ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Axäng i Ärla  (läst 1224 gånger)

2000-02-01, 14:17
läst 1224 gånger

Utloggad Jessica Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2017-07-20, 10:41
    • Visa profil
Söker tidigare ägare till min familjs gård i Ärla socken. Gården heter idag Axäng men har legat under gården Axnäs tidigare.
Vart börjar jag leta?

2000-02-02, 01:53
Svar #1

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Jessica!
Om du själv bor i närheten så skulle ju i alla fall jag i första hand vända mig till kommunarkivet som brukar ha mycket uppgifter om kommunens gårdar eller om det finns någon hembygdsförening kanske.
På en släktforskarsida har en släktforskare lagt ut sina uppgifter så du kan ju prova att ringa den personen.
 
56 VRENA, 0155-91426
Blacksta: Eketorp; Husby-Rekarne: Husby by, Hållsta by,Åsen; Vadsbro: Björktorp; Ärla: Axnäs (D). Dahlsson fr Floda (D).
 
Mvh
Jill
 
Jag citerar några rader som
Gun Lindblom Blomberg har skrivit:
 
Året var 1941, tre år efter min pappas död. Ingen av mina vuxna bröder ville ta över föräldragården Axäng i Ärla socken, så den såldes.
Min bror Georg med familj bestämde sig istället att flytta till svärföräldrarnas gård Hovgårdsfåren i Härads socken. Där fanns även plats för mamma och mig.
 
Små gårdar och torp i skogsbygd.
Det höglänta området norr om Flättsjön är kuperat med flera små dalgångar. Det ingick i Öster-Rekarne häradsallmänning. Området karaktiserats av blockrika, björkdominerade hagmarker med insprängda åkrar. Kända fynd och lämningar från förhistorisk tid saknas.
 
Bebyggelsen på allmänningen i gränsbygden mellan Ärla, Kjula, och Barva socknar kan följas tillbaka till 1700-talets första hälft. Den bestod av små gårdar och torp, som tillhörde större gårdar i jordbruksbygden. Rökärr, Kvarntorp och Lindäng hörde till Rinkesta i Ärla socken, Slätmossen och Örbäcken till kronan och Axäng till Axnäs i Ärla socken.Axby var soldattorp till Axnäs.
 
Jordbruken var små, det minsta omfattade bara 2,5 hektar. Mycket av de små ägorna måste användas till åker. Den återstående allmänningsmarken nyttjades för vedbrand, bete och viss fodertäkt. Där finns ännu en del av de gärdesgårdar och stenmurar kvar, som skyddade inägorna mot boskapen när den gick på bete i skogen.
 
Under 1900-talets första decennier friköptes jordbruken och ägobilden har ändrats liksom bebyggelsen, men landskapet har behållit mycket av sin ålderdomliga karaktär.

2000-02-02, 12:59
Svar #2

Utloggad Jessica Ekström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2017-07-20, 10:41
    • Visa profil
Hej Jill!
Vår familj har kontakt med Gun för det är just hennes barndomsgård som vi köpt! Det är ägarna innan hennes far som jag är nyfiken på! Var har Gun skrivit dessa rader som du citerade?
 
MVH Jessica

2000-02-02, 16:00
Svar #3

Utloggad Jill Raneryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 343
  • Senast inloggad: 2022-08-27, 17:08
    • Visa profil
Hej Jessica!
 
Jag läste det i Barva-bladet som finns på nätet http://w1.169.telia.com/~u16902159/barva.htm
 
Om jag inte minns fel så var det nr.4
Jag tror du kan hitta massor av information om torpinventeringar, hembygdsföreningar mm. där.
 
Lycka Till!
 
Mvh
Jill

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna