ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skolor  (läst 619 gånger)

2010-10-21, 20:20
läst 619 gånger

Utloggad Ingeborg Arvastsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-02-12, 08:26
    • Visa profil
Hej!
 
Är på jakt efter mer information om Gammelsta folkskola i Kila, Södermanland. Är det någon som känner till om det finns fotoarkiv att tillgå, eller är det t.o.m. så att ngn har fotografier själv, eller för den delen någon form av uppgifter rörande denna skola?  
En anfader (till min man) har arbetat på denna skola under senare delen av 1800-talet o början av 1900-talet. Han hette Karl Gottfrid Nyrén (f 1861 i Bottnaryd, Jönköpings län). Jag tänker mig att det rimligen måste finnas uppgifter om så väl skolan som de som arbetade där...
 
Hittade själv (efter att ha Googlat) en artikel ur Svensk Läraretidning (1899) där det verkar som om Karl Gottfrid Nyrén tilldelats 10kr i belöning för trädgårdsodling. :-)
 
Tack på förhand
Ingeborg

2010-10-21, 23:15
Svar #1

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej Ingeborg!
 
Om du går in på www.hembygd.se/sodermanland/kila, kommer du till Kila hembygdsförening. Där finns kontaktuppgifter till styrelse, kommittéer m.m. Jag tror säkert att de med glädje delar med sig av den information om skolan de har. I årsskriften för 1989 finns en artikel om Kila skolor, såg jag.
 
Mvh
Ingegerd

2010-10-22, 06:28
Svar #2

Utloggad Ingeborg Arvastsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2014-02-12, 08:26
    • Visa profil
Det ska jag göra! Tack så mycket Ingegerd!  
 
Mvh
Ingeborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna