ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andreas på Elgön  (läst 1707 gånger)

1999-02-03, 09:10
läst 1707 gånger

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Jag har en stamtavla som startar med Andreas på
Elgön enl. notering samtida med Karl XII.
Han skall ha en son Jan om tavlan stämmer.
Känner någon till något om en Andreas som
kan passa?

1999-02-03, 11:21
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Elgön torde vara den bebyggda ö med detta namn i Kattegatt, som tillhörde Lycke socken (i södra Bohuslän). Allt enligt Rosenbergs ovärderliga geografiska lexikon, som kan köpas från Sveriges Släktforsarförbund.

1999-02-04, 14:06
Svar #2

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 12:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Det stämmer bra det att Älgön ligger i Kattegatt. Det är ingen liten ö där i inloppet till Hakefjorden nordost om Marstrand. Ett par små jordbruk finnes på sydostsidan men annars är det nog fisket som har gällt. Under sillperioderna levde hela Bohuslän upp och just på Älgön byggdes under den sista sillperiodens sista dagar (ca 1900) ett trankokeri av stora mått. Den 50 meter höga skorstenen revs för några år sedan. Älgön tillhör som Håkan säger Lycke socken i Inlands södra härad och där borde du finna upplysningar om din Andreas och sonen Jan Andreasson.
Christer

1999-02-07, 12:40
Svar #3

Utloggad Göran Hermanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2016-03-05, 21:10
    • Visa profil
Jag läser i Carl A Tiselius bok Bohusläns märkligare gårdar att det även finns en  ö i Tjärnö socken (söder om Strömstad) med namnet Älgön.
Göran

1999-05-08, 16:16
Svar #4

Utloggad Mårten Hougström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2020-02-27, 10:40
    • Visa profil
Jag har en förfader Olof Jonsson på Älgön (omkr 1753-1831), vars far skall ha hetat Jon Andersson. Denne var född någon gång i början av 1720-talet. Jons far, som jag i och för sig inte känner till, bör ju rimligen ha varit samtida med Karl XII.
Mårten

1999-05-08, 23:11
Svar #5

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Via ett flertal källor har jag nu kommit rätt långt bland anorna i området. Vill framför allt peka på boken Bremnäs by. Det lär finnas en till för Tjuvkil. Tack Mårten för dina uppgifter
Thomas

2000-03-20, 15:19
Svar #6

Utloggad Göran Weiler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 15:11
    • Visa profil
    • www.weiler.se
Såvitt jag har kunnat finna är Andreas (eller Anders) Johnsson på Elgön far till Jon Andersson, 1722-1796.
 
Ättlingar bor fortfarande kvar på Älgön, dels permanentboende, dels sommarboende. En av Jon Anderssons söner, Magnus flyttade till Bremnäs.
 
Jag har en stamtavla (10 generationer) med en del luckor, som jag skulle vilja få ifyllda. Finns det någon som vill byta uppgifter med mig?

2000-06-06, 23:43
Svar #7

Jan-Erik

Tyvärr kan jag inte tillägga något mer än att jag härstammar från Lövön.
Jag har en släkttavla som sträcker sig till 1508 och till en person som skall vara första innevånare på Lövön. Namnet på honom var Jon.
 
I de tider vi är inne på så var det ju ofta så att släkterna gifte sig med varandra och det kan säkerligen finnas någon eller något av intresse i min släkttavla.
 
Min farfars far hette Niklas Eliasson och var skeppare. Vad jag som hastigast kan se är de flesta från Lövön och Brattön men det finns troligen ingiften både här och där.
 
Den som har tagit fram min släkttavla heter Harald Karlsson och han har även skrivit en bok om Lövön från forntid till nutid.
 
Harald finns ej kvar i livet men boken etc. lever kvar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna