade ngn av dessa. Väntar med spänning.
AnnBritt

2005-05-17, 20:52
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Det stämmer bra. Alla Dina Hellström finns vid Hellefors Bruk, Mellösa. De är grytgjutare och lergjutare.
 
Alla som har anor på gamla bruksorter brukar vara släkt på något sätt. Så även vi. Gustaf Hellströms morfars far,Styckformaren Per Hansson Hellberg, 1704 - 1777, är samtidigt min farfars morfars farmors farfar.  
 
Din Ulrika Hellström hade en syster Erika, född 1853-10-17, som var gift med en bror till min farfars mor, Det finns säkert många andra kopplingar, men jag har inte kartlagt allt.
 
F. ö. har jag ett födelsedatum på Erik Hellström, född 1707-08-23 enl. Mellösa AI:2 sid 116.
 
Per Thorsell.

2005-05-17, 21:36
Svar #6

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Per. Världen är bra liten. Ulrika fick ju 4 barn, alla utom äktenskapet och 3 av dessa hamnade hos fosterfamiljer. Dottern Lydia hos familjen Lindberg och därför tog hon deras efternamn. Så, mina barn heter Lindberg...Borde varit Hellström..:-) Jag undrar så vilka dom var,,,denna familj Lindberg...
Ja, då är du släkt med mina barn, på fler än ett sätt. Trevligt. Du får jättegärna höra av dig via e-mail om du har ngt du har lust att dela med dig av. Jag skickar även det jag har till dig om du vill. Vet du om det finns fotografier på bruket eller de anställda? Tänker naturligtvis på foton av ngn Hellström.
Mvh,
AnnBritt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna