ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bro  (läst 802 gånger)

2002-10-01, 18:09
läst 802 gånger

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Jag undrar om det Bro som idag finns i Husby-Oppunda tidigare kan ha tillhört Bettna socken.
Om inte, undrar jag var Bro i Bettna kan ha legat.

2002-10-01, 23:16
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Skall man vara riktigt kinkig så uppgick Husby-Oppunda i Vrena församling 1995 och alltså ligger det idag i Vrena..
Vad gäller Bro i Vrena fd Husby-Oppunda så ligger det visserligen helt nära gränsen till Bettna socken, men då gränsen går i vatten har jag svårt att föreställa mig att den kan ha ändrats någon gång där..
Någon plats Bro som ligger i Bettna kan jag inte hitta, men kan inte en teori vara att det hette Bro även på Bettnasidan någon gång..? Hur tidigt fanns det en bro över där tro.. Fast ett namn som Bro har väl kanske ingenting med broar att göra..
Annars finns det ett Broby med Brostugan i Bettna, men det blir längst västerut i socknen i så fall..
 
 
Mvh/Peter

2002-10-02, 19:24
Svar #2

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Tack för svar, Peter. Vatten borde väl fungerat som naturlig gräns kan man tycka men jag tror också närheten till kyrka har spelat roll och Bro tycks ligga ganska långt från Husby-Oppundas kyrka.Det kan ju t o m vara så att man av praktiska skäl gift sig i Bettna fast gården/byn hela tiden legat i H-O.

2002-10-02, 22:13
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Här är en bild från häradskartan från förra sekelskiftet som kanske bekräftar att namnet 'Bro' faktiskt användes även på andra sidan sundet..!
 

2002-10-03, 19:31
Svar #4

Lars Hasselbad

Tack för bilden. Mycket intressant! Hur förklarar man att textstilen är så olika i Bettna jämfört med H-O. Det ser ut som ett häradsnamn men något Bro härad finns ju inte i Sörmland?

2002-10-03, 23:22
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Nej, något med härad har det inte att göra; detta sätt att skriva namn på gårdar/torp/platser m.m. finns lite här och var, vart man än tittar inåt Bettna t.ex.. Jag borde veta vad skillnaden är, men jag misstänker att det kan ha varit av någon ekonomisk natur; som att det rör krono eller skattehemman osv.. -men det är bara en gissning.
Texter skrivs även på detta tunna vis när dom markerar att en plats lyder under en annan plats - det stod t.ex t.Bettna på ett ställe, och för platsen 'Bettnaberg' stod det under (med tunn text) (Bettna by) Så det verkar även gälla alternativa/äldre? namn.. Flera namn jag sett på detta vis har inte gått att söka på, så det kanske (säger bara kanske) tyder på att det kan vara platser under 'påbörjad avveckling'.. Men helt klart är nog att det rör sig om platser av lägre betydelse (på något sätt), då de inte skrevs med fetstil.
Som du ser på kartan ovan så finns heller ingen röd eller svart prick för någon byggnad, så den kan ju ha  varit 'försvunnen' redan på den tiden.  
(Men nu får vi säkert snart veta hur det egentligen ligger till, när jag presenterat så många vilda teorier..)

2002-10-04, 15:17
Svar #6

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Lars
 
Det framgår inte vilken tidsepok vi talar om, men i Södermanlands Läns Kalender 1911 står under Bettna:  
Lena N:o 1 och 2. 1 993/1000 mtl med Bro 1/4 mtl och Qvarntorp 1/4 mtl. Ägare Södermanlands Egnahems A.-B.
 
Jag vet inte var Lena ligger, men med denna ägare kan det kanske röra sig om stationssamhället.
 
Bettnaby är mycket riktigt ett äldre namn på Bettnaberg. Namnbytet skedde ett stycke in på 1900-talet.
 
Per Thorsell

2002-10-04, 20:05
Svar #7

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Jag kan nämna att det närmast gäller året 1701.
Peters teori att gården tillhör något säteri verkar rimlig. Då skulle kanske Åkra ligga bra till. Där föds i vart fall nästa barn 1704.

2002-10-04, 20:41
Svar #8

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Bro med det avvikande typsnittet på kartan ovan avser sannolikt sundet, som benämns Brosundet i Wilh. Tham: Beskrifning öfver Nyköpings Län.
 
Lena ligger 2,5 km öster om Bettna järnvägsstation, strax väster om Svärdsta.
 
Med alla namnbyten och bysplittringar mellan 1701 och 1910 kan nog Bro ligga var som helst. Finns det inte med i den första husförhörslängden från 1765?
 
Per Thorsell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna