ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotograf Lindblom  (läst 602 gånger)

2004-06-16, 22:22
läst 602 gånger

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Är det någon som känner till en fotograf som hette Lindblom och var verksam i början av 1900-talet, åtminstone på 1910-talet?  
 
Bland några foton som jag tänkte lägga ut på Porträttfynd är det två som är stämplade på baksidan med ??? Theofr. Lindblom. På det ena är det skrivet Flodafors med blyerts, på det andra Walla. Nja, något frågetecken är det förstås inte, det är alltså jag som sätter dit dem nu därför att jag inte lyckas läsa den vackra första bokstaven.  
 
Är det någon som känner till mannen och kan tala om vad hans första namn var? Det skulle kännas bra att kunna skriva dit rätt bokstav före Theofr. i rutan där man fyller i baksidestext, så att uppgifterna i Porträttfynd blir korrekta.
 
Tack på förhand!
 
Mvh Ingegerd

2004-06-17, 19:09
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Kan nog vara denne man, med tanke på att det finns ett Flodafors i Floda och flera Valla i trakten:
 
Arkion år 1900:
Hemförsamling: Floda
Hemort: Eneby
Län: Södermanland
Fotograf Erik Teofon Lindblom f. 1847 i Torshälla
Hustru Anna Karolina Andersson f. 1841 i Västerlösa, Östergötland
 
Kan inte hitta paret 1890, kanske var de utomlands då.
Hälsar vänligen
Maud

2004-06-17, 22:05
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för hjälpen, Maud!
 
Jag funderade faktiskt på att den första bokstaven skulle kunna vara E. Nästa namn, Theofr. syns däremot tydligt i stämpeln. I det fallet kan det ju vara fel namn angivet i Arkion 1900, för Teofon låter onekligen märkligt. Innan jag skickar iväg fotot kan jag för säkerhets skull jämföra med kyrkböcker för Floda.
 
Mvh Ingegerd

2004-06-18, 09:38
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

E. Theofr.[on] Lindblom har vi sedan tidigare en förekomst av under Västmanland: Arboga [#9809]; dessutom en bild som ligger under Västmanland utan angiven plats..[#32616] -Som jag nämnt på den bilden så är han enligt en amerikansk sida lokaliserad till Kungsör, så det var väl i gränslandet Västmanland/Södermanland han var verksam. Denna senare bild tyder nog på att han reste runt också; bilden ser ut att vara tagen 'i fält'.

2004-06-18, 23:53
Svar #4

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Tack för tipset, Peter! Om Lindblom reste runt har jag faktiskt funderat över, för ett av mina foton med hans namn på baksidan föreställer farfar, farmor, min far och hans lillebror, och de var bosatta i Sättersta. Det verkar ju lite märkligt om de, uppskattningsvis 1912, reste tillsammans långt västerut i Sörmland och passade på att ta ett familjefoto då.
 
Mvh Ingegerd

2005-01-15, 19:52
Svar #5

Utloggad Jimmy Magnusson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2013-06-09, 23:00
    • Visa profil
E.Theofr.Lindblom kan sannolikt även ha varit verksam i Örebro.
Har bilder från ett album som min farmors far ägde,där just E.Theofr.Lindblom är fotografen.
Min farmors farföräldrar bodde i Örebro dock hette min farmors farmor Hilda Olivia Lindblom som ogift och var född i Stockholm ( 1861 ).
Kan det tänkas att det finns ett släktskap mellan henne och nämnda fotograf ?
Finns det någon bild på E.Th. Lindblom ?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna