ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lotsarna i Oxelösund  (läst 1293 gånger)

1999-12-10, 21:31
läst 1293 gånger

Bernt Bergkvist

Jag har de senaste veckorna ägnat mig åt att försöka kartlägga Oxelösunds befolkning under senare delen av 1700-talet och fram till 1800-talets mitt. Begränsningarna i det hela är satta efter det material som finns på Nyköpings - Oxelösunds släktforskarförenings hemsida i Nyköpingsregistret. (http://www.nycopia.se/if/nosff/)
 
Jag har lyckats kartlägga det stora flertalet av de människor som finns omnämnda så som födda eller boendes i Oxelösund och gårdarna och öarna i närheten. Men flertalet är inte alla... Finns det fler som ägnat tid åt detta så kanske vi kan byta lite anor? Och är det andra runt om i detta rike som har sett lotsar eller annat sjöfolk dyka upp, främst med namnen Sundström, Åhlström, Öman, Öberg, Apelgren, Sjöberg och Wikström, så är jag mycket intresserad.  
 
Själv har jag lotsen Lars Öhman i min antavla, och genom en av hans döttrar så har jag nystat upp närmare 450 personer med anknytning till Oxelösund.

1999-12-16, 10:30
Svar #1

Camilla Eriksson

Hej Bernt!
 
Jag har inga lotsar i min antavla även om några (t.ex.Sundström, Åhlström, Sjöberg och Wikström) dyker upp på sidogrenar, men i mina försök att lösa olika stopp i min forskning har jag följt några lotssläkter i bl.a. Oxelösund och Bälinge. För ögonblicket har jag inte dessa uppgifter helt aktuella, men jag återkommer...
 
Millan

2000-04-01, 21:23
Svar #2

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Bernt
 
I Umeå gifter sig 1725 Britta Catarina Apelgren f ca 1696 och från Södermanland med tullskrivaren Herman Berg.
Kan hon tillhöra lotssläkten Apelgren?  
Om man, för att få ledtrådar, tittar på barnens namn så är andre sonen Carl Friedrich förmodligen namngiven utifrån mödernet.

2000-04-05, 23:09
Svar #3

Utloggad Keth Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 11:12
    • Visa profil
Hej Bernt! Ser att du har en Öman i din släkt. Jag söker sedan länge med ljus och lykta efter en Erik Johan Öman (eller Öhman) f. 1769. Han återfinns i Ösmo 1795 där han blir fjärdingsman.
Kanske någon av dina Öhmannar?
 
Keth
Glad pensionär

2011-08-23, 20:54
Svar #4

Utloggad Birgitta Stenlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2011-08-30, 11:20
    • Visa profil
hej jag söker släktingat till Tomas Öman  (bakåt i tiden)  ned vilken jág är slät på pappas sida  + Ander Larsson öman född 18/4 i skebol (Bälinge) dog 22/11 1806  Anders  far ska ha hetat Lars Olofsson och hans fru Brita Andersdotter Lars  var troligen lots för hemmanet var ett lotshemman.  Tomas hade en bror Lars född 19 juli 1778  söker släktingar även till dessa och uppgiter om dem   MVH Birgitta Stenlund  född Axelsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna