ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-03-16  (läst 3244 gånger)

2001-02-20, 20:42
läst 3244 gånger

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Tack Hans!
 
Jag skall kolla dina uppgifter nästa vecka då jag kommer till Arkivcentrum i Kyrkhult. Där finns mikrokort på alla.
Jag är inte övertygad om att ditt svar syftar till de jag söker. Jag har andra ganska säkra födelseår.  
Vad jag tror är att Britta Jansdotter (f 1773) var född i Sorunda och flyttade till Halland där hon gifte sig med Anders Larsson (f 1777). Sedan flyttade de till Sånga sn (B), troligen i början av 1800-talet.
Jag hör av mig när jag kollat din uppgifter.
 
mvh
Gösta

2001-03-02, 18:11
Svar #1

Utloggad Gösta Molund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 365
  • Senast inloggad: 2010-01-27, 18:45
    • Visa profil
    • www.ipbolaget.com/users/ce02513
Hans!
Jag har kollat dina uppgifter och de är korrekta.
Det som vållade problem för mig och gör det fortfarande är dels att i samtliga hfl i både Sånga och Lovö är Anders född 1777 och Britta född 1773, dels att barnen från Sorunda ej går att återfinna.
Däremot i db för Anders och Britta så stämmer dina födelseår.
Jag skall fortsätta och se om jag kan hitta barnen. I såfall talar jag om det för dig. Jag hoppas du inte tog illa upp när jag ett tag tvivlade. Jag ber om ursäkt.
Jag tackar för det utomordentliga svar du sände mig och håller på att lägga in anorna.
Ha en bra dag.
mvh
Gösta Molund

2001-05-11, 11:14
Svar #2

Utloggad Anna Bergek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2017-08-10, 15:18
    • Visa profil
Hej!
 
Min ana Per Jakobsson (f. 1768-11-17 i Sorunda sn) är såvitt jag vet son till Jakob Simonsson och Brita Persdotter i Gudby.
 
Eftersom jag är intresserad av hur mina förfäder levde undrar jag om det finns någon skrivet om Gudbys historia m a p gårdar, ägare, hur man levde etc.  
 
Hälsningar
Anna Johnson

2001-06-06, 20:58
Svar #3

Erik Fröberg

Är det möjligen någon som har uppgifter om följande personer:
Kerstin Larsdotter  f.1740-04-10
dotter till
Lars Påvelsson
g. Kerstin Nilsdotter
Lars P son till
Påvel Nilsson f. ca 1680 boende på Grimsta
g. Britta Andersdotter

2001-06-12, 10:44
Svar #4

Hans Bergendahl SORUNDA

Erik  Fröberg,  BB
 
Ang.; Kerstin Larsdotter.
 
Om Du avser Kerstin Larsdotter född den 4/10 1740 i Söderängstorp i
Sorunda alldeles väster om Klövsten, en råsten vid sidan om vägen som inte bara är råsten mellan Sorunda och Grödinge socknar utan tillika häradsrå mellan Sotholms och Svartlösa härader belägen uppå Skockmalm. Ordet Skock härrör från den Rishop som ligger bara något hundratal meter söder om råstenen.  Söderängstorp är ett torp ursprungligen under Fituna. Jag har själv haft förmånen att bo där 20 år under mitt första äktenskap.
Kerstin Larsdotter är dotter till Lars Påfvelsson  och Kerstin Nilsdotter
Lars Påfvelsson är son till Påfvel Botvidsson i Söder Stutby död 1716 och hustrun som sannolikt hette Anna Persdotter. Kerstin Nilsdotter är född 14/9 1707 i Frölunda och dotter till Nils Bengtsson och Kerstin Larsdotter.  Kerstin Larsdotter din ana hade flera syskon.
Nils sannolikt född i Frölunda
Anna född 1738 i Frölunda  
Kerstin född 1740 i Söderängstorp (din ana)
Lars 1742 i Söderängstorp
Karin 1745 i Söderängstorp
Brita 1748 i Söder Stutby
Maria 1752 i Söder Stutby,
 
Någon Påfvel Nilsson i Grimsta har jag aldrig hört talas om. Jag har bott i Grimsta sedan 1938 först som sommargäst sedan efter gästspelandet i Söderängstorp som permanentboende och tror mig kunna ganska mycket om bönderna sedan 1700 i den byn, men jag har aldrig hört talas om någon Påfvel där.
Däremot har vi vid denna tid en Påfvel Nilsson i Ulfsta och Berga, två byar på gränsen till Össmo och som sannolikt också har släkt i Össmo.
 
Hoppas att detta täcker delar av din fråga.
Hälsn. Hasse Bergendahl
,

2001-08-15, 13:56
Svar #5

Lars Hellströmer

söker efter dessa personer
 
Helga Margareta Dahlström 16/4 1902
född i katarina församling och flyttar till
sorunda efter 1922 med sin son  
Nils Georg Dahlström 23/4 1921
 
Är det någon som vet något om denna familj ?

2001-08-29, 16:30
Svar #6

hans bergendahl-SORUNDA

Lars Hallströmer, BB.
 
 
För mig är Nisse Dahlström som en legend. Han tillhör en av dem  
man kanske minns bäst från ungdomsåren. Han var mycket aktiv,  
överallt.
Vi var båda aktiva i en ungdomsverksamhet som hette SLU och  
som stod för landsbygdens ungdomsförbund. Jag minns att vi dansade folkdans under vinterhalvåret och på somrarna var vi tillsammans aktiva i en kommite? som ansvarade för en festplats nere vid Rangsta brygga.  Jag visste inte detaljerna från hans barndom men jag har ringt och talat med en som minns väl och som Nisse fortfarande ofta besöker. Nisses mamma Greta dog när Nisses syster föddes. Nisses pappa Nils Norström lever fortfarande och bor i Tyresta han har varit omgift. Nisse kom sannolikt till Sorunda som fosterbarn och hamnade så småningom i Hoxla där hans pappa hade släkt.  Nisse lever fortfarande och har bott i Södertälje. Han har haft problem med socker son ju många av oss gamla drabbas av.
 
  Hans Bergendahl
 
PS. Är Du mera nyfiken kan Du ringa !!   DS.

2001-08-30, 10:25
Svar #7

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Bromsberga Ryttartorp.
Min anmoder Fredrika Rundberg(Ramberg) föddes i Bromsberga Ryttartorp, Sorunda sn, 19/11 1801.
Föräldrarna var Eric Johan Rundberg och Anna Stina Lundgren, född ca 1770.
Mina frågor är:
Vet någon exakt var Bromsberga ligger?
Och känner någon till Anna Stina Lundgren, som möjligen är född i trakten. (Eric Johan kom från Kalmar Län).
 
Mikael Edberg

2001-09-03, 15:02
Svar #8

Hans Bergendahl Sorunda

Mikael Edberg,  BB
 
Den aktuella byn heter idag Brunnsberga.   Ursprungligen hette den Brunsberga, Sannolikt på grunda av att vi i Sorunda hade två byar med namnet Berga. Denna aktuella byn låg då på mark som ägdes av familjen Brun på Fituna. Denna Sigge Brun är dessutom anfader till Gustaf Wasa, men även till Peder Erlandsson Bååt, som genom arv erhåller Fituna och vars släkt ägt både Fituna och Fållnäs ända in till detta århundrade.
Sorunda hade under medeltiden och fram till Karl IX:s indelningsverk ett flertal ryttarbönder men sedermera bara tre rusthåll  Trollsta,  Österby och slutligen Brunnsberga.
Under 1800-talaet ägdes Brunnsberga av en Stockholmsfamilj s.k. 08 där det urgamla bynamnet inte dög utan som döpte om det till Anneberg, ett namn som saknar all kulturell anknytning, men som Annamats av lantmäteriverket.  Dom gamla Sorundaborna använder fortfarande Brunnsberga.
Brunnsberga Ryttartorp finns fortfarande kvar. Jag har varit där när den siste Grenadjären Brundin fortfarande var i livet. Idag ägs det av Sthlms Stad och har varit uthyrt till några sommargäster men jag vet inte om några bott där i år.
Den 2 april 1794 dör ryttaren Anders Brunberg av hetsig feber i Brunnsberga Ryttartorp.
Han efterträdes då av Ryttaren Eric Rundberg, född 1758 i Gamleby, troligen Westmanland ??,  och som bodde i torpet Sandgropen i Huddinge med sin hustru Anna Lisa Borg f. 1761 i Nyland och dottren Greta Lisa f. 30/1 1791 i Stockholm, därifrån hela familjen kommer 1793, samt dottren Hedvig Sophia född 21/2 1793 i Huddinge. Han flyttar sedan till Sorunda 1794.
Sedan 7/10 1795 dör ryttaren Brunbergs hustru Anna Lisa Borg vid Brunnsberga RT 34 år gl
Den 27/11 1796 gifter Ryttaren Eric Rundberg och änkan Anna Stina Lindberg, bägge i Brunnsberga RT.
Den 13/5 1799 fick Rotmästaren Eric Johan Rundberg och Anna Christina (29 år) uti Brunnsberga Ryttartorp sonen Eric Gustaf, 19/11 1801 dottren Fredrica.
1802 lämnar familjen Sorunda, sannolikt med flyttn.attest till Carlscrona.
Beträffande Anna Stina Lindberg står det att hon är född 1770 i Stockholm. Det är alltså inte omöjligt att hon hämtas hit av änklingen Ryttaren, som kom till Huddinge från Stockholm. Det finns ju några Lindberg i Sorunda t.ex. Organisten  Olof Lindberg och hans barn.  
Jag har inte heller gjort några efterforskningar på krigsarkivet som är en bra källa. Jag tror i varje fall inte att jag har några anor att hitta i Sorunda.
 
Upplysningsvis talar man om Brunnsberga som man på 1800-talet började kalla bromsberga eller Brömseberga till och med så allmänt att även prästen skrev det ibland. I folkmun sa man då att dom som bodde där va så ettriga att man döpt om bynn till Bromsberga. Allmänt kan berättas om det för Sorunda ganska speciella uttalet av det öppna u:et t.ex. Gudby blir Guddby, Stutby blir Stuttby, Sundby blir Summby och Brunsberga blir Brunnsberga,  där ”blir” avser hur det uttalas men fortfarande skrivs som det rätta bynamnet, möjligtvis med Brunnsberga som undantag.

2001-09-10, 12:49
Svar #9

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Tusen tack för hjälpen Hans!
Ditt svar var långt mer än vad jag vågat hoppas på. En del av dina uppgifter hade varit helt omöjliga för mig att få fram själv.
 
Namnen på Eric Rundbergs första hustru och två barn var okända för mig.  
Jag kan räta ut ett par av frågetecknen i ditt svar.
Eric var född 1756 2/8 i Gamleby sn, Kalmar Län, (i nuvarande Västerviks kommun).
Hans släktnamn var ursprungligen Rumberg efter hans far Johan Rumberg som var född i byn Rumma, Gamleby sn.
Om Eric med familj flyttade direkt tillbaka till Gamleby från Sorunda 1802 vet jag inte, men året därpå blir han Skolmästare i Gamleby.
1804 föds hans sista barn, Lovisa, varefter han avlider i Lungsot 1805.
I dödsboken står att läsa att han studerade vid Linköpings gymnasium, hade bevistat Finska kriget och tjänat kronan i 30 år.
 
Hans andra hustrus namn har jag tolkat som Lundgren, men jag kan ha misstagit mig.
 
mvh/ Mikael

2001-12-20, 11:13
Svar #10

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Hej allihop!
 
Undrar bara om det har uppdagats något nytt om Holvasterbarnen! Själv härstammar jag från Mats Holvastersson i Grödinge.
 
MVH!
Carolina

2001-12-26, 23:11
Svar #11

Pierre Nilsson

Hej Carolina!
Jag härstammar också från Mats Holvasterson i Grödinge. Det är min ff mm fm mm fm f. Vad är han till dig. Jag kommer ifrån dottern Btira Matsdotter (1660-1739).
Mvh
Pierre N

2002-01-01, 23:03
Svar #12

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Jag har nyligen hamnat i Sorunda i efterforskningar efter min svärmors anor, efter att ha följt dem i Häverö och vid Upplandsbruken. Jag kan konstatera att hennes fm mm ff mm f är Per Nilsson Frimodig från Trollsta, Sorunda. Enligt vissa uppgifter är Per född 1679 i Trollsta och son till Kerstin Holvastersdotter och Nils Persson. Nils Persson uppges ha stupat i slaget vid Lund 1676 (tre år före Per föds ...).
 
Kan någon hjälpa mig att reda ut Per Nilsson Frimodigs anor och barn? (Jag har förstått att det finns flera forskare med mycket god kännedom om Sorundas folk och historia.) Vad vet man om Per Nilsson Frimodig som person? Det skulle också vara intressant att få veta mer om Trollsta. Finns gården kvar i dag?
 
Mvh/Madeleine

2002-01-02, 18:35
Svar #13

Barbro Söderman

Om det finns någon gård som heter så är mer än jag känner till, men namnet finns än idag, nära Grödby, långt ner på landet mellan Västerhaninge och Nynäshamn. Det finns flera gårdar eller hus som har adressen Trollsta, vet jag i alla fall. Det är mycket vackra jordbrukstrakter nere på Södertörn.

2002-01-02, 21:40
Svar #14

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej Madeleine!
 
Hans Bergendahl avled i höstas. Han var nog den som samlat på sig störst kunskap om Trollsta.
 
Jag kan ändå bekräfta att Per Nilsson Frimodigs föräldrar var Nils Persson och Kerstin Holvastersdotter. Se tidigare inlägg, bl a mitt inlägg om bouppteckningen efter Kerstin Holvastersdotter.
 
Per Nilsson Frimodig var däremot inte född 1679! Troligen var Per född under första delen av 1650-talet. Per hade barn som var födda under 1680-talet (Johan f ca 1684). Dessutom finns Per som ryttare för Trollsta redan i generalmönsterrullan 12 juni 1678 (änkans son Per Nilsson).
 
Per Nilsson Frimodig levde ännu 1728 då sönerna Johan och Per insattes som rusthållare istället för honom. Per Nilsson är säkerligen död innan dödboken för Sorunda börjar 1738. I mantalslängderna har sonen Johan Persson efterträtt Per Nilsson redan 1715.
 
Per Nilssons mor, Kerstin Holvastersdotter, nämns som änka vid vintertinget 1677. Enligt mönsterrullan 29 januari 1676 verkar fadern, Nils Persson, då fortfarande vara i livet (Bonden Nils Perssons sventjänare Olof Gustafsson för Trollsta). Det är således inte omöjligt att Nils Persson stupat i slaget vid Lund. Jag har dock inte kunnat finna några bevis för det. Hans Bergendahl har ovan skrivit att han tror att Nils Persson stupade i Lund. Jag tolkar det som att han inte heller funnit bevis för det. Det jag funnit tyder snarast på motsatsen. Enligt rullan 29 januari 1676 rider sventjänaren Olof Gustafsson för Trollsta. Enligt generalmönsterrullan 12 juni 1678 rider änkans son Per Nilsson för Trollsta. Dessutom red bonden Nils Perssons sventjänare Mats Nilsson för Trollsta enligt rullorna 9 maj 1666 och 26 augusti 1669. Jag har således inte funnit någon uppgift att rusthållaren Nils Persson själv varit ryttare, åtminstone inte efter 1666.
 
Möjligen kan jag ha en del uppgifter om det av Per Nilsson Frimodigs barn Din svärmor härstammar från. Vilket av dem är det? Hur kom släkten till Uppland?
Anders Larsson

2002-01-03, 08:45
Svar #15

Utloggad Carolina Hofgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2020-10-16, 14:24
    • Visa profil
Hej Pierre!
 
Mats Holvastersson är min fm mf fm mm mf mf. Jag härstammar också från dottern Brita och hennes son Lars.
 
Mvh!
Carolina

2002-01-03, 17:10
Svar #16

Eva Leksell

I Sorunda - en socken för sig av Alf Nordström står det lite om Per Nilsson Frimodig och Trollsta. Bland annat berättas om en sägen som knutits till honom.  (Jag har själv ingen anknytning till honom eller Sorunda, jag bara råkar ha boken.)

2002-01-07, 20:04
Svar #17

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Anders
Ett stort tack för klarlägganden om Per Nilsson Frimodig! Jag tar tacksamt del av ytterligare uppgifter om hans barn och övriga släktingar!  
 
Min svärmor är släkt genom dottern Katarina (Karin) Persdotter f 1700. Hennes dottersonson, Anders Lundberg Larsson f 1778 i Sorunda Gillberga, flyttade med sin hustru Britta Jansdotter f 1774 i Sorunda Över Söderby, först till Sånga fs NV Stockholm (ca 1804-08) och sedan till Lovö, Drottningholm.  
 
Det är sorgesamt att höra att Hans Bergendahl nyligen avlidit. Jag hoppas att hans stora kunnande om Sorunda finns dokumenterat så att vi andra kan ta del av det.
 
Eva, vet Du var jag kan få tag i boken om Sorunda? Det vore intressant att införskaffa den.
 
Bästa hälsningar
Madeleine Caesar

2002-01-07, 22:27
Svar #18

Eva Leksell

Hej Madeleine.
 
Boken kan du låna på biblioteket, i alla fall som fjärrlån:
 
www.ssb.stockholm.se/hembygd/nyneshamn/
nordstrom.html
 
Den är tryckt 1980, så för att köpa den är det antikvariat som gäller. Och faktiskt, här finns den till salu:
 
www.algonet.se/~bokstod/bokstlis.htm

2002-01-07, 23:12
Svar #19

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Eva
Tack för vänligheten att tipsa om boken - jag har nu beställt den!
Mvh/Madeleine

2002-01-27, 20:52
Svar #20

Utloggad Anders Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2021-06-14, 15:25
    • Visa profil
Hej igen, Madeleine!
 
Först en rättelse till mitt förra inlägg. Någon bouppteckning efter Kerstin Holvastersdotter finns nog inte, men däremot ett arvsskifte.
 
Per Nilsson Frimodig hade minst sju barn. Jag har nu kollat upp vad jag vet om dem. Kanske någon annan kan fylla på med ytterligare uppgifter?
 
Johan Persson, född i februari 1684 (åldersuppgift i dödbok), död 1769-08-10 i Trollsta. Bonde och rusthållare i Trollsta. Gift två gånger, första gången med
Anna Persdotter, född 1683 (åldersuppgift i dödbok), begravd 1743-07-17 i Trollsta.
Andra gången 1744-02-05 i Sorunda med
Karin Nilsdotter, döpt 1706-06-30 i Österbröta, Grödinge sn, död 1788-12-28 i Norr Enby.
 
Erland Persson, född 1691 (åldersuppgift i dödbok), död 1768-01-11 i Trollsta. Bonde i Frölunda. Gift med
Brita Andersdotter.
 
Karin Persdotter, född 1700 (åldersuppgift i dödbok), död 1760-09-22 i Åkerby. Gift med
Lars Larsson, född 1691 (åldersuppgift i dödbok), begravd 1749-01-29 i Åkerby. Bonde i Trollsta (mantal 1718-23), sedan i Åkerby.
 
Daniel Persson, döpt 1706-02-18 i Trollsta, troligen död som barn.
 
Per Persson, okänt födelseår, död ca 1736 i Trollsta. Bonde och rusthållare i Trollsta. Gift med
Anna Larsdotter.
 
Nils Persson, okänt födelseår, okänt dödsår. Bodde i kv Gråberget, Stockholm. Gift med
Brita Olofsdotter.
 
Rebecka Persdotter, okänt födelseår, okänt dödsår. Gift 1719-10-16 i Sorunda med
Jöns Persson Söderberg. Bodde i kv Gråberget, Stockholm.
Anders Larsson

2002-01-29, 12:26
Svar #21

Utloggad Madeleine Caesar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 225
  • Senast inloggad: 2023-09-18, 17:25
    • Visa profil
Anders!
 
Stort tack för informationen om Per Nilsson Frimodigs barn! Om Du eller någon annan har ytterligare information om dottern Karin och hennes öden och äventyr är jag också mycket intresserad.  
 
Hur långt tillbaka kan man spåra Per Nilsson Frimodigs anor?
 
Jag har nu fått tag i boken Sorunda - en socken för sig av Alf Nordström. Tack för tipset, Eva! Där fanns en hel del spännande att läsa om Sorunda och om sägnen om PNF och Trollsta!
 
Mvh/Madeleine

2002-02-01, 19:11
Svar #22

Maria Mattsson

Är det någon som kan hjälpa mej med detta? Jag hälsade på släktingar och vi kom att prata om en historia som de hört i trakten. Det gällde en fejd melan gårdarna Österby och Lundby. Enligt någon historia skulle det spöka på Lundby och en anledning skulle vara ett mord, eller en person som försvann och som misstänktes mördad av granngården. Lundby brann också och där finns nu ett relativt nytt hus på den grunden. Eventuellt skulle branden haft med fejden och mordet att göra. Mina släktingar ville gärna få reda på hur det låg till och jag gör ett försök att fråga.  
Jag vet inte när detta skulle ha skett mer än att det ligger ganska längt tillbaka, 1800-tal, troligen. Kanske tidigare. jag vet inte vad släkterna kan ha hetat på dessa gårdar på den tiden, men båda finns ju kvar. Det finns också ytterligare en liten gård mellan dem, som också benämns Österby och det lär vara olika åsikter om vilken av dem som vare den ursprungliga ÖSterby. Kan någon som känner socknen och historierna runt gårdarna hjälpa till?

2002-02-19, 07:06
Svar #23

Sune Nilsson

Min morfar Lars Magnus Larsson var född på
Carlberg (Karlberg?)i Sorunda 15/4 1853.
 
Föräldrar:
Torparen
Lars Erik Axelsson
hh
Anna Katrina Olsdotter.
 
Faddrar vid dopet var några svårtydda personer
från Fårmötet
Var låg(ligger) Carlberg och Fårmötet?
Vet någon något om torparen Axelsson och hustruns anfäder?
 
Mvh
Sune Nilsson
 
 
Inlägget flyttat 12 mars 2002 från Efterlysningar: Fårmötet och Carlberg, Sorunda.
Camilla Eriksson, moderator

2002-05-02, 14:00
Svar #24

Utloggad Anita Hadadi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 13:35
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon skulle kunna hjäpa mig, med
att söka om det fanns någon i Sorunda vid namn
Erik Grisell f.1687 son till kyrkoh. i Sorunda
Andreas Johannes Griselius d.1717.Jag har inte mer uppgifter.Hoppas det går att hitta ändå.
MVH Anita

2002-08-03, 18:08
Svar #25

Marianne Dahlén

Hej
Jag har en familj/släkt som kommer från Grödby,Sorunda socken. Är det någon som har någo om dessa?:
Anders Olofsson (ca1704 - ca 1767) gm Chierstin Olsdotter (1720 -). De fick flera barn födda i Grödby, Sorunda:
1. Lars f. 1741  
2. Caijsa/Karin f. 1737/43  
3. Ingebor/g/ f. 1745
4. Anders, f. 1747 död i Grödby
5. Olof, f. 1755
6. Brita f. 1758
 
Barn no 2 Caisa/Karin gifte sig 1760-10-26 med Olof Olofsson f. 1730. Olof och hans Caisa/Karin flyttade 1805 till Stockholm. Deras barn föddes också i Grödby, Sorunda och de var följande:
2:1 Anders f. 1761-02-01, d 1804-05-09 i Grödby Sorunda
2:2 Stina, f. 1763, död ??
2:3 Ingrid, f. 1765-11-02
2:4 Brita, f. 1771
2:5 Olof, f. 1773-10-16
2:6 Stina, f. 1774
2:7 Anna, f. 1775-10-17
2:8 Pehr f. 1778-04-09, d. 1779-04-25
2:9 Catharina f. 1780, d. 1803-02-11
 
Barn nr 2:1 Anders, gifte sig med Maja Pehrsdotter, f. 1774 i ?Torp?. De fick två döttrar, Anna Catharina (1796-1800) och Anna Brita, f. 1803-09-03. Anna Brita gifte sig med Anders Månsson från Söderänd i Västerhaninge socken. De flyttade till Stockholm runt 1830-31. Jag har mycket mer om deras ättlingar. Jag delar gärna med mig och är som sagt mycket tacksam för upplysningar runt denna familj. Ytterligare en undran är varför så många dog under perioden 1800-1804. Gick det någon farsot typ rödsot i socknen eller var det bara slumpen?
Tacksam för alla tips
mvh
Marianne

2002-08-03, 21:16
Svar #26

Barbro Söderman

Hej!
Jag har tyvärr inte några upplysningar om personerna eftersom jag inte alls forskar i de trakterna, än i alla fall. Men jag ser att du skrivit frågetecken för Torp där Maja Pehrsdotter föddes. Det ska vara just Torp, som ligger nere i själva Sorunda, nära kyrkan, dvs cirka 5-7 km cirka söder om Grödby. Kanske ett frågetecken mindre i alla fall.

2002-11-19, 19:06
Svar #27

Utloggad Birgitta Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2015-01-04, 12:10
    • Visa profil
Hej  
Jag har,på min farfars sida hittat en båtsman Lars Kihlberg,Kihlbergs torp, Sorunda socken  född 1730, död i Karlskrona 1777.
Men vet ej vad han hette innan han blev båtsman
eller var han kommer ifrån.Har kört fast.
Tacksam för tips.  
 
Mvh
Birgitta Abrahamsson

2003-03-07, 21:50
Svar #28

Christer Germerud

Med förhoppning att detta träd läses av föregående insatta personer.
Min mmf flyttade från Skansfärja, Mörkö 1895 till Sorunda
Hans namn då var Karl Otto Jansson. Han dyker senare upp som Gustavsson-dräng i kyrkans papper.
f år 1881-04-01 på Mörkö. Han gifter sig med Hulda Matilda Larsson f 1885-02-17 i Tystberga.
Jag undrar lite över vilka platser dom bodde på.
Utflyttar 1907 till Västra Haninge. Återfinns 1910 på Herrhamra Gård 1910

2003-03-16, 14:36
Svar #29

Johanna Mårtensson

Hej  
Jag & min mamma behöver hjälp vi kan inte hitta min mf ff i Sorunda i hfl han är född och upp vuxen där.
Vi har födelse datum och det är  
1878-04-01 han heter Erik Anders Andersson.
Som födelse ort har vi Sorunda B vad betyder det?
Maila mig järna om ni vi hjälpa mig.
Tack på för hand

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna