ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-11-12  (läst 3290 gånger)

2014-03-30, 10:46
läst 3290 gånger

Utloggad Annika Åsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2014-12-31, 02:07
    • Visa profil
Jag hittade notisen. men det står inget i hfl? hittade en Olof Olsson f. 1721 på Karstorp, Gäringe rote. kan det vara han?

2014-03-30, 11:18
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Du får väl leta fram domen i domboken så får du mer detaljer.  
Sannolikt bör du kika i Oppunda häradsrätt, AIb:1 (dombok för urtima ting) och möjligen även AIa:4. Volymerna är inte digitaliserade utan finns att studera på landsarkivet i Uppsala. Lycka till!

2014-03-30, 14:50
Svar #2

Utloggad Valter Jelbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2022-11-06, 12:22
    • Visa profil
Hej. Christina Jacobson är född den 25/7 1817  i Wästra Wingåker, Södermanlands län enl. Hfl i Vadsbro förs.1851-1855 Sid 130 Bild 137. Jag finner inte henne i födelseboken på detta datum, när jag söker efter hennes föräldrar. Kan jag få hjälp?

2014-04-21, 12:33
Svar #3

Utloggad Moderator Södermanland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2016-04-26, 11:52
    • Visa profil
Två förfrågningar om  flyttades. Den ena frågan innehöll flera frågor och den andra rörde inte Västra Vingåker men samma personer som den första.

2014-04-21, 16:35
Svar #4

Utloggad Valter Jelbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2022-11-06, 12:22
    • Visa profil
Hej. återkommer till min förfrågan av den 30 mars 2014 ang. Christina Jakobsson. Jag har sökt mig fram till Hf l V. Vingåker åren 1829-1833 (A1:9B) Sid 307 Bild 103 och Hfl. åren 1823-1828 (A1:8B) och hitta en Christina resp. Stina i familjen. Men det är något som inte stämmer. Alla andra av barnen har jag funnit i födelseboken men inte Christina/Stina och varför har hon fått efternamnet Jakobsson. Borde varit Andersdotter.Kan någon bistå mig?

2014-05-23, 20:18
Svar #5

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Hej Margaretha!
Här kommer det inlägg som jag hänvisade till i ÖW-tråden.
 
Jag letade rätt på vigslarna i Västra Vingåker (via hembygdsföreningens register) och använde Svensk Helgdags Almanacka för att få fram datumen:
Olof Erlandsson och Ingeborg Ersdotter i Vännevad: 1713 XXII Trinitatis: 1 november 1713.
Olof Persson ifrån Kesätters Torp och Marit Olsdotter ifrån Vännevad: 1736 IV efter Påsk: 23 maj 1736.
 
Jag har även sökt bland födslarna och hittade Ingeborg, född 1678-12-29 i Vännevad av Erik Persson och Kerstin Andersdotter (en bror Per föds 1677-07-08, en bror Erik föds 1680-05-16, en syster /Brita/ 1681-03-13, en syster Brita 1685-04-20).
Sedan hittade jag vigseln mellan Erik Persson och Kerstin Andersdotter, båda i Vännevad, 1676 XX Trinitatis: 8 oktober 1676.
 
Vidare så får Erik Persson en dotter Ingeborg 1685-08-30 och Erik Nilsson och Karin Ersdotter i Norrspånga får en dotter Ingeborg 1686-11-21. Det fanns fler Ingeborg Ersdotter som föddes vid denna tiden, men ingen annan föddes i Vännevad. En Ingeborg född 1678 stämmer mycket bättre överrens med endast två döttrar födda, den sista 1718 några månader innan Ingeborg blev 40.
 
Någon Olof Erlandsson hittar jag inte men Erland Broman och Elisabet Hogg får döttrarna Elisabet och Katarina och sönerna Karl och Erland 1669-1673, kanske att de flyttade till en annan socken och fick Olof där och sedan återvände?
 
Mer forskning kring detta krävs.
 
mvh
Martin Nordling
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-05-23 20:35)

2014-05-23, 21:57
Svar #6

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har börjat gå igenom dödsnotiserna på jakt efter när de dog också. Jag börjar med Ingeborg Ersdotter (f. 1678) och kandidater för hennes död.
 
Den enda Ingeborg som stämmer överens med Ingeborg Ersdotter (f. 1678) är Ingeborg Ersdotter d. 22 feb 1754, 75 år. Jag hittade ytterligare två änkor Ingeborg (utan patronymikon, endast en Ersdotter finns), men deras ålder stämde inte överens med att vara född 1678.
 
Palmsöndagen 1698 så begravdes Erik och Eriks dotter Brita, båda ifrån Vännevad. Kan detta vara Ingeborgs far och lillasyster?
Ingrid i Vännevad begravd 1698 XI Trinitatis.
Karin i Vännevad begravd 1699 II Epiphania.
Kerstin i Vännevad begravd 1702 V Trinitatis. Kan detta vara Ingeborgs mamma?
Pers lille son i Vännevad begravd 1709 Dom.I p.Circumc. Kan Per vara Ingeborgs bror?
En gammal hustru på 82 år i Vännevad begravd november eller december 1722. Stämmer åldersmässigt väldigt bra på Ingeborgs mamma (men behöver inte vara så).
Olof Erlandssons lilla dotter Brita i Vännevad begravd 1725. Detta torde vara Ingeborgs andra dotter.
Erik Persson i Vännevad, 87 år gammal, begravd 1734 (troligtvis ganska tidigt på året) (betyder född ca 1648). Detta skulle kunna vara Ingeborgs pappa (behöver inte vara så).
 
Som synes så finns det två fullt tänkbara kandidater till båda Ingeborgs föräldrar.
 
Ytterligare notiser av intresse, yngst notis först denna gång:
Erik Perssons lille son i Vännevad begravd 1681 Septuagesima. Detta kan vara en av Ingeborgs bröder Per eller Erik (behöver ej vara så).
Eriks lille son i Vännevad begravd 1679 XI Trinitatis. Detta kan vara Ingeborgs bror Per (behöver ej vara så).
Erik Perssons barn i Vännevad begravd 1679 Jubilate. Finns det fler Erik (Persson) i Vännevad?
Per i Vännevad och Pers hustru i Vännevad begravs 1676 Exaudi. Kan vara Erik Perssons föräldrar (ren spekulation).
 
mvh
Martin Nordling
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-05-23 22:58)
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-05-23 23:14)

2014-05-23, 22:55
Svar #7

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Efter ett påpekande ifrån moderatorn så skulle jag vilja förtydliga några saker. Dessa detaljer framgår i mina inlägg ovan om man läser dem noga, men risken finns att någon drar lite förhastade slutsatser.
 
För det första: Jag har ENDAST använt mig av de register som finns på Västra Vingåkers hembygdsförenings hemsida. Dessa är en andrahandskälla och skall egentligen alltid kontrolleras mot originalkällan (jag har själv varit med om att hitta småfel i det).
 
För det andra: En viss grad av spekulation finns i mina två inlägg. För mig verkar det självklart när jag börjar spekulera, men det kanske inte är helt klart för alla. Jag vill därför fastslå följande:
 
Det finns flera olika Ingeborg Ersdotter som föddes i Västra Vingåker som skulle kunna passa in på den Ingeborg E som gifte sig med Olof Erlandsson 1713. Emellertid så finns det endast en som föddes i Vännevad (Olof E föddes INTE i Vännevad) och denna är född 1678. Alla andra är mig veterligen födda senare.
Eftersom Ingeborg Ersdotters äktenskap bara producerade 2 barn, födda 1716 och 1718, så är det troligt att hon var en sen barnaföderska, dvs hon var närmare 40 när hon födde barnen. Detta stämmer om hon var född 1678.
 
Sedan har jag försökt att identifiera dödsnotisen för denna Ingeborg Ersdotter och hittat en som stämmer väldigt bra med vad jag fått fram sedan tidigare. Detta betyder inte per automatik att det är den rätta, särskilt inte som orten ej anges. Min Ingeborg kan ju ha flyttat från socknen och ersatts av någon annan som råkar ha samma ålder.
 
När det gäller att identifiera föräldrarna till denna Ingeborg E f. 1678 så har jag faktiskt fått fram två möjliga dödsnotiser för båda föräldrarna, där det i ena fallet rör sig om två Erik i Vännevad.
 
När jag sedan lagt in om personer döda i Vännevad så kan alla se att jag har fler dödsfall än vad Ingeborg (f. 1678) hade syskon. Detta torde bero på att det fanns två Erik i Vännevad vid denna tiden.  
 
När jag skriver att någon kan vara Ingeborgs bror/syster/mamma/pappa så betyder det inte att det måste vara det, faktum är att i vissa fall så torde det inte vara så.
 
mvh
Martin
 
P.S. Namnen på den Ingeborg Ersdotters (f. 1678) föräldrar är Erik Persson och Kerstin Andersdotter. De syskon som jag uppgett (i mitt första inlägg) har exakt samma föräldrar och är samtliga födda i Vännevad. Att dessa är denna Ingeborgs syskon kan nog sägas med 99% sannolikhet (alternativet är att det finns två par i Vännevad vid denna tid som heter likadant och är fertila).
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-05-23 23:30)
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-05-24 05:58)

2014-05-26, 17:54
Svar #8

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Hej Martin!
Oj vad du har jobbat! Västra Vingåker är ingen lätt socken precis, men Hembygdsföreningen har gjort ett jättejobb med att försöka tyda och renskriva kyrkböckerna. Det underlättar,sen kan man gå in och läsa dopvittnen och komentarer i kyrkboken.
 
Tack för tipset på Ingeborgs föräldrar. Den uppgiften tror jag på. Den Erik i Vännevad och dotter Brita som dör 1698 behöver inte vara hennes far och syster. Om du tittar i fb 1678 29/12 då Ingeborg föds så har de DV Erik (någonting svårläst) i Vännevad, så minst två Erik finns där då.
 
Jag hade inte letat efter hennes familj. Borde ha funnits en bror Anders också, med tanke på mammans namn. Olof Erlandsson och Ingeborg Ersdr har DV Anders Eriksson i Vännevad då d. Marit föds 1716.
 
Olof Erlandsson finns i db 1743 C:3 s 119. från Vännevad 63 år. Har inte ant. datum.
Jag har också sparat ant från db 1754 22/2, som troligt dödsdatum för Ingeborg Ersdr. Tyvärr står det inget gårdsnamn, men som du säger åldern stämmer.(Hade inte hennes födelseår förut.)
 
Nu blir det nog lite dåligt med forskning ett tag för trädgården kräver en hel del tid.
Hälsningar Margaretha

2014-05-26, 18:50
Svar #9

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Hej Margaretha!
Jag är som sagt väldigt medveten om att det finns två Erik i Vännevad eftersom jag hittade två Erik i dödsnotiserna. Det blev dock väldigt mycket text. Jag klistrar in de två relevanta dödsnotiserna nedan:
 
Palmsöndagen 1698 så begravdes Erik och Eriks dotter Brita, båda ifrån Vännevad.
Erik Persson i Vännevad, 87 år gammal, begravd 1734 (troligtvis ganska tidigt på året) (betyder född ca 1648).  
 
Angående Ingeborgs mamma så hittade jag (som sagt) följande intressanta dödsnotiser (pga när barnen föddes så gissar jag att Kerstin Andersdotter föddes på 1640-talet):
 
Kerstin i Vännevad begravd 1702 V Trinitatis.  
En gammal hustru på 82 år i Vännevad begravd november eller december 1722 (dvs född ca 1640).
 
Detta förutsätter förstås att identifieringen av Ingeborg (f. 1678) med vår Ingeborg är korrekt.
 
Det är ganska lätt att komma upp med troliga hypoteser, men att få dem slutgiltigt bekräftade är desto svårare. Jag brukar försöka följa dem i mantalslängderna (då kan man åtminstone avvisa hypoteser). Ibland så hittar man dock någon notis med intressant information (en gång så hittade jag en notis i mantalslängden om att dottern på ett visst ställe hade gift in sig och var hustru på ett annat ställe).
 
Slutligen får jag väl säga att jag faktiskt inte jobbat särskilt mycket, utan endast använt ovan nämnda register och sökt igenom det. Jämfört med att leta i den riktiga källorna så går det ganska fort. Såvida du inte avser mina senaste inlägg i Östra Vingåker. Det var lite mer jobb att gå igenom mantalslängderna.
 
mvh
Martin Nordling

2014-05-26, 23:33
Svar #10

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Hej igen Martin!
 
Om det går att bevisa att vår Ingeborg är den som föds 1678 så finns flera släktled framforskat av andra. (Det stämmer så bra med tid och plats.)Jag slog på Kerstin Andersdotter i Vännevad och fick uppgiften att Erik Persson och makan Kerstin Andersdotter nämns i lagmansboken 1722 3-4/10 och 1723 2/9. De hade köpt jord i Vennevad. Där nämns en dotter Kerstin Eriksdotter, som gifte sig med Jöns Jönsson 1704 i Östra Vingåker. Ska försöka få fram några DV.
 
Källa: Lennart Lundström och mer utförligt i Farmor Gerda Anells antavla Se ana 290-291, 580, 1160, 2320
 
Jag ska leta vidare i morgon.
MVH Margaretha

2014-05-27, 08:05
Svar #11

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
Hej igen Margaretha!
Tack för tipset om Farmor Gerda Anells antavla jag hittade flera anor i den, även om jag ibland har ett något annat resultat (eller har dragit något andra slutsatser) än vad den antavlan har. Jag får kontrollera uppgifterna och se om (och var) jag gjort fel.
 
Lite lustigt nog så har min forskning lett fram till resultatet att den Jöns Jönsson i Backa som du nämner hade en syster Ingrid (f. 1670-12-11 i Backa) som är min fm fm fm ff m. Hon gifte sig 1696-11-13 i Östra Vingåker. Jag har även deras (Ingrids och Jöns) föräldrar (Jöns Jönsson & Ingrid), farföräldrar (Jöns Andersson & Ingrid) och en kort notering om generationen innan dess. Detta genom forskning i mantalslängderna och korsreferenser till födelseböckerna.
 
mvh
Martin Nordling

2014-05-27, 15:59
Svar #12

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Hej Martin!
Ja nog är det märkligt hur släkterna dyker upp.
Har inte haft någon framgång med dopvittnena till Jöns Jönsson och Kierstin Ersdotters barn. Troligen är hon den dotter som föddes 1681 13/3, där det bara står Erik Pärssons dotter i Vännevass. Det hette tydligen så tidigare.
 
Jag har hittat Jöns Jönssons och Kierstin Ersdotters barn. Kolla om du får ut mer av DV.
 
Ingrid f. 1706 12/2 Vännevass, V.Vingåker C:2 s.119
Erik f. 1707 10/12  Vännevass                  C:2 s. 143
Anders f. 1715 18/3 döpt 20/3 Backa, Ö. Vingåker C:2 bild 14
Anna f. 1719 16/2 döpt 22/2   Backa               C:2 bild 22
Olof f. 1721 24/5 döpt 29/5   Backa               C:2 bild 28
Birgitta f. 1723 19/12 döpt 22/12 Backa           C:2 bild 35
 
Då är hon ca 42 år och det passar rätt bra om hon var f.1681.
 
Det hade varit intressant att veta vad det stod i lagmansboken 1722,som visade att Kerstin var dotter till Erik Persson och Kierstin Andersdotter, kanske även Ingeborg nämndes.  
Troligen finns böckerna i Uppsala på landsarkivet.  
 
Hälsningar Margaretha

2014-05-29, 02:40
Svar #13

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 19:06
    • Visa profil
OBS! jag råkade skriva lite väl många inlägg i samma ämne. Jag lägger därför samman dem i ett.
 
Hej Margaretha!
Det enda jag kan hitta är att Anders Eriksson i Wännewass var fadder till både Olof Jönsson (f. 1721) och vår Marit Olsdtr (f. 1716).
 
Emellertid är Marit Olsdtrs DV följande:
Anders Eriksson i Wännewass, Per Ersson i Ohldahl(?) och Floda Sn, hustru Bryta i Swattåhn(?), piga Anna i Wännewass.
 
Hennes syster Britas DV är:
Erik Ersson i Swåttåhn(?), Jöns Olsson i Snickarstuga, hustru Marit Hämmingsdotter i Wännewass, piga Karin Jönsdotter.
 
Jöns Jönssons och Kerstin Ersdotters barns DV:
Ingrid:
Jöns Olsson i Wännewass, Erik Jönsson i Backa, Anders i Dahl och Malm sochn, Arrendatorn Margareta på Siöholm, hustru Karin Nilsdotter(??) i Wännewass, piga Karin ibid.
Erik:
Erik ibid(?) och Lars ibid (Wännewass).
Anders:
Lars Ersson i Ähsdahl(??), Johan Olsson i Hafmestorp(??) Corestägen(??) hustru Wd Evelina, hustru Anna Jönsdotter i Backa.
Anna:
mons. Petter Berg på Clastorp, Erik Andersson vid Forssa hm(?), Wälb Inh.(hust.?) Anna Greta Clasdotter(?? kan vara något namn också) på Clastorp, hustru Kierstin Andersdotter i Fanstorp.
Olof:
V.D.M Lars Lindgreen, Anders Ehrsson i Wännewass, Madam Maria Buing(?) på Giötteboda(?), hust. Kierstin Ehrsdotter i Grindstuga.
Brigitta:
Högw: Gref: Claes Stromberg på Claestorp, högw: Baron Axell Johann Fleming på Siöh(olm?), hust. Brita Jonsdotter på Claestorp, hust. Ingrid Pärsdotter i Gienne.
 
Anders Eriksson i Wännewass bör undersökas lite närmare, liksom Jöns Olsson i Wännewass/Snickarstuga. Per Ersson i Ohldahl bör nog också undersökas närmare, samt hustru Bryta och Erik Ersson i Swattåhn(?). Möjlighet finns att dessa är syskon.
 
Hälsningar
Martin
 
Nytt inlägg:
Jag började leta lite i de register som hembygdsföreningen har (en andrahandskälla som bör kontrolleras i originalet!) och hittade då att Erik Ersson i Svartån dog 3/4 1755, 89 år gammal (dvs född ca 1666). Vidare dog änkan Brita Alexandersdotter i Svartån den 9 februari 1763 vid 87 års ålder (dvs född ca 1676). Nu är det dock så att när jag kollar i hfl för 1757-1764 (den första bevarade) så finns (naturligt nog) ingen Erik Ersson som verkar stämma (han är ju död), men det finns en m(oder) Brita Al...(patronymikonet är svårläst, men med facit så kan det tolkas till Alexandd.) som är född 1685(? den sista siffran är något svårläst, men ser mest ut som en femma). Hennes namn är överstruket och det står död efter namnet.  
 
Jag noterar även att Svartån verkar vara granngården till Vännevad. Sökning i hembygdsförenings register ger att Erik Bengtsson i Svartån 1670-06-19 får en son Erik, vilken troligen (men endast troligen!, det är ett väldigt vanligt namn och ett flertal Erik Ersson finns i födelseboken) är ovan nämnde Erik Ersson i Svartån. Någon Alexander omnämns över huvudtaget inte som barnafader.  
 
Slutsats: Erik Ersson och hustru Brita i Svartån var troligen endast grannar som blev inbjudna att vara DV när Ingeborg och Olof skulle döpa sina döttrar och något släktskap existerar troligen inte.  
 
Jag orkar inte undersöka någon mer just nu.
 
Nytt inlägg:
Samtliga födslar i Vännevad (enligt hembygdföreningens register), datumena är främst för dopen (1666-1697):  
1666-09-02 Lars dotter Karin  
1667-09-22 /Ragwald/ Perssons son Lars  
1668-05-17 Olofs son Jöns  
1670-04-17 Per Erssons son Per  
1677-07-08 Erik Perssons och Kerstin Andersdotters son Per  
1678-12-29 Erik Perssons och Kerstin Andersdotters dotter Ingeborg  
1679-10-05 Erik Jonssons son Jon  
1680-05-16 Erik Perssons och Kerstin Andersdotters son Erik  
1681-03-13 Erik Perssons och Kerstin Andersdotters barn /Brita/  
1682-07-23 Lars Jonssons son Jon  
1685-04-20 Erik Perssons och Kerstin Andersdotters dotter Brita  
1689-01-27 Per Jonssons och Ingeborg Andersdotters son Jon  
1689-01-27 sonen Jon (är detta ett kopieringsfel?)  
1692-01-28 Per Jonssons och /Ingeborg/ /Andersdotter/s son Anders (här använder jag födelsedatum)  
1693-01-15 Erik Perssons son Per  
1695-04-22 Per Jonssons och Ingeborgs son Per (födelsedatum)  
1695-12-31 Lars och Ingrids dotter Kerstin (födelsedatum)  
 
Eftersom detta är en andrahandskälla så kan vissa uppgifter vara felaktiga, vidare så finns det ett antal födslar under den aktuella perioden som inte har någon uppgiven ort. Denna uppställning ger dock ändå en bättre överblick över de som föddes där (och därmed de familjer som bodde där).
 
Nytt inlägg:
Jag kontrollerade dopnotisen för Brita dp. 1681-03-13. Det står (som jag tolkar det):  
Ann(svårtolkat, men de flesta dopnotiser börjar med ordet) Erik phärß dott: i wanwaß  
wittne: (tom, inga vittnen angivna)  
 
Vilket betyder att /Brita/ är helt taget ur luften i registret, medan modersnamnet bör komma ifrån vigselnotisen eller någon annan dopnotis. Detta illustrerar hur registret förhåller sig till originalkällan. Notisen under har tolkats som Per Jonssons dotter, men jag läser phär Janssons dott. Brita kan därför vara den Kerstin Ersdotter som Margaretha spekulerar om ovan.
 
Jag vill dock inte kritisera; utan detta register skulle det ta betydligt längre tid att hitta uppgifterna, men den som använder det bör ha klart för sig vilka tolkningar som görs.  
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-05-29 04:57)
 
Nytt inlägg:
Jag använde hembygdsföreningens register igen och hittade följande vigslar kopplade till Vännevad under perioden 1666-1747:  
1674 S:t Andreas dag gifter sig Anders Ersson i Vännevad med Ingrid Andersdotter i Nynäs.  
1676 XX Trinitatis gifter sig våra Erik Persson och Kerstin Andersdotter i Vännevad.  
1686 XXI Trinitatis gifter sig Bengt Ersson i Vännevad med Kerstin Nilsdotter i Vännevad.  
1688 XVII Trinitatis gifter sig Per Jonsson i Vännevad med Ingeborg Andersdotter i Vännevad.  
1699 XX Trinitatis gifter sig Brita I Vännevad med Jöns Olsson.  
1710 XX Trinitatis gifter sig Karin Larsdotter ifrån Vännevad med Olof Persson ifrån Myrkärr.  
1713 XXII Trinitatis gifter sig våra anor Olof Erlandsson i Vännevad och Ingeborg Ersdotter också i Vännevad.  
1731 XVI Trinitatis gifter sig pigan Kerstin Persdotter i Vännevad med drängen Lars Olsson ifrån Sköldnäs.  
1736 IV efter Påsk gifter sig våra anor Marit Olsdotter i Vännevad med Olof Persson i Kesätters Torp.  
1738 XVIII Trinitatis gifter sig pigan Karin Olsdotter i Vännevad med drängen Anders Larsson ifrån Skirtorp, Floda Sn.  
1743 gifter sig drängen Lars Olsson i Vännevad med pigan Stina Björkman ifrån Skenäs.  
 
Av detta tycker jag mig se vissa konturer. Den Jöns Olsson som gifter sig 1699 verkar förekomma som DV till först Kerstin Ersdotters barn, när han bor i Vännevad, sedan, när han bor i Snickarstugan, så är han dopvittne till Ingeborg Ersdotters barn. Hans namn ger ingenting, men hans hustru Brita kom ifrån Vännevad vid giftermålet, kan denna Brita ha kopplingar till dem (hon kan nog inte vara den Brita som föddes 1685)?  
 
Mer forskning behövs helt klart.
 
mvh
Martin Nordling
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-05-29 22:04)
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-05-29 22:11)

2014-05-30, 17:34
Svar #14

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Hej Martin!
Har ägnat mig åt levande släktingar ett tag och därför inte svarat.
Skickade ett inlägg i Ö Vingåker, som berör även V Vingåker.
Jöns Olsson kan vara ett spår att kolla upp. Ska titta på hans dv.
Erik och Brita som dog 1698 kan ju vara barn och barnbarn till Erik Persson d ä. Ren spekulation, men ändå.
 
Margaretha

2014-05-30, 18:56
Svar #15

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Tillägg till ovan
Hittar bara Fb 1708 20/1 C:2 s 145:
Brita föräldrar Jöns Olofsson o. h Brita  Vännevad  
Dv Fierdingsman Simon i Kulltorp, Nils Olsson i L.Kulltorp h Karin i Vännevad och p Karin ib.
Samma dv som Kierstin Ersdotter hade.
 
Hittar ingen Snickarstuga i V.V., men väl i Stora Malm.
 
Jag ger snart upp den här familjen.
Margaretha

2014-05-31, 17:54
Svar #16

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är lurigt det här med de båda Erik Persson i Vännevad. Det är lätt att ta fel på vem som
är Ingeborg Eriksdotters far. Lagmansdomboken 1722 är bara en del i sammanhanget, men jag
har läst åtskilliga domboksnotiser från Vännevad, som tillsammans gett hur det hänger ihop.
 
Ingeborg visade sig inte vara dotter till den Erik Persson som är gift med Kerstin Andersdtr.
Utan till den andra Erik Persson, vars hustru Marit Persdotter äs syster till den förste
Erik Persson. Det är också Marits make som finns i dödboken 1734, Erik nr 1 gick bort
betydligt tidigare (framgår alltså i domböckerna).
 
Ingeborg f 1678 är däremot dotter till Erik och Kerstin, men hon tycks vara död redan 1681.
 
Av domböckerna framgår sedan som ni kanske sett följande släktlinje i Vännevad, Marits far osv:
Per Eriksson.
Erik Persson, d f 1676.
Per Andersson.
 
Det är en omfattande utredning som visade ovanstående resultat om de båda Erik Persson, så den
tänker jag inte gå in på här. Men jag kan nämna att det handlar om sådant som att vilka som
är arvingar räknas upp i arvstvister o dyl.
Ulf Berggren

2014-06-01, 22:11
Svar #17

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Tack Ulf!
Om Ingeborgs mor var Marit Persdotter förklarar det namnvalet för Ingeborgs dotter Marit Olofsdotter.
Återstår att försöka hitta Ingeborg i fb. Db 1754 22/2:  Ingeborg Ersdotter död i fattighuset 75 år C:4 139 var troligen ett villospår.
Bussigt av dig att klargöra det här.
Var hittar jag domböckerna? Finns de bara på landsarkivet i Uppsala?
Hälsningar Margaretha

2014-06-08, 03:06
Svar #18

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Under dessa år finns bara de renoverade domböckerna bevarade, och de finns på Riksarkivet i
Marieberg.
Ulf Berggren

2014-06-28, 05:07
Svar #19

Utloggad Moderator Södermanland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2016-04-26, 11:52
    • Visa profil
En förfrågan om  (+ svar) flyttades.

2014-07-01, 22:54
Svar #20

Utloggad Moderator Södermanland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2016-04-26, 11:52
    • Visa profil

2014-08-19, 17:54
Svar #21

Utloggad Anders Sjöblom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-04-23, 15:13
    • Visa profil
Önskar uppgift om vilka som examinerades som trädgårdsmästare på Säfstaholms slott under 1870-talet

2014-08-24, 18:31
Svar #22

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Hej !
 
Jag försöker att söka tillbaka på Oskar Wilhelm Krantz årsnummer 102 i dödboken.
Västra Vingåker F:8 (1927-1941) Bild 1230 / sid 116 (AID: v165581.b1230.s116, NAD: SE/ULA/11076)
Jag kan inte finna honom i husförhör på sid 1011 ?
Gör jag något fel? Samt tacksam om någon vill berätta vad siffrorna 79-2-7 i hans fall betyder.
 
Mvh
Pär

2014-08-24, 18:51
Svar #23

Utloggad Annika Åsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2014-12-31, 02:07
    • Visa profil
Hej Per.
 
Har inte hunnit kolla i boken men om du är i dödboken och får siffrorna så är det 79 år 2 månader 7 dagar gammal när han dör.  
 
Lycka till.

2014-08-24, 18:56
Svar #24

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Hej Annika!
 
Tack, då fick jag lära mig något nytt igen  
 
Mvh
Pär

2014-08-24, 19:00
Svar #25

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10480
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:13
    • Visa profil
    • Gensvaret
Pär, församlingsboken finns inte hos Arkiv Digital ännu, men väl hos SVAR:
 

 
(Västra Vingåkers kyrkoarkiv, Församlingsböcker. Bunden serie, SE/ULA/11076/A II a/7 d (1930-1938), bildid: F0007161_00053)

2014-08-24, 19:11
Svar #26

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil
Hej Åke !
 
Tack då ska jag söka efter inflyttade 1789 verkar det som  
Jag har inte abonnemang på Svar, borde kolla upp vad det kostar !
 
Mvh
Pär
 
(Meddelandet ändrat av link73 2014-08-24 19:13)
 
(Meddelandet ändrat av link73 2014-08-24 19:33)

2014-08-24, 19:36
Svar #27

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10480
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 19:13
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det anges alltså att de 1933 flyttar inom församlingen. Sidan 1789 avser torplägenheten Emaus, se volymen AIIa:7e.

2014-08-25, 16:52
Svar #28

Utloggad Pär Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 18:00
    • Visa profil

2014-11-12, 19:32
Svar #29

Utloggad Gunnar Spång

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 13:53
    • Visa profil
    • www.gunnarspang.se
Letar efter Per Winge född sannolikt 1768 angivet Wingåker. Kom så småningom till Stockholm och gifte sig och sedan flyttade han till Eskilstuna 1795. Jag har ett jätteglapp för tiden innan han gifter sig - Maria Magdalena EIIa:1 (1767-1795) Bild 523 (http://www.arkivdigital.se/aid/show/v88549.b523) och när jag första gången hittar honom i Eskilstuna Eskilstuna Kloster och Fors AIa:2a (1789-1799) Bild 182 / sid 176 (http://www.arkivdigital.se/aid/show/v54744.b182.s176).
Gått igenom 1768 (som ju kanske inte är rätt) födselböcker Östra och Västra Vingåker och även Österåker men hittar ej. Ögonen går ju i kors ibland men tittat flera ggr och letar även i husförhören.
Någon som kan hjälpa mig?  Undrar om han bytt namn -   hmmm.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna