ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-01  (läst 1668 gånger)

2005-03-06, 15:14
läst 1668 gånger

Pia Hansdotter Forss

Söker anor till Carl Jonsson född 1820-11-13 i Ärla, bosatt vid Hamra i Ärla.Har en uppgift om att modern var Maja Anna Andersdotter född 1792-03-03 i Ärla, vet ej om detta stämmer. Carl Jonsson var gift med Kristina Andersdotter född 1822-10-16 i Stenkvista.Kristinas familj har jag redan.
Mvh Pia

2005-03-06, 21:31
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Pia.
 
Han var född vid Hamra. Son till Dannemannen Jonas Jönsson, f. 1772 i Ärla och hustru Christina Catharina Jonsdotter, född 1785 i Härad.
 
Familjen finns t. ex. i Ärla AI:10, sid. 260. Där finns även en dotter Stina Catharina f. 1817, och en son Johan Erik f. 1827. Han dör dock 1830 och modern 1827, troligen i barnsäng.
 
Per Thorsell.

2005-03-07, 11:38
Svar #2

Pia Hansdotter Forss

Per
Tack för svar! Har en uppgift om att Carl var gift två gånger, kan det stämma?
Kan nämna att Carl och Kristina bl.a. fick trillingflickor födda 1850-02-05, varav en flicka, Augusta Albertina blev vuxen, gifte sig med Fredrik Wilhelm Brandberg och fick en stor familj.
Mvh Pia

2005-03-07, 17:38
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Trillingfödseln 1850-02-05 i Hamra stämmer med födelseboken. Barnen heter Johanna Mathilda, Anna Fredrika och Augusta Albertina. Föräldrarna: Frälsebonden Carl Jonsson och Hustru Stina Andersdotter, 37 1/4 år.
 
De två första barnen dör redan 1850.Hustrun Stina Andersdotter, född i Stenkvista 1822-10-16, är fortfarande i livet 1855 när de källor jag har tillgång till tar slut.  
 
Källor: Ärla C:5, AI:14 sid. 312, AI:15 sid. 333.
 
Per Thorsell

2005-04-09, 07:17
Svar #4

Mats Rännbäck

Hej Ingmarie!
Enligt hfl Ärla AI:5a 2/3 sid 79, heter hans föräldrar Jonas Olofsson f 1763-08-29  
ohh Brita Ericsdotter f 1771-04-17.
mvh Mats

2005-04-09, 09:15
Svar #5

Ingmarie Fridlund

Mats
 
Kan du se om han hade några syskon, och kanske vart alla tog vägen sedan och kanske när en del dör. Jag försöker komma i denna släkten fram till idag men det är ju inte säkert några ättligar liver
 
Ingmarie

2005-04-09, 12:20
Svar #6

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Häpnadsväckande!!
 
För tredje gången, se mitt svar på denna fråga här ovan torsdag den 02 sept 2004 kl. 22.05.
 
Per Thorsell.

2005-04-09, 13:37
Svar #7

Ingmarie Fridlund

Per
 
Jag ber så mycket om ursäkt för det jag har vållat om det är någon som har ont av det.
Men jag har förväxlat lite personer,  
 
Ingmarie

2005-06-02, 20:39
Svar #8

Birgitta Rollemark

Hej! Söker föräldrar till denna man Anders Persson född på Uddetorp i Ärla socken år 1704.
Tack på förhand.

2005-07-18, 18:21
Svar #9

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
mina anor Stina Lotta Ersdotter och Carl Johan Jonsson flyttar till Ärla från Husby-Rekarne 1895-07-26. Utflyttningsnummer 29. Har inte lyckats lokalisera dem i Ärla.
De finns inte med i befolkningen 1900. Kan någon hitta dem i Ärlas dödbok? Stina Lotta är född 1836-12-31 i Lilla Malma (det står fel i husförhörslängderna ibland, då födelsedatumet anges vara 1836-02-03). Carl Johan är född 1834-08-22 i Ärla.
Mvh Sara

2005-07-18, 21:09
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Sara,
skulle tro att detta är Stina Lotta i folkräkningen 1900:
 
Hemförsamling:  Ärla  
Hemort:  Klintensberg ell. Herrsvedet  
Stina Lotta Jansson f. Ersd:r, f. 1836 i L:a Malma, stugegare, änka
Hälsar vänligen
Maud

2005-07-19, 08:22
Svar #11

Leif Mörkfors

Den 24 januari år 1800 avlider bonden Per Andersson på Mejden i Ärla 64 år gammal.
Vem var han gift med ? Härkomst ?

2005-07-19, 12:36
Svar #12

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Leif.
 
Du har kanske redan kört fast på samma ställe som jag själv, men jag tar det ändå:
 
Denne Per Andersson, född 1736 uppträder första(?) gången i Ärla 1782 i Östra Hedmora (AI:4 p.97). Han är då utan hustru (änkling?) med tre döttrar. 1785 flyttar familjen med ett par mågar till Medje (AI:4 p.117).
 
Varken Per Andersson eller döttrarna har födelsedatum noterade i hfl. Detta brukar indikera att man är född utom socknen. Jag kan inte heller hitta någon av döttrarna i Ärla födelsebok på de angivna åren.
 
Per Thorsell.

2005-10-10, 18:08
Svar #13

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
min ana Anna Jansdotter föddes 1765-10-04 i Axnäs. Hon är oäkta dotter till Anna Persdotter. Enligt husförhörslängden finns en piga vid namn Anna Persdotter i Axnäs vid denna tidpunkt. Hon är född 1736. Hon verkar försvinna från Axnäs strax efter dotterns födelse för jag lyckas inte hitta dem där tillsammans. Vet någon något om modern Anna Persdotter? Varifrån hon kom o.s.v. Kan hon vara identiskt med pigan i Axnäs?
Uppgifter om Anders Anderssons föräldrar är också av intresse. Anders föds i Spånga Soldattorp 1766-05-01. Föräldrarna är Anders Spångberg och Stina Andersdotter. Fadern är född omkring 1730 och modern 1723.
Mvh Sara

2006-04-06, 13:13
Svar #14

Yvonne Andersson

Hej!
Karl Jonsson 25/5 1841 Husby
hustru Brita Stina Andersdr ?/10 1826 Dunker
+ dotter
till Ärla 1873
,var i Ärla bor de?  
Mvh/Yvonne

2006-04-17, 17:38
Svar #15

Ann-Mari Eriksson

Hej,
Jag söker ippgifter om soldaten Pär Spång, Ärla.
Han var född 1757 och död på Elime las. i Finland
1790-08-29. Han var gift med Anna Pärsdotter född 1754 och död på Fattighuset i Ärla 1811-07-19.
Är det någon som har uppgifter om Pär Spångs bakgrund. Enligt Evert Wahlberg är soldaten Spång född i Gillberga. Detta har jag inte lyckats få bekräftat av födelseboken. Min teori är att han kommer från Stenkvista.
Mvh/Ann-Mari

2006-08-03, 10:16
Svar #16

Utloggad Anki Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2016-11-13, 15:06
    • Visa profil
    • lekmanmorden.se och johanpetter.se
Jag har ingen ansknytning till Ärla, men ville ändå dela med mig av nedanstående gruvliga och tragiska obduktionsprotokoll, som jag hittat i Medicialhistoriska databasen vid Linköpings universitet. Kanske kan det vara av intresse för någon som forskar på Ärla.
http://pub.ep.liu.se/medhist/
 
Mvh,
Anki Hagberg
Näshulta
 
Protocoll hållet öfver den Medico Legala undersökning, Som nedannämnde dag blifvit företagen å Flickans, Stina Lotta Carls dotters i Lilla Hällaren och Ärla Församling, döda kropp, till följe af erhållen Remiss ifrån Höglofl, Landshöfdinge Embetet af innehåll, att Bonden Eric Larsson i Lilla Hällaren, Söndagen den 20:de November, så slagit ofvannämnda Flicka att hon deraf dödt.
 
Flickan Stina Lotta Carls dotter, som den 16:de October detta år fylde 10, år, hade vid pass 14 dagar före den 20:de November blifvit antagen uti tjenst hos ofvannämnde Eric Larsson. Hennes Mor har blifvit död för 4 a 5 år sedan, och hennes Far, (.Bror till Eric Larssons Hustru), upgafs vara artillerist vid Svea Artillerie.
 
Maja Stina Anders dotter (.Eric Larssons Hustru.) och deras Dräng Olof Olsson ginge Söndagen, den 20:de November, klockan omkring 9 f:m: till Gudstjensten i Ärla Kyrka. Eric Larsson med båda sina Barn, Gossen Lars 4 3/4 år och Flickan Anna Lotta 2. år blefvo de enda hemmavarande. Eric Larsson var då, enligt sin Hustrus intygande, redig till sinnes, nychter och till sinnes stämning sig fullkommeligt lik. Tillgång till 2 co bränvin, som fants i huset var honom icke från stängd. Han upgafs äga den oseden, att stundom förtära mer deraf, än han kunde tåla, och att, i detta tillstånd, vara häftig till sinnes, sträng och stundom i någon mohn Våldsam.
Dottren Stina Ols dotter i Södertorp 15. år gammal, hade klockan half till 12 om middagen kommit till Lilla Hällaren och i förstugan träffat Eric Larsson, sysselsatt med granrisqvistars handlenande och utläggande derstädes. Under samtal med honom, märkte hon, att Eric Larsson var något rusig, men anmärkte icke då någon upretad sinnesförfattning hos honom.
Stina Ols dotter geck derefter in i stugan och en stund derefter Eric Larsson. Båda Barnen voro då inne i stugan och då dörren till förstugan vid ett tillfälle af dem öpnades, så blef tjenste flickan Stina Lotta af Stina Ols dotter sedd i förstugan, visande ett ängsligt och sorgeligt utseende. Stina Lotta hade litet derefter inkommit i stugan, men ingendera af dessa båda flickor tilltalade den andra Dock anmärkte Stina Ols dotter, att Stina Lotta oroligt och ängsligt fästat sin blick på Eric Larsson, som dervid yttrat: ”bläng på mig Du, jag sitter väl qvar; Jag har Skåpet på den ena sidan och Bordet på den andra och faller intet af stolen:” Då börjde Stina Lotta att gråta; hvarvid Eric Larsson åter yttrade under vrede: ”Jag har brändt mig på Eldtången ock det för din skuld Moster som icke vill säta”, hvarvid han tillagdt för Stina Lotta en anvisning till helfvetet.
Lilla Sonen Lars skall till en flere dagar derefter, till Lilla Hällaren kommen grannhustru hafva yttrat, att hans Far Eric Larsson, slagit Stina Lotta med Eldtången, hvilket han äfven sjelf vid arresteringen skall hafva erkändt. Men ofvannämnde Flicka Stina Ols dotter hade under sitt ofvanbemälte besök vid Lilla Hällaren, som påstod en half timme, icke kunnat se på Stina Lotta att hon då var slagen, ehuru omständigheterne af bränningen på Eldtången m:m: föranleda till denna förmodan.
Då Hustra Maja Stina Anders dotter och Drängen Olof Olsson kommo hem ifrån Kyrkan klockan efter 2. e.m, funno de Eric Larsson, jemte båda Barnen sofvande i Sängen; men saknande tjenstflickan Stina Lotta, gingo de ut att söka henne, och funno henne död, liggande med hufvudet på en Snöplog vid ett Äppleträd nära Stugans gafvel, vänd med högra sidan nedåt marken, klädd i tröja, i en genom nötning mycket trasig kjortel, trasigt linne, förkläde, Ullstrumpor på fötter och ben, men med endast en känga på ena foten. Till Klädernes våldsamma sönderslitning var intet tecken, äfvensom icke eller till någon Blod å dem, å Flickans Kropp, ej eller på marken. Luftens temperatur var öfver 0 grader. Sedan flickans Stina Lottas döda Kropp blifvit inlagd uti en Bod, hvartill Drängen Olof Olsson gömde nyckeln, begaf sig hustrun Maja Stina med sina Barn till Pålskällan i Lilla Medlösa Socken, utan att väcka Eric Larsson. Hon återkom icke till Lilla Hällaren, förrän darpåföljande Tisdag, sedan Mannen blifvit af Fjerdingsmannen bortförd.
 
Genom de fråger, som med lika mycken varsamhet som enkelhet framstäldes till lilla Gossen Lars, har anledning yppats därtill, att Stina Lotta efter liden handa verkan, befunnit sig vid ett tillfälle på trappan, som föres till Förstugan, och derifrån fallit på hufvudet ned i marken ifrån 6? qvarters höjd, qvarliggat där en stund, men sedan under qvidande och jämmer krupit till Äploträdet, där hon sedan befants död liggande.
 
Vid likets yttre undersökning, voro följande förhållanden att anmärka:
1:o Hullet något ringare än vanligt vid denna ålder, men utan all missbildning och utan tecken till sjukdomsanlag.
2:o En starkt mörkröd blånad började med en spets vid 10:de Ryggkotan, och sträckte sig därifrån triangulärt utföre hela Ryggen samt sidvårts öfver båda Höftbenens öfre ränder (.cristae saperiores osscium innominatorum.) till samma Bens öfre och främre utskott (. Spina anterior superior) å båda sidor och följande äfven samma båda Bens främre ränder utföre, nedåt båda Lårens yttre sidor; Hvarvid märkes, att hela denna starka blånad intog utan minsta afbrott hela den qvadratyta, (.öfver Ländkotor och Sätets tjocka Kött, (nates sell clunes) som begränsas af ofvannämnde yttre linier av Uti oafbrutit sammanhang sträckte sig samma blånad ännu vidare öfver båda Lårens både bakre och yttre sidor till 3 tum nära hvardera Knävecket. Endast Lårens främre yta var fri. Hvar som hälst på denna yta som Knifven genomskar Hud och Muskler, träffades starkaste blodutgjutningar i cellulosan samt uti och emellan Musklerne. Likaledes äfven vid Ryggmusklarne; Alt i förening med betydlig svullnad, men utan öppet Blodsår.
3:o Täta men spridda blånader här och där af olika form på båda Benens (.crurisutriäesqve) både yttre och äfven främre sidor.
4:o En annan hisklig blånad hade sin äfven oafbrutna utsträckning från 1:sta Ryggkotan, tvärt öfver båda skulderbladen, och intagande hela deras Yta ända ned till deras nedersta vinklar, sammanhängande äfven öfver hela denna del af Ryggen med en litet utdragen spets nedåt ända till emellan 8:de och 9:de Ryggkotornas processusspinose, så att spetsen af denna blånad på en Knapp tum nära sammanflöt med den under
N:o 2 beskrifne nedre blånaden. Vidare sträckte den sig till och öfver båda axlarne och därifrån sammanhängande intog hela den vänstra armens hela yta rundt omkring ända ned till Handleden med stark svullnad särdeles omkring Armbogs ledgången med ymnigaste blodutådringar i och under huden, samt i de Muskulösa delarne och sådan contundering i de senare, att förarmens (antibrachie) muskel = fästen på öfvre armpipan (os hum?ri) aflossat och dess halfva nedre ända Låg blottad i blodextravasatet, likväl utan fracktur och utan öppet Blodsår i huden.
Hela högra öfverarmen (.Humerus). var intagen af dylik blånad, men något mindre Qontunterad och med endast tätt strödde Blånader rundt omkring förarmen (Ant?brachium).Naglarna voro blå.
Vid Hufvudets yttre undersökning före kom en oval blånad, intagande högra ögonbrynet och af 1 ?. tums vidd i sin största diameter med ett litet Blodsår i dess medelpunkt. En dylik symmetrisk på vänstra sidan, dock med den skilnad, att den sträckte sig öfver och intog trackten af Tinningen och Aponevrosis temporalis samt Musculus temporalis med ett litet Blodsår i samma aponevrosis, med därunder liggande blodutådring som äfven genomträngt Muskeln. En rund blånad af 3/4 tums diameter under hakan. Sedan hufvudets yttre betäckningar blifvit frånskiljde, förekommo följande därunder varande blodutådringar:
1:o En af 2 tums diameter midt öfver sutura Lambdoidea och fagittalis, där ossabregonatis förena sig med os occipitis i margo sagittalis och lambdoideus.
2:o En af 1?. tums diameter öfver angdlus mastoideus ossis bregmatissin?stre.
3:o En trekantig triangulär med 2 tums sidor å samma ställe på högra Sidan. vid hufvudskålens öpnande förekom ett tunt lager af blod utådring på flere ställen emellan cranium och  hårda hjernhinnan särdeles på de ställen som svara emot nyss nämnde blånader, så att dura mater på desse ställen var lossad från cranium. Hårda hjernhinnan (.dura mater). var till sin nästan hela pars cephalica starkt inflammerad, äfvensom arachnoidea och pia mater. Hjernans blodkärl voro till det högsta updrifne. Dura mater, afsköljd i vatten och torkad med linne, visade emot dagen altigenom en hög röd färg. Stora hjernans bakre lober voro på ytan af deras substantia cortiealis äfven starkt inflammerade, äfven som lilla hjernan. Vattnet i hjernkamrarne var Blodfärgat, och i basis cranii utgjuten blod till en knapp matsked. Intet bildningsfel Kunde i hjernan uptäckas.
 
Bröstets innanmäten voro alla i naturligt godt skick, utan sjukdoms symptomer eller missbildning; men såsom följd af det häftiga våldet på skulderbladen och ryggen emellan dem, var lungornes hela yta emot ryggen starkt inflammerad.
Bukens samteliga innanmäten voro likaledes friska och utan tecken till sjukdomstillstånd; men småtarmarne voro till en lindrig grad inflammerade, icke genom något å dem anbringat direct våld, men consensuett genom Huvudskadorne och den ytterst häftiga retningen på Ryggmärgen.
 
Lilla Hällaren i Ärla Socken d: 5. December 1825.
E S Bogman.
 
Af de flere Personerne af båda könen, som voro närvarande vid undersökningen, underskrifver
Olof Söderberg
 
kronofjärdingsman.
 
I öfverensstämmelse med de iakttagelser, som uti Besigtnings Protokollet inne fattas, förklaras de beskrifne skadorne i Hufvudet vara till deras verkan ovillkorligt dödande; äfven som att den utomordentligt häftiga retningen på hela Nervsystemet, af Ryggradens och öfrige delars vidsträckta mörbultning, icke kan annorlunda anses än såsom ovilkorligt dödande, hälst som, om än hufvudskadorne icke funnits, och om än Nervretelsen af de öfrige icke genast haft lifvets förlust till påföljd; så hade likväl oacktadt Läkare konstens alla åtgjärder, så gränslösa Bulningar upkommit att ett hectiskt dödsätt icke kunnat förekommas; hvilket attesteras icke allenast på förr aflagd Embetes Ed utan och nu med denna min Edeliga förpligtelse, så sant mig Gud hjelpe till Lif och Själ, bekräftas.
 
Eskilstuna den 15 December 1825.
E S Bogman.

2006-10-14, 09:42
Svar #17

Kjell Östby

Hej!
Jag söker uppgifter om familjen Simon Anderson och Brita Jönsdotter. De gifter sig 1702 (Gid 2179.28.72400) och får en dotter Kerstin f. 1703.
Tacksam för alla uppgifter.
Mvh
Kjell Östby

2006-12-03, 16:36
Svar #18

Utloggad Margareta Bergqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 11:54
    • Visa profil
Hej Kjell!
Du skriver alla uppgifter, jag har en hel del eftersom Kerstins mor Brita Jönsdotter är en ana på min morfars sida och hennes syster Anna en ana på min farfars sida, båda födda i Hylläng som jag känner väl till, dvs det som återstår av torpet. Hör gärna av dig, det är svårt att lägga ut hela antavlan.
Hälsningar Margareta Bergqvist

2006-12-25, 10:22
Svar #19

cathis

Hej
 
Jag har ett ganska stort problem i födelseboken C:3 (gid 2179.30.102500) där kan man läsa att Kerstin Persdotter föddes i Hälltorp men jag kan inte hitta föräldrarna i husförhörslängden. Fadern står som mågen Per i C:3. Men det finns inga personer i husförhörslängderna som stämmer. Har någon en lösning på detta?
 
Hälsningar
Cathis

2006-12-25, 12:24
Svar #20

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Cathis,
 
Det står inte Hälltorp utan Flättorp, du hittar familjen på GIDnr 2179.6.93700.
 
Mvh
 
Gunilla

2006-12-25, 12:56
Svar #21

cathis

*rodnar* ooops! Jag var så fullt ut inne på att det stod Hälltorp.
 
TACK för hjälpen
Cathis

2006-12-25, 13:08
Svar #22

Utloggad Gunilla Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 23:51
    • Visa profil
Cathis,
 
Det är så lätt att läsa fel, jag håller med om att man kan utläsa det som Hälltorp i födelseboken, om man inte är van vid området.
 
Ha en fortsatt bra forskningshelg  
 
Mvh
 
Gunilla

2007-02-08, 11:51
Svar #23

Utloggad Margaretha Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 372
  • Senast inloggad: 2011-06-22, 16:57
    • Visa profil
hej kan någon hjälpa mej med följande:
jag söker make till Karolina Wilhelmina Olofsdotter eller Olsson f. 1882-09-29 i Ärla
hon gifte sig 1906 enl mina uppgifter
jag är mycket tacksam för all hjälp. Hon var min svågers farmors faster.
mvh
Maggan/Gotland

2007-02-09, 08:47
Svar #24

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Hej Margaretha
 
Enligt Sveriges Dödbok 3 dog Karolina Vilhelmina Karlsson, född Olofsdotter på av dig angivet datum, 1964 26/10 i Bryggartorpsgatan 1 i Eskilstuna. Hon blev änka 1952 25/12, och detta datum avled Lars Gustaf Karlsson på Vikingagatan 21 i Eskilstuna. Han var född 1872 3/4 i Floda (D) och gifte sig 1906 21/10.
 
 
Mvh
Camilla Eriksson

2007-02-15, 08:27
Svar #25

Margaretha Fransson maggan

tack Camilla för hjälpen
maggan

2007-02-15, 14:10
Svar #26

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
vet någon om Nystugan även har ett annat namn. Jag försöker följa min fm mm ff m, Anna Jansdotter bakåt i tiden, för att få fram uppgifter om hennes mor.
Anna avled i Nystugan 1813. Hon var gift med Anders Andersson och sonen Jonas föddes i Nystugan 1797.
Jag kan inte hitta Nystugan i ortsregistret bland husförhörslängderna. Det närmaste jag kommer är Nytorp, men där var det inget napp  
Tacksam för hjälp.
Mvh Sara

2007-02-15, 17:47
Svar #27

Utloggad Lars Åkesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jodå, Nystugan finns med i hfl. 1790-1814 är hfl uppdelad i A- och B-volym och Nystugan finns under dessa åren i B-volymen. I AI:7B finns Anna Jansdotter på sidan 105. Nytorp, som du nämner, är upptagen i A-volymen.
Mvh /Lars

2007-02-15, 20:13
Svar #28

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Där ser man. Det skall jag kika på nästa gång jag har tillgång till Genline.

2007-03-01, 12:25
Svar #29

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
jag håller på att försöka reda ut min ana Anna Jansdotters mor. Det är lite krångligt, eftersom hon är svår att spåra i husförhörslängden.
Anna Jansdotter levde i Nystugan, Ärla under 1790-talet, fram till sin död 1813.
Engligt husförhörslängden är hon inflyttad från Stenkvista. Dessvärre har jag klantigt nog inte antecknat NÄR hon står som inflyttad, men jag har en vag aning om att det var 1788.
Det saknas flyttlängder för denna tid på Genline. Vet någon var i Stenkvista hon levde? Jag tror att modern, Anna Persdotter, eventuellt är född 1736.
Mvh Sara
 
 
Inlägget flyttat 13 mars 2009 från Efterlysningar: Anna Jansdotter, Stenkvista före c:a 1790.
Camilla Eriksson, moderator

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna