ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öbergs & Co  (läst 677 gånger)

2000-03-21, 22:02
läst 677 gånger

Utloggad Eva Hammarstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-26, 21:46
    • Visa profil
Jag har hittat anfäder som var anställda hos Fabrikör Carl Oscar Öberg i Eskilstuna andra hälften av 1800-talet och är nyfiken på vad som tillverkades och hur många anställda där fanns.
Bland andra arbetade en lärling vid namn Carl Fredrik Wallgren född 1847 där och uppges vara dövstum i husförhörslängden! Jag tror han var bror till min mormors mormor.
Mvh Eva

2000-03-23, 15:02
Svar #1

Anne Ivarsson

Hej
Carl Oscar Öberg startade 1850 sin filfabrik, C O Öberg & Co i Eskilstuna.  1982 hade firman gått upp i Sandviks. En artikel om Fil-Öbergs finns i boken Smestad i förvandling, - Eskilstunaindustrin från förr till nu. Text: Bjarne Moelv och Libers förlag, 1985.  
Hälsningar Anne

2000-03-23, 16:43
Svar #2

Utloggad Eva Hammarstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 98
  • Senast inloggad: 2017-09-26, 21:46
    • Visa profil
Tack Anne, jag skall ta mig till bibiloteket och se vad jag hittar. Det stod ett par rader i Bra Böckers lexicon också.
Mvh Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna