ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 december, 2015  (läst 3756 gånger)

2014-12-21, 16:32
läst 3756 gånger

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Fast lite klarare blev det allt!
 
Tack för Sven Nilssons dödsuppgift!
 
/Martin

2015-01-02, 15:05
Svar #1

Utloggad Olof Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-01-09, 13:48
    • Visa profil
Sent svar till Martin Nordling, på nedanstående fråga.
 
Röstens krog tycks vara ett alternativt namn på Månstorp (enligt SOFI). Man återfinner Arvid i Månstorpastugan, Stora Malm AI:3 sid 127, från ca 1739 och framåt. Hustrun heter där Anna Carlsdotter, så vigselnotisens Månsdotter verkar vara fel - hennes första man hette Måns Jonasson.
 
Som nämnts tidigare i denna tråd dog Arvid Gustavsson i Röstenskrogen 9/6 1747. I begravningsnotisen anges födelsedatum, dock ej födelseort. Många uppgifter på nätet anger denna till Hagen, Östra Vingåker; kanske finns det säkrare källor till detta än den svårlästa/svårtolkade dopnotis som återfinns i Östra Vingåker C:1 på det aktuella datumet, kanske inte.
 
Vänliga hälsningar,
 
Olof Öberg
 
Postat tisdagen 19 mars 2013 - 07:25
   
Hej!  
 
Jag har en ana som jag har svårt att ta död på så att jag kan se när han föddes.  
Det rör sig om Arvid Gustafsson på Fäboda som var sexman och som fått några av sina närmsta släktingar omnämnda tidigare i denna tråd. Problemet är att hans hustru dör 1 februari 1738 vid 51 års ålder, således finns misstanken om att Arvid fortfarande var i sin krafts dagar. Den 1 juli 1739 så gifte han om sig med änkan Anna Månsdotter från Röstens krog, samtidigt försvinner han ifrån Fäboda. Det ligger nu nära till hands att tro att han då flyttar till Röstens krog, där hans nya hustru bor (1809-1810 så kommer för övrigt hans sonsons son, Lars Larsson, att arbeta som dräng där), men Röstens krog finns inte i HFL för dessa år!!!! jag har letat under Rösten utan framgång, det finns inte ens någon Anna Månsdotter där!  
 
Är det någon som vet var jag hittar Röstens krog, eller vet vad det blev av Arvid Gustafsson?

2015-01-02, 20:09
Svar #2

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Tack så mycket Olof Öberg!
Efter att jag skrev min fråga så har jag uppmärksammats på hans dödsnotis (och en del annat) och eftersom Östra Vingåkers födelsebok går tillbaka till 1670 så har jag funnit (eller snarare uppmärksammats på) hans födelsenotis i Östra Vingåker den 2 juli (även om namnet är svårläst men skulle kunna tolkas som Arvidus Gustavi i Hagen).
Nu kanske sista pusselbiten i mysteriet kring honom kan vara på plats i och med att jag kan konstatera att du verkar ha rätt om Månstorpastugan.
 
Mvh
Martin Nordling

2015-01-03, 22:10
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det står definitivt Gustavi 1682 2/7, men knappast Arvidus.
Möjligen står det Arfwe.
 
(Meddelandet ändrat av ulfb 2015-01-04 01:21)
Ulf Berggren

2015-01-05, 11:16
Svar #4

Utloggad Olof Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-01-09, 13:48
    • Visa profil
Ja, Gustavi och datumet är tveklöst, men förnamnet är för svårläst för att åtminstone jag ska kunna betrakta uppgiften som säker. (Fast visst är det mycket som stämmer.) Men, som jag nämnde ovan, kanske finns det fler källor till Arvids anor... sånt där med källor till uppgifter som cirkulerar på nätet är dock en smula problematiskt, i bästa fall kan det stå nåt i stil med enligt Pelle Pluttsson och så en länk som fungerade för fem år sen.

2015-01-10, 19:19
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag tror inte det finns fler källor till Arvids härstamning, utan det bygger nog på att någon
hittat denna notis rätt datum, där det förmodligen står Arfwe. Själv hade jag inte kollat den
tidigare.
Att föräldrarna i Hagen hette Gustaf Persson och Karin Persdotter framgår kanske också nån annanstans?
Ulf Berggren

2015-01-10, 19:55
Svar #6

Utloggad Olof Öberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2023-01-09, 13:48
    • Visa profil
Kanske står det Arfwe. Jag undrar dock hur många som skulle läsa det som Arfwe om man inte var redan på förhand var inställd på att det är den Arvid man söker.

2015-01-14, 14:16
Svar #7

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Enligt mina avskrifter av mantalslängder så bodde Gustaf med hustru i Hagen 1685 återkommit där till 1705 (där bara en person verkar vara upptagen, vidare noteringen Man Pider enligt mina anteckningar), 1707 bor Enckan där. Troligen så bor han där tidigare också, men jag har inte skrivit av för tidigare år. Jag har en uppgift om att Gustaf Persson skulle ha dött i Hagen i april 1703. Karin skulle ha dött 2 juni 1698 enligt en annan uppgift. Jag har inte hunnit kontrollera. Man kan ju spekulera i att Gustaf gifte om sig för att få ihop alla uppgifter.
 
Det kan noteras att Arvid Gustavsson har 2 juli som uppgiven födelsedag i sin dödsnotis (jag kommer inte ihåg om rätt årtal står också) vilket kan indikera att prästen trodde att det rörde sig om den person som föddes i Hagen 1682.
 
Jag känner inte att jag har tid för närvarande att kontrollera allt detta på stört, men den intresserade kan ju alltid se efter.

2015-01-17, 18:57
Svar #8

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Martin E!
 
I veckan träffade jag på fortsättningen till ovan nämnda mål med Sven Hansson. Det framgår inget tydligare om släktskapet, men min teori verkar ju vara den rimligaste förklaringen.
Däremot nämndes nu, 1761 8/6, att Hans Svensson 1702 2/12 skatteköpt halva Ekeby. Det ska alltså finnas uppgifter om detta skatteköpsbrev i Kammarkollegiums arkiv, som numera finns på Riksarkivet i Marieberg.
 
Nu avgjordes f ö målet. Sven Hansson kunde hänvisa till en förlikning 1724 11/6, dvs, målet med Hans Svensson jag nämnde ovan, så kärandena avstod talan.
Ulf Berggren

2015-01-18, 00:13
Svar #9

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Det var intressant Ulf! Och det stämmer ju väldigt bra tidsmässigt med flytten från Jättorp till Ekeby. Vad kan man tänka sig att ett skatteköpsbrev innehåller för uppgifter? Kan det vara värt att åka till Riksarkivet en sväng?
 
Det var för övrigt en förfärligt utdragen tvist familjen ägnade sig.  
 
/Martin

2015-01-24, 19:59
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är framförallt tjusiga brev med en massa detaljer om köpet.
Jag letade nu fram mina gamla kopior av anors skatteköp i Östergötland, därför kan jag säga detta, annars hade jag inte mints riktigt hur det var.
 
Men eftersom Hans är en förfader till mig kommer jag även att beställa fram detta nån gång framöver.
Ulf Berggren

2015-01-26, 18:07
Svar #11

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Det vore roligt att se en kopia på Ulf!
 
/Martin

2015-03-17, 19:45
Svar #12

Utloggad Christian Grek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2015-09-09, 13:41
    • Visa profil
Hej alla släktforskare i Stora Malm
 
Letar efter vart Lars Persson och hans hustru Maja Persdotter och deras son David flyttar  
 
Enligt Stora Malms husförhörslängd 1798-1802 finns de i Åbol sida 43
dito 1803-1807 sida 45 det ser ut som det står Baninge de flyttar till men har kollat och inte hittat något  
 
Lars Persson skall vara född i Remrö 1775 men det verkar inte heller stämma, hans hustru dock är född i Stora Malm 1780 10/8 Sonen David får de 1802 26/9  
 
All hjälp uppskattas.

2015-03-18, 16:24
Svar #13

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 879
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 10:20
    • Visa profil
Hej Christian!
Lars Persson, Maja Persdotter och sonen David finns vid Nordanås i St Malm AI/11b sid 16.
Maja avlider dock 16/2 1808 och Lars gifter om sig 25/10 1808 med änkan Anna Jansdotter som medför några barn (se AI/12b sid 19). Där står också att Lars är född 1775 9/8 i Björkvik.
 
Anita

2015-05-22, 19:37
Svar #14

Utloggad Moderator Södermanland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2016-04-26, 11:52
    • Visa profil
En förfrågan om  flyttades.
 
 
Läshjälpsfrågor ställs i avdelningen Läshjälp, inte i sockendiskussionerna.

2015-05-23, 23:26
Svar #15

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Martin och ev. andra intresserade!
 
Jag har nu kopierat Hans Svenssons skatteköpshandling. Den var inte lika tjusig som mina släktingars motsvarande från Östergötland, men förstås intressant.
Ulf Berggren

2015-05-24, 10:45
Svar #16

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 474
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 21:38
    • Visa profil
Intressant Ulf! Kan man få ta del av den kopian?
 
/Martin

2015-05-31, 03:21
Svar #17

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det är 5 sidor, och det bör kunna ordnas. Vi får väl ha mailkontakt om hur vi ska göra.
Ulf Berggren

2015-06-09, 06:51
Svar #18

Utloggad Moderator Södermanland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 563
  • Senast inloggad: 2016-04-26, 11:52
    • Visa profil
En förfrågan om  flyttades.
 
Återigen, läshjälpsfrågor ska ställas i avdelningen Läshjälp, inte i sockendiskussionerna.

2015-06-21, 15:20
Svar #19

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej!
Jag har ganska nyligen bett om mer upplysningar om en Daniel Nilsson, f. 1711 i Stora Malm(?) som levde i Sköldinge. Detta har jag naturligtvis gjort i Sköldingetråden.
Nu har dock ytterligare en fråga dykt upp när jag forskat i denna släktkrets och eftersom det här rör sig om en person som verkar ha levt större delen av sitt liv i Stora Malm så postar jag frågan här.
Det gäller var änkan hustru Karin Andersdotter (Daniels mor) dog och var hon var bosatt då. Hennes död finns prydligt nedpräntad i Stora Malm F/1 (1727-1808) bild 59 i SVAR sida 52 död nr 2 1753: Först anges platsen som Foglö (tillsammans med att det är död nr 2 det året), men när det skall anges dödsdatum så står det  i Tohltorp i Capellet d.1 Febr. Jag har varken hittat henne i hfl i Foglö eller Toltorp och något kapell finns inte i registret, men jag har förgäves letat i Prästgården.
 
Hur skall detta tolkas? Har jag missat henne i HFL?
Kan någon reda ut frågetecknen?
 
mvh
Martin Nordling

2015-06-28, 00:48
Svar #20

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Kapellet syftar på Östra Vingåker, och där ligger också Toltorp.
Ulf Berggren

2015-07-11, 23:31
Svar #21

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Tack så mycket för den upplysningen.
 
Hur notisen skall tolkas är dock fortfarande ett mysterium för mig. Bodde hon i Foglö eller Toltorp? Dog hon i Toltorp eller i Capellet (eller i Foglö)?
Hade hon sin familj i Foglö, men levde i Toltorp?
Eftersom hon inte finns med i Östra Vingåkers dödbok så får jag anta att hon begravdes i Stora Malm i alla fall.

2015-08-07, 18:16
Svar #22

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej!
I nr 2/2006 av AnKnytningen så finns det en antavla för J-O Waldner. Den går ihop med min och jag har försökt att bekräfta de resultat som den redovisar. Nu har jag dock stött på så stora problem att jag börjar undra om resultatet i detta fall verkligen stämmer. Jag har en lucka på bortåt 30 år när jag inte vet var en person befinner sig (förutsatt att det är samma person), vidare så har jag konstaterat att forskningen kring hans mor är felaktig (huruvida hans fars ursprung är korrekt identifierad har jag ännu inte undersökt).
Jag har tidigare postat en läshjälpsfråga för denna familj angående en ort som de kom ifrån (och fått hjälp med det), men jag har fortfarande inte kunnat bevisa att det hela tiden rör sig om samma familj.
 
Det gäller Jan Peter Larssons härstamning (ana nr 36 i den publicerade antavlan). Han anges vara född 28/7 1762 när han dyker upp i Remröd ca 1767-68 (systern Cajsa Lotta föds där 8/8 1767) med sina föräldrar Lars Andersson (Malmgren) (f.1727) och Carin Ersdotter (Åberg) (f. 1719). De verkar flytta runt väldigt mycket under de första åren (fadern började som skomakare) innan de under en kortare tid bor i Forssjö, sedan Estbygget 1771-1774, Tibble västergård 1774-1779, Myrsäter 1779-1810 (1811?). Vart familjen kommer ifrån har jag inte lyckats tolka och det finns ingen uppgift om det i antavlan, men på något sätt så har fadern Lars kopplats samman med den Lars Andersson som föds i Mosstorp 1/8 1728. Visserligen så anges Jan Peters far vara född 1727, men sådant kan ju alltid förvanskas så det är ingen större sak. Märkligare är dock att Jan Peter påstås ha bott i Klickesta och Lindkulla; efter att familjen kommit till Myrsäter så verkar han bo där näst intill livet ut (Jan Peter kan hinna flytta till Stenkulla precis innan han dör där enligt dödboken, i Remröd dör han i alla fall inte, vilket hävdas i antavlan) och under den period då jag inte vet vart familjen är så är de i alla fall inte på de orterna.
Det stora problemet som jag ser är att Lars i Mosstorps far var fiskaren Anders Larsson som drunknade i kvarnströmmen vid Forssjö kvarn och begravdes ca 2-5 juli 1730 utan ceremonier. En postum son föddes 2/3 1731 och fick namnet Anders. Men några vittnen från Lerbo syns inte till i någon av notiserna. Modern Ingrid Andersdotter gifte om sig med Jöns Svensson ifrån Kålgölet 24/10 1731 och fick några ytterligare barn innan hon dog 21/1 1737 i Skirtorp (de bodde där större delen av sitt äktenskap). Jöns gifte om sig, men sedan försvann han och den nya hustru ca 1740-41, så förmodligen flyttade de utanför socknen. Detta gör att den enda konkreta noteringen om Lars som vi har är hans födelsenotis, vi får anta att han och hans bror stannade hos sin familj och följde med Jöns, även om han var för ung för att noteras i hfl.
 
Jag har även noterat att Lars moder, Ingrid Andersdotter, uppges vara dotter till Anders Olofsson och Brita, medan mina egna efterforskningar tyder på att Ingrids mor hette Elin (möjligen kan man tänka sig att hon var en styvmor dock) och hennes styvfar var Johan Eriksson, rättare vid Öster Djulö (f.1682 d. 15/4 1727 i Mosstorp). Ingrid uppges även vara född i Stora Malm 1693, vilket skulle betyda att hon är dottern till Anders i Remröstorp som döps 23/4 1693 (dop nr 16). Detta är dock fel eftersom hon när hon dör i Skirtorp 29/1 1737 anges vara född 11/3 1706.
Ingrid i Mosstorp uppges dock flytta ut till Tibble ca 1730-31 efter hennes mans död (hon står i hfl för 1730 under Öster Djulö som fiskarens hustru Ingrid Johansdotter [tydligen en felskrivning eftersom det är helt klart från andra ställen att hon heter Andersdotter, men verkar ha en hädangången styvfar Johan Eriksson]). I Tibble kunde jag dock inte hitta någon Ingrid.
 
Jag har alltså ett gap på nästan 30 år då jag inte vet var familjen är. Hur kan man då hävda att det är samma familj? Jag har en dotter i Mosstorp som påstås vara dotter till det par som bodde där några år tidigare, och inte den änka som bor där när dottern bor där.
 
Fiskaren Anders Larsson uppges sedan komma ifrån Lerbo när han gifter sig. I Waldners antavla så uppges han vara född 1698 i Gransjötorp (idag kallat Granstorp) i Lerbo. Jag har lyckats identifiera en Anders Larsson som döptes 12/9 1698 i Gransjötorp i Lerbo och hans föräldrar och far- och morföräldrar (dock ej farmors och mormors namn). Men vad är det som säger att det här är samma person som den som gifter sig i Stora Malm? Ingen ålder uppges när han dör.
 
Jag inser att det mesta kan vara sant ändå, men hur har detta letts i bevis? Delar av denna forskning (i alla fall den som identifierar Ingrids föräldrar som Anders Olofsson och Brita i Mosstorp) ger intryck av att vara lite väl snabbgjord med allt för snabba slutsatser (vilket lett till felaktigheter), och då börjar jag tvivla även på andra slutsatser.
 
Kan någon bringa klarhet i hur resonemangen går, eller känner någon annan till denna släktkrets och kan dela med sig med väl underbyggda slutsatser?
 
mvh
Martin Nordling
 
P.S. Jag kan tillägga angående Jan Peter Larssons död att han dog i Stenkulla (enligt dödsnotisen), och inte Remröd som felaktigt uppges i antavlan. Enligt hfl verkar han dock dö i Myrsäter, medan hustrun (änkan?) flyttar till Stenkulla.
 
P.P.S. Jag har skrivit och redigerat denna text i några dagar eftersom jag gjort nya upptäckter efter att jag skrev den första versionen, jag ber därför om ursäkt om det finns vissa upprepningar och konstiga formuleringar i den.

2015-08-09, 13:27
Svar #23

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Som väl framgår i antavlan är denna del av forskningen gjord av Lennart Öjelind. Närmare bestämt finns den i en antavla inlämnad av honom till Nyköpingsföreningen, och som förvaras i deras föreningslokal. Kanske framgår det något närmare i den om slutsatserna.
Normalt brukar jag vid publicering kontrollera uppgifterna från andra och sedan ta bort referensen. Vet inte varför det inte blev så i detta fall, det är ju nästan 10 år sedan.
 
Som framgår i Anknytningen kom stommen till antavlan från Gerd Franzen, och det är hon som har uppgivit Remröd som dödsort för Jan Peter Larsson. Dödsnotisen kollade jag upp, men måste ha missat att dödsplatsen var fel.
 
Ett fel är jag själv skyldig till. Påståendet att Jan Peter skulle ha bott i Klicksta och Lindkulla. Dessa uppgifter gäller ana nr 34, Per Andersson. Gissningsvis var det en klipp och klistra där gårdarna skulle bytas ut men att något gick snett.
Ulf Berggren

2015-12-15, 12:18
Svar #24

Utloggad Staffan Jogmar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 21:25
    • Visa profil
Eric Andersson f. 1749 och Anna Jonsdotter f. 1751-06-05 tar på 1770-talet över hennes föräldrars gård i Stensäter. Familjen är omkring 1782 struken i AI:7b sid. 34 utan angivande av orsak. Är det någon som känner till familjens vidare öden?
 
Eric är som sagt född 1749. I C:3 finns två Eric födda detta år med rätt patronymikon. Den ene är Eric född den 21 sept. med föräldrarna Afledne Fogdens Anders Wettergrens med hustru Brita Carlsdotter, filius posthumus. Eric är inte någonstans omnämnd som Wettergren, men det är däremot hans dotter Brita f. 1777. Jag antar därför att Eric är son till Anders Wettergren. Kan någon konfirmera detta?

2015-12-15, 16:06
Svar #25

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 879
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 10:20
    • Visa profil
Staffan!
Sonen Eric föds 27/5 1783 och då är familjen bosatt vid Malmsås, sid 127 i AI/7b.
 
Anita

2015-12-15, 16:15
Svar #26

Utloggad Staffan Jogmar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 21:25
    • Visa profil
Tack Anita! Då fortsätter jag därifrån.

2015-12-15, 19:11
Svar #27

Utloggad Maria Carlström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2017-10-01, 17:23
    • Visa profil
Hej!Har fått uppgifter från Landsarkiv om en Cathrina Jonsdotter...död den 24/4 1737 Nämndemans hustrun i Simonstorp,hust.Cathrina Jonsdotter 97 år gammal.Men vem är hon? Föräldrar,make? Och även om en annan Cathrina född den 12/12 1700 Jöns Larssons barn i Mjälnäs.Hon gifte sig den 11/11 1722. Ett par från Mjälnäs,Eric Thomasson och pigan Cathrina Jönsdotter. Var den Eric Thomasson Gästgivare? Eller finns det flera med det namnet?
Fick också uppgift : Död den 23/4 1790 Gamla Gästgifvaren från Simonstorp Eric Thomasson 92 år.
Det är så att jag letar efter föräldrarna till Helena Ericsdotter född 1747 14/9 i Simonstorp. Gift med Carl Wettergren född 1744 Stora Malm.
 
Den Catarina Jonasdotter jag har nu som mor till Helena är född 1719 i Kila död 1810 i Simonstorp, och gift med Gästgivaren Eric Thomasson född 1698.
Jag får inte ihop det. Det har blivit för många Catrinor.
Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut detta så att det blir rätt personer på rätt plats,så är jag mycket tacksam.
 
Hälsningar Maria Carlström

2015-12-16, 22:06
Svar #28

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Den nämndemanshustru i Simonstorp som avlider 1737-04-24 var sannolikt 37 år gammal vid sin död, även om det i så fall är en väldigt slarvigt skriven trea. Observera den nedre böjen i motsats till de raka niorna på samma sida. Det passar dessutom väldigt bra in då denna hustru måste vara identisk med den Katarina som föds 1700-12-12 i Mjälnäs och sedan gifter sig 1722-11-11 med Erik Tomasson. Efter Katarinas död gifter Erik om sig med Katarina Jonasdotter Fredberg (f. 1719 i Kila, d. 1810-05-05 i Simonstorp). Det är i detta gifte som Helena Eriksdotter, gift med Karl Wettergren, föds 1747-09-13.
 
Erik Tomasson ska vara född 1698 i Bjurstorp i Stora Malm och son av nämndemannen Tomas Jonsson (f. 1658 - bg. 1736-02-15 i Simonstorp) och dennes hustru Maria Jonsdotter (f. 1670 åu - bg. 1737-06-30 i Simonstorp). Tomas och Maria gifte sig 1694-12-26 i Stora Malm.
 
Jag har även en obekräftad notering om att Helenas mor Katarina var dotter av en styckbärare Jonas Fredberg på Stavsjö bruk i Kila.

2015-12-17, 19:02
Svar #29

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Stavsjösläkten kallas oftast Friberg och diskuteras i flera inlägg under Kila.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna