ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2014-06-17  (läst 2712 gånger)

2014-05-22, 09:25
läst 2712 gånger

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej Margaretha!
Jo, det är den Elin Persdotter som jag skrev om. Denna del av mina anor är dock på min morfars sida, vilken jag personligen knappt har forskat något alls på. Jag har istället fått en färdig antavla ifrån min kusin som har gjort forskning på den och sedan så har jag kunnat komplettera den med information från kändisantavlor publicerade i AnKnytningen och inlägg här på anbytarforum. Detta har gjort att jag personligen egentligen inte har så mycket information kring dessa anor.
 
Jon Hendriksson och Karin Eriksdotter är även mina förfäder (på Björkvikstråden så har Camilla Eriksson 11 augusti 2006 identifierat Jons föräldrar och även fått fram ett par som skulle kunna vara föräldrar till Karin). På Björkvikstråden 20 november 2005 så finns antavlan för en Stina Karlsdotter publicerad. Ana nr 15, Brita Persdotter hade en bror, Anders (f. 1700-07-07 d. 1768-07-09), som är min mf fm mm mf mf, de härstammar från Jon och Karin (de är barnbarn via dottern Maria).
 
mvh
Martin Nordling

2014-05-22, 22:36
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej Martin!
Tack för tipset om Camillas inlägg 2005 20/11.
Svarar i Björkvik.
Margaretha

2014-06-02, 20:35
Svar #2

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej igen Martin!
Jag fortsätter inlägget från Ö.Vingåker här.
När Kajsa Olofsdotters man soldat  Jonas Berggren dog 1809 i krigsfångenskap på Åland placerades barnen ut i socknen. Har du läst Stora Malms sockenstämmoprotokoll. De finns renskrivna och går att köpa.(Åtminstone har de funnits. De är en guldgruva.)
 
Har fått fram hans föräldrar, men det kanske du också fått.
Hälsar Margaretha

2014-06-03, 09:58
Svar #3

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej igen, Margaretha!
Denna del av anorna har jag ägnat tämligen liten uppmärksamhet. Orsaken är att min farmors kusin, Ingrid Lagerbäck (1915-2014), genomförde släktforskning som jag ärvde. Min tanke var ursprungligen att endast komplettera de data som saknades, men efterhand så insåg jag att mycket måste göras från grunden. Forskningen hade gjorts före datorernas intåg i släktforskningen. På 1800-talet, särskilt det senare så är den ganska bra, särskilt som Ingrid personligen hade träffat flera av personerna och kunde föra vidare historier.
Angående Jonas Berggren och hans familj så hade Ingrid skrivit en del om vad som hände med Maja Kajsa (hon verkar även ha blandat ihop sonen Anders med soldaten Anders Bolt som var soldat senare på roten). Eftersom jag främst var (och kanske i viss mån fortfarande är) intresserad av att komma så långt bak som möjligt (och sedan skaffa ytterligare upplysningar om dem) så gjorde jag inga försök att undersöka deras exakta förflyttningar.
Uppgifter fanns emellertid om att Jonas Berggren var född i Östra Eneby, så jag kollade upp om jag kunde hitta något där, men källorna var i för dåligt skick.
 
På p10:s soldatregister så anges han heta Anders Jonas Berggren. Jag vet inte om det är fel eller om hans fulla namn var Anders Jonas och att han kallades Jonas, men hans företrädare hette uppenbarligen Anders Berggren.
 
Jag kan även nämna att Jonas Berggrens kompani tillhörde första bataljonen. När ryssarna närmade sig så gav sig första bataljonen iväg över isen, därefter andra bataljonen, kvar lämnade de sjuka och sårade. Första bataljonen kom undan, medan andra bataljonen fick utkämpa en del strider på isen innan de slutligen fick kapitulera. Min slutsats är att Jonas Berggren måste ha varit sjuk eller sårad vid denna tidpunkt. Eftersom de senaste striderna de utkämpade var i Norge, så lutar jag åt att han hade blivit sjuk, vilket ju inte var alltför ovanligt vid denna tid när soldaterna kom samman och epidemierna ibland började härja. Troligen så var det av sjukdom som han sedan dog (här blir det lite spekulation, hela detta stycket är spekulerande, men bygger på rimliga antaganden).
Uppgifter om Södermanlands regementes göranden kommer ifrån Hans Högmans hemsida: http://www.algonet.se/~hogman/militaria.htm se specifikt: http://www.algonet.se/~hogman/regementen-d_krig.htm
 
Jag har alltså inte fått fram Jonas Berggrens föräldrar.
 
Ångående sockenstämmoprotokollen så har jag inte ägnat mig åt sådana, men jag har ett minne av att ha sett något sådant på biblioteket i Katrineholm när jag var där i mellandagarna.
 
mvh
Martin

2014-06-03, 17:37
Svar #4

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej igen!
Soldat Jonas Berggren anges vara f Ö.Eneby 1764.
Fb i Östra Eneby var urusel, så jag letade igenom hf.AI:1 s 145 (1765-66) under Mariebergs bruk finns många namnlösa torp. Där fann jag Jonas Israelsson f Simonstorp 1728 20/6  17/5) Hustru Anna Persdotter f Odensvi 1726 24/8 (H län) son Jonas f Eneby 1764 22/8  och d. Anna anges f Simonstorp 1757.
 
Vb 1757 2/10 CI:2 s 21 (Simonstorp):dr Jonas Israelsson i Djupsund o p Annika Pärsdotter i Djupsund.
 
Dottern Annika i fb 1758 2/7 CI:2 s 165 i Simonstorp sn
 
Db 1777 20/9 CI:3 s 523 Ö Eneby begr 2/11:förre bruksarbetaren Jonas Israelsson af lungsot 50 år.
 
Fb 1730 17/5 Brotorp CI:2 s 79 (Simonstorp): Israel Nilssons son Jonas i Brogtorp. Finns ingen Jonas f 1728 20/6 i Simonstorp så jag antar att det här är rätt person.
 
Israel Nilsson var gift 2 gånger. Jonas mor var Anna Jonsdotter. Israel Nilsson db 1751 24/3 CI:2 s 253 i Simonstorp 79 år.
 
Sockenprotokollen för Stora Malm har register över både gårdar och personer. Kan vara en guldgruva.
 
Hälsningar Margaretha

2014-06-03, 17:46
Svar #5

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Martin vet du något om Maja Kajsa mer än vem hon är gift med är jag mycket intresserad.
Vill du inte skriva här så skicka ett mail max@icedev.nu.
Margaretha

2014-06-04, 08:55
Svar #6

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej Margaretha!
Angående Maja Kajsa så gjorde min farmors kusin, ovan nämnda Ingrid Lagerbäck, en del forskning och skrev ner en del. Vissa saker har jag upptäckt varit feltolkningar (den förvirrande aspekten med Hälltorp och Källtorp som båda figurerar har jag blivit medveten om först med den med dina inlägg, men så har jag inte forskat särskilt mycket på den linjen), men så här skriver Ingrid för hand (mina kommentarer inom hakparentes):
 
Lars Johnsson [här avses Lars Jansson]*7.10.1770 gift med Kjerstin Persdotter *21.11.1770 Vännevadstugan V.V. de får sonen Lars Johan [han hette endast Lars, sammanblandning med flera andra personer med det namnet]*18.7.1798. han gifter sig 23.6.1825 [han gifte sig 23 juni 1822 i Östra Vingåker, båda kontrahenterna bosatta i Smedstorp] med
Maja Cajsa Jonsdotter *4.9.1798 från Hälltorp [hon föddes när familjen var bosatt i soldattorpet för rote nr 4, vilket mig veterligen inte hette Hälltorp]. Hennes föräldrar är Jonas Berggren född i Östra Eneby 1764 och Karin Olsdotter *11.1.1768 vid Källtorp S.M. Maja Cajsa får tre syskon [hon hade ytterligare ett, Jonas, som dog väldigt tidigt, född 1794-08-30]. Fadern Jonas B är indelt soldat nr 4 vid Källtorp [Rote nr 4 hette Gribäcken, men rotegård nr 3 för den roten var Källtorp (Kielltorp enligt soldatregistret)]. 1801 [27 juni enligt soldatregistret] dör Karin, de fyra barnen blir moderlösa, men något år senare [1802-11-27 enligt soldatregistret] så gifter Jonas om sig, får ytterligare två barn.
1808 blir Jonas uttagen i kriget mot Ryssarna, han blir tillfångatagen och satt på fästning i Åbo till 1809 [jag har ingen aning om varifrån den uppgiften kommer]. Föregives död i fångenskap 1809 står det [detta är ett citat ifrån hfl].
År 1811 tycks som ett ödets år för Jonas första barn. Maja Cajsa kommer som lillpiga till Strångholm, 13 år gammal, sonen Anders, som vid 15 års ålder blivit uttagen som soldat nr 30, är nu 18 år [Detta anser jag vara en felaktig tolkning av källmaterialet; Anders hamnade hos soldat nr 30, Per Spets, som så småningom flyttade över till rote nr 4, på rote nr 30 hamnade soldaten Anders Bolt, men han var född 1795 (vår Anders var född 1792-10-11). Jag fantiserar om att Per Spets var vän med Jonas Berggren och efter dennes död så ville han hjälpa familjen något och tog sig an Anders, men han kan ha haft betydligt lägre motiv. Några av mina kusiner härstammar ifrån Per Spets.]. Olof 15 år flyttar till ÖW, och yngste sonen Peter elva år kommer till Gölet. Jonas andra hustru och de två barnen med henne oct vi[dessa två ord (eller om det skall vara ett) har jag inte lyckats förstå] inte mycket om.
Lars Johan Larsson [skall endast vara Lars Larsson] äktar den 23.6.1825 [skall vara 1822] Maja Cajsa Jonsdotter. De blir brukare till Smedstorp Ö.V. får sju barn [fel!], varav Petter Adolf *29.9.1831 är den tredje i raden [De fick totalt 10 barn, varav Petter Adolf var den sjätte i raden. Lena Stina f. 1822-10-28 d. 1823-03-24, Lars Gustaf f. 1824-08-15 d. 1824-09-01, Petter(?) f. 1825-07-22 d. 1825-08-06 har missats.]. 1842 avlider modern Maja Cajsa och året därpå 1843 gifter fadern Lars Johan [endast Lars] om sig [med en kvinna född 1820], då utflyttar de fyra äldsta till Brenäs[? läser jag rätt?]. Peter Adolf är då elva år, man kan väl räkna med att det blev en schism mellan barnen och styvmodern [Jag har fått intrycket att de flyttade ut när deras moder dog och flyttade tillbaka när fadern gifte om sig. Senare när styvmodern får en oäkta dotter 5 år efter deras faders död så tar Petter Adolf över Smedstorp och försörjer henne tills han själv dör. Petter Adolf till och med uppkallar en av sina söner efter den postuma son som styvmodern fött.].
 
Ingrid Lagerbäck fortsätter att berätta, men delen som berör Maja Kajsa är över. Vidare kan nämnas att Smedstorp idag ägs av ättlingar till Petter Adolf (ej den exakta gren som jag tillhör) och den sista vägstumpen fram till stället kallas för Maja Kajsas stig efter henne (det finns en hemmagjord skylt).
 
Detta är egentligen inte så mycket, men jag har utforskat andra delar av mina rötter. Citatet ovan är från en text som Ingrid Lagerbäck skrev för hand 1982. Sidorna blev sedan fotokopierade och fotokopiorna hamnade hos hennes lillebror, där jag fick se dem 21 oktober 2012 och då tog bilder av dem. Det är från dessa bilder som jag har försökt tolka vad som står (och åtminstone ett frågetecken finns).
 
mvh
Martin Nordling
 
P.S. Jag måste naturligtvis tacka så mycket för uppgifterna om Jonas Berggrens anor. Jag får se om det går att komma någonstans ytterligare, när jag får tid.
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-06-04 09:20)

2014-06-04, 15:28
Svar #7

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Tack så mycket för allt.
Särskilt uppgifterna på slutet. Maja Kajsas stig kanske man skulle ta en sväng till.
 
Det har nog blivit en förväxling ,när det gäller  Maja Cajsa från Hälltorp. Det var hennes mor Kajsa Olofsdotter som kom från Hälltorp i St. Malm vid vigseln med Jonas Berggren. Hennes föräldrar flyttade dit 1781 från Ö. Vingåker. Kajsa var född i Källtorp Ö.Vingåker 1768 3/3.Men det står Hälltorp i hf, möjligen en feltolkning.(Eller också hörde prästen lite illa.)
 
Arma människor! Jonas är ute i kriget. Kajsa har fyra barn och gamla föräldrar att ta hand om. Modern dog 1797 och fadern 1801 9/4, Kajsa själv 1801 27/6, då var yngste sonen Peter 9 mån.
Soldaten Spets hustru tog hand om honom tills Jonas kom hem (protokoll 11/10 1801).Peter blev sen fosterson hos soldat Sik på nr 13, samme Anders Sik som blev yxmördad 1826, även hans hustru. Mördarna var Erik Lind och Carl Sundin. De trodde han var rik.
 
Sonen Jonas är hos Anders Ersson i Gribäcken ett år. Han fick ur fattigkassan 10 Rdr Rgds i ersättning. (Protokoll 1811)
När soldat Sik åtar sig att ta hand om Anders begär han 2 Rdr Rgdsmt var månad.
 
Enl generalmönstringsrullan var Jonas Berggren 5 fot 6 tum lång. Räkna om det om du har lust.
Hälsningar Margaretha

2014-06-04, 17:18
Svar #8

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej igen!
Det verkar som om du inte känner till sajten http://soldatregister.p10.se/, där finns de flesta av de soldater som tjänstgjort vid Södermanlands regemente. Anders Jonas Berggren (av någon anledning så kallas han alltid Anders Jonas i mönsterrullorna, fast det endast står Jonas i hfl) står att läsa om här: http://soldatregister.p10.se/soldatakt.asp?ID=52 och där står det att han var 163 cm. Jag måste dock erkänna att det var först idag som jag klickade på pdf-filen och fick se en betydligt längre redogörelse för hans förehavanden och de av hans änka, se http://soldatregister.p10.se/Images/004Bergg.pdf. Jonas Berggren och Anders Sik tillfångatogs i skärmytslingar vid Vårdö 18/2 1809. Anders Sik kom tillbaka från fångenskapen levande, Jonas Berggren gjorde det inte.
 
Angående Maja Kajsas stig så är den mindre än 100 meter. Skylten finns på samma stolpe som en skylt angående Lars-Erics väg (eller något liknande) som leder till Fridhem (husgrunden av ett ställe som Lars-Eric Pettersson byggde och brukade under ca 30 år till sin död 1934), men den vägen är inte farbar med bil, endast något riktigt terränggående fordon kan ta sig fram på den.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-06-04 17:24)
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-06-04 22:20)

2014-06-05, 00:26
Svar #9

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej kära släkting!
Känner inte till några sajter. Datorn är en delvis främmande värld för mig, men tänk vad motivation kan göra. Har läst ditt förra förslag om kriget i Pommern och 1809-års krig i Finland. Historia roar mig. Ska kasta mig över dina nya ex i morgon.
Har ägnat dagen åt Gustava Maria Olsdr f 1745, gift med Per Persson i Grova i Björkvik. Genom nätet fick jag äntligen uppg. var hennes fam kom från.
Jobbade med Olof Eriksson f 1706 i Nimtorp och konstaterade att uppg. på nätet måste kollas noga.( Nämner det för jag såg att du tagit upp den äldre Olof Persson i Nimtorp. Verkar som vi har gemensam släkt även där.)
Olof Eriksson var gift två gånger. Vb 1728( C:2 s 317) med Maria Jonasdr. f 1709 i sept  död 1730. Vb 1732 med Maria Eriksdr från Västergården Remröd.(C:3 s 173).Hon var f. 1709 hon också men hela fb finns inte med.
Ska försöka klura ut vem hon var dotter till, men det vimlar av Erikssöner och döttrar som dv.
 
I inlägget 2013-03-19 skriver du om J-O Waldners antavla i samband med Olof Persson i Nimtorp.En dum fråga: Är jag släkt med honom också?
Blev släkt med Carl Lidbom häromdagen.
God natt
Margaretha

2014-06-05, 08:48
Svar #10

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Hej Margaretha!
Javisst är du släkt med J-O Waldner. På minst två sätt dessutom. Waldner härstammar nämligen ifrån Per Jonsson och Ingeborg Andersdotter i Stenta via deras barn Anna f. 1714 och Bengt f. 1732 (vilket även jag gör på min morfars sida). Du (liksom jag) härstammar ifrån dottern Kerstin f. 1724.
 
Sedan så har vi Olof Persson i Nimtorp:
Olof fick dottern Brita i april 1686. Brita gifte sig med Erik Gustafsson (vars bror Arvid jag och Waldner också härstammar ifrån) och fick sonen Karl i Nimtorp 1717. Karl fick dottern Anna i Remrö mellangård 1759-10-15. Anna fick sonen Karl Jansson i Myrsäter 1796-04-04. Karl fick dottern Brita Maja i Åtorp, Björkvik, 1821-07-02. Brita Maja gifte sig med Karl Fredrik Svensson och deras sonsons sonson är J-O Waldner (Waldner är via detta par brylling med min morfar).
 
Eftersom du har så många anor i dessa trakter (och denna ingår i ovan nämnda anors förfäder) så kan jag även nämna att Waldner (liksom jag) härstammar ifrån två av barnen till Kristoffer Kristoffersson i Sjögetorp, Björkvik, (1636-1712): Per f. ca 1673 och Anna f. 1676.
 
mvh
Martin Nordling

2014-06-05, 18:21
Svar #11

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hjärtligt tack!
Ja lite släkt blev jag ju. Vad var det man sa förr regnar det på prästen så skvätter det på klockaren om du förstår vad jag menar.
Jag är släkt med Erik Gustavsson och Brita Olofsdr via deras son Olof  f. 1706 28/2 i Nimtorp.(På min svärmors sida, jag gör forskningen för min son.)
Olof är den ende jag hittills hittat säkert i fb  i Stora Malm.
Alla barnen finns i hf AI:1 s 136. Kan ju ha flyttat tillbaka hem.
 
Per Jonsson i Stenta är en ana på min mormors sida, men det vet du redan.
Läste om Jonas Berggren igår, Vilken bra källa.
Med vänlig hälsning Margaretha

2014-06-06, 11:08
Svar #12

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Jag kan tillägga att jag helt nyligen insåg att det par i Grova, Björkvik, som du omnämner i ditt inlägg även är mina förfäder på min morfars sida (på vilken min kusin i huvudsak genomför forskningen). De fick sonen Olof 1771, som fick dottern Maria Catharina 1798, min morfars mormors farfars mor.
 
mvh
Martin
 
(Meddelandet ändrat av Martin_Nordling 2014-06-06 11:14)

2014-06-06, 12:24
Svar #13

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Borde rensa i trädgården, men var tvungen att titta här först.
Det här blir bara värre och värre. Jag är släkt med Maria Catharinas syster Greta(Margareta) f 1812 19/7.
Greta Olsdr gift med Anders Fredrik Walls. Deras son Anders Fredrik Andersson (1849-1922)fick dottern Hedvig Karolina Andersdr.(1875-1948).
Hedvig gifte sig med Frans August Karlsson( Vadstorps-släkten)  
De fick dottern Elsa Karlsson(1903-1967, som gifte sig med Ivar Axelsson, mina svärföräldrar!
 
Antar att du har anorna till Olof Pehrssons hustru Ulrika Jönsdotter annars har jag dem.
Med vänlig hälsning Margaretha

2014-06-06, 16:17
Svar #14

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
Min kusin har forskat fram Ulrikas far- och morföräldrar. Lite speciellt att murarmästaren Jöns Zachrisson (f. okt 1673, d. 31 dec 1748 Gertrubohl, Stora Malm) var 70 år gammal när han fick sonen Jonas (f. 1 nov 1743 Gertrubohl, Stora Malm d. 10 nov 1814 Källmon, Stora Malm), Ulrikas far (om nu det resultatet stämmer med vad du hittat). Jag har en viss misstanke om att man kanske kan komma längre med Jonas hustru Catharinas föräldrar, Jonas Larsson (f. 1720) och Kerstin Håkansdotter (f. 1719), men jag är på tok för upptagen med andra delar av min forskning för att ha tid med det (Jag försöker egentligen fokusera på en del av mina anor som hör hemma i gränstrakten mellan Värmland och Dalsland, men har blivit något distraherad av all intressant information och uppslag som du har gett mig.).
 
mvh
Martin Nordling

2014-06-06, 17:23
Svar #15

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Ja det kan bli lite svårt att hålla tråden om man får lite uppgifter här och där. Skulle ha lagt in på dator för länge sen. Här är ett vilt bläddrande i register och pärmar.
 
Jonas Larsson var rättare Jag har honom f, 1720 2/6 Rosendal, Ö Vingåker.
Skriver forts. i Ö. Vingåker.
Margaretha

2014-06-09, 09:58
Svar #16

Utloggad Martin Nordling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 09:56
    • Visa profil
OK, tack på förhand.
 
Din kommentar om att släkten (i vilken Skog ingår) är intrasslad med giftermål mellan ättlingar verkar gälla ganska mycket för min gren då ovan nämnda Marias dotterdotter gifter sig med Marias sonson och de får en dotter som gifter sig med sin kusin (som också han är en Skoog, fast med okänd fader, namnet Skoog har han från modern). Pga dessa omständigheter (anförluster och okänd fader) så blir antalet kända anor i de på varandra följande generationerna 2, 3, 4, 6 (normal utveckling är 2, 4, 8, 16). Jag associerar detta till vad en av de många Dassböckerna kallar ett av de säkra tecknen på att du bor i en håla: släktträdet förgrenar sig inte.

2014-06-13, 08:59
Svar #17

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej Camilla!
Angående vår gemensamma ana Kerstin Pehrsdotter f 1736 20/3 Stenta dotter till Pehr Pehrsson.
Har du som är duktig lyckats reda ut var maken Johan Johansson f 1724 kom ifrån? Har letat i Stora Malm och Björkvik. Dv ger inga fingervisningar.
 
I mina gamla ant. har jag gissat att han var son till Johan Bengtsson f 1702 i Stenta och h Karin Jonsdr. Johan Bengtsson gifte om sig 1743 med Ingrid Johansdr. De bor i Tibbla  minst 1747-1750, dör i Hällstuga. Sparade ant, men tror det är fel, inga bevis i fb.
Det här är kanske en person som inte går att finna säkert. Vad anser du?
Hälsningar Margaretha

2014-06-13, 11:58
Svar #18

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Tyvärr inte!
Johan Johanssons ursprung är en gåta.  
 
Johan Bengtssons son Johan gifte sig 1753 28/10 i Stora Malm (C:3) med dottern Karin Persdotter från Hjulfors kvarn. De bodde 1754- 61 i Olofstorp och flyttade sedan till Melån. Han är alltså inte identisk med vår Johan.

2014-06-13, 22:02
Svar #19

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Det är väl bara att inse att allt inte går att få reda på.
Har ägnat dagen åt omöjliga anor utan framgång.
Tack för hjälpen.
Margaretha

2014-06-13, 22:19
Svar #20

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det vore förstås fantastiskt att hitta Johans bakgrund. Genom åren har jag fått ta del av ett flertal släktutredningar där han prydligt försetts med föräldrar, men tyvärr har samtliga dessa Johan Johanssöner gift sig med helt andra kvinnor och fått helt andra barn än vår Johan. Men vem vet, kanske snubblar någon av oss över lösningen när vi minst anar det!

2014-06-14, 00:14
Svar #21

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Det är länge sedan jag senast ägnade mig åt Johan Johansson. Nu hittade jag Johan Thomassons och Ingrid Eriksdotters son Johan född 1724 2- 3/9 i Sandstugan, Stora Malm (Stora Malm, C:2). Familjen flyttar sedan till Toltorp. Där dör fadern 1742. Johan hade flyttat redan 1739.  
Min teori nu, som helt och hållet är din förtjänst, Margareta ,  är vägarna sammanstrålar i Tybble. Vår Johan är ju dräng där hos sin blivande hustrus faster, som ju även är fostermor åt hans blivande svägerska. I granngården bor Johan Bengtsson och Ingrid Johansdotter. Johan Johansson är fadder till de sistnämndas tvillingpar Anna och Carl 1750. Kanske är han bara fadder för att han är granne, men min hypotes är att Ingrid Johansdotter, som enligt hfl var född 1714, i själva verket föddes 1717 19/7 i Räfsviken, Stora Malm och var dotter till Johan Thomasson och Ingrid Eriksdotter. I så fall skulle Johan och Ingrid vara syskon.
 
Dags att blada Stora Malm AI:3 men först ska jag nog ha en träff med min kudde.

2014-06-15, 11:14
Svar #22

Utloggad Gunilla Krohn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 10:36
    • Visa profil
Hej Margareta och Camilla!
 
Jag har också i många år undrat över denna Johan Johansson, han är ana till min sambo.
 
Björkvik AI:4 sida 186, Kvisätter, där har prästen noterat på Johan 9 år ifr. Malm, födda här.
Det ser ut som han skrivit det 1766 eller 67, för det är med samma penna som barnen är inskrivna och dottern Katarina är ett år, hon är född 1765. De kom till Björkvik 1758, så det stämmer ju, kanske stämmer född i Björkvik också, om det nu inte är barnen han menar.
 
Jag har alltid velat få det till att han har någon slags anknytning till Kvisätter, en känsla bara, och nu har jag hittat en Jöns Jönsson som föds 27 december 1723 (C:2 s. 174), hans föräldrar är Jöns Jonsson och Britta Jonsdotter. Och jag tror att Britta Jonsdotter är född i Kvisätter, dotter till Jon Larsson. Dopvittnen är bland annat drängen Lars Gustafsson och pigan Margareta Gustafsdotter i Munkebo, som då skulle vara hans kusiner.
 
Kanske han tyckte det lät bättre med Johan Johansson är Jöns Jönsson.  
 
Jöns Jonsson och Britta Jonsdotter gifte sig 1709 (EI:1 s. 235), de bodde först i Ottekil, där de fick barnen Karin 1711 (C:2 s. 53), Britta 1715 (s. 92) och Margareta 1718 (s. 127), sedan tror jag att Simon som föds 1721 i Kvisätter (s. 148) är deras son, och sedan flyttade de kanske vidare till Lilla Boda.
 
Ja, en teori bara, men stämmer den är jag också släkt med denna Johan Johansson (Jöns Jönsson är jag släkt med i alla fall), för jag har efter många års forskande kommit fram till att min sambo och jag har en gemensam ana i Jon Larsson i Kvisätter.  
 
Mvh Gunilla

2014-06-15, 11:55
Svar #23

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Nej, Johan och Jöns är två namnformer som aldrig sammanblandas i Södermanland. Jag har i alla fall aldrig träffat på det under 19 års forskning.
Vad gäller noteringen i Björkvik AI:4 har prästen fört in två personer på samma rad, och anteckningen gäller därför sannolikt den andra personen (Johan Ersson). Den person det rör anges ju även ha flyttat till Stora Malm 1763, medan Johan Johansson fanns i Kvisätter 1761- 88.
 
Det stämmer dock att Brita Jonsdotter var dotter till Jon Larsson och Karin Persdotter i Kvisätter. Hon kom ju också från Kvisätter när hon gifte sig med Jöns Jonsson från Ottekil 1709 24/10 (se Björkvik, EI:1, sid 235). I Jöns Jonssons och Brita Jonsdotters barnaskara ingick också Jon född 1713 3/2 och Helena född 1717 6/2 (se Björkvik, C:2).

2014-06-15, 22:45
Svar #24

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Fantastiskt Camilla om du har rätt!
I vb 1743 4/12 står Ingrid Johansdotter ifrån Nästorp i Floda, när hon gifte sig med Johan Bengtsson. C:3 182.
Har kollat fb Floda. Ingen Ingrid född 1714. Hf började för sent, men hon kan ha varit piga i Nästorp. Stämmer din teori så bör hon vara ute och arbeta.
Märkligt nog har jag gjort en ant. 1724 men tolkat gården till Sundstugan.
Borde ha sett att det fanns en Sandstuga också. Hade nog inte kunnat dra nytta av det ändå.
Johan var ju dräng hos Anders Larsson och Brita Persdr.i Tybbla.
Hur visste du att Brita Persdr var Kerstins faster?
Vore roligt om det här gick att lösa.
Hälsningar Margaretha

2014-06-16, 10:15
Svar #25

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Hej Camilla!
Anknyter till Johan Johansson f 1724.
Han kan fortfarande vara son till Johan Tomasson, men systern Ingrid Johansdotter kan inte vara den som gift sig med Johan Bengtsson i Tybbla. Hennes syster Anna Johansdr. gift med  Erik Eriksson vb 1741. Deras son Johan f 1742 har p.Ingrid Johansdr i Valla som dv.C:3 s 69.
A:1 s28 Valla finns p Ingrid Johansdr ant 1739-1744. Den andra Ingrid gift 1743.
Den Johan Johansson som var dv till Johan Bengtssons tvillingar kan vara den Johan som är gift med Maria N. AI:4 s 212.
Säg den glädje som varar.
Hälsningar Margaretha

2014-06-16, 10:25
Svar #26

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Nej, dopvittnet anges ju vara dräng. Maria Nilsdotters make var bonde, inte dräng. Men det är förvirrande med alla dessa Johan.  
 
Hm. Anna Johansdotter gifte sig 1741 18/10 i Stora Malm med drängen Erik Eriksson i Vrå. De bodde sedan i Toltorp 1742- 43.
Erik blev sedan soldat och var avliden före 1745 11/12, då Anna var fadder åt hans systerdotter Kerstin Larsdotter i Stora Fräntorp.
Soldatänkan Anna Johansdotter gifte om sig 1748 7/8 i Stora Malm med soldaten Johan Berggren (1727 ca- 1769). De fick dottern Ingrid 1749 24/8 och dottern Anna 1754 13/8.
 
En av faddrarna till Ingrid var drängen Johan Johansson i Stenta. Denne, som samma år flyttade till Tybble, är vår Johan Johansson. Nog börjar det brännas?
1755 flyttade Johan Eriksson, Anna Johansdotters 13-årige son i första giftet, till Tybble som tjänstegosse. I samma hushåll (de kan för all del ha bott i olika stugor) bodde Johan Johansson och hans nyblivna hustru Kerstin Persdotter (som jag tidigare nämnt var hon ju brorsdotter till hustrun i gården, Brita Persdotter).

2014-06-16, 16:55
Svar #27

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Ja nog bränns det alltid. Letade efter fler barn till Erik och Anna utan resultat. Kollade inte db. Är Johan dv även till Annas barn borde vi vara på rätt spår.
Fast du Camilla i fb 1750 står inte dr före Johan Johansson.
 
Är föräldrarna rätt så finns de i vb 1711:Skomakdr Johan Tomasson med p Ingrid Ehrsdr ifr Walla.
AI:3 s 25 Toltorp finns de med 5 barn
Margaretha

2014-06-16, 17:17
Svar #28

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Aha, prästen har skrivit lite olika förkortningar av Ibidem. Ja, då kan det röra sig om bonden Johan Johansson och inte om drängen. Nu är faddrarna 1750 ett blindspår eftersom Ingrid Johansdotter i Tybble inte är identisk med Johan Thomassons dotter. Jag kartlade Johan Thomassons föräldrar och syskon för över 10 år sedan, då mina kusiner härstammar från Johans bror Olof Thomasson, och min farmors svåger härstammar från systern Marit Thomasdotter.
 
Kanske var jag inte tillräckligt tydlig i mitt förra inlägg: drängen Johan Johansson i Stenta (vår Johan) var fadder 1749 till Johan Berggrens och Anna Johansdotters dotter Ingrid. Tyvärr ger ju inte faddrarna till Johan Johanssons sex barn några ledtrådar till hans bakgrund. Hustruns släkt är kraftigt representerad bland dopvittnena, men inte hans.

2014-06-17, 23:54
Svar #29

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Du var tydlig. Räcker det som bevis? Tycker nog det. I hf på Stenta står han  i Tibble 1748.
Modern och systrarna hittade jag i Vråstugan ca 1743.Modern och systern Anna vet jag var de hamnar, men systrarna Kerstin och Maria har jag förgäves sökt i vb för att ev hitta fler bevis på släktskapet. Kanske de aldrig gifte sig. Letade bara medan de fortfarande var fertila.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna